Kopplat om tråden på hagen..

lillamy73

Trådstartare
Vi har varje vinter och varje torr sommar problem med jordningen. Vi bor på grustag och det jordar så otroligt dåligt.
Jag och min man kollade runt lite på nätet och såg att det gick att koppla den ena strömtråden på minus på aggregatet och den andra på plus.
Sagt och gjort här borta så plockade vi ner all tråd och alla isolatorer ute i hagen och drog om allt.

Nu klickar stängseltestaren mätaren ut. Hoppas att det håller lilla bus inne nu.

Sv: Kopplat om tråden på hagen..

Har också gjort så, men när det kommer blötsnö och det blir lite häng på trådarna så går de ihop.... principen är precis som Franska elbandet använder sig av i deras elband nordic eller north eller vad det nu heter, men då är bandet 4 cm brett och ledarna är invävda i vardera kanten.

I år har jag tvingats dra blanktråd överst och sedan har jag sån tur att vi har en naturlig källa i ena hagen, precis intill staketet. Nu har vi cementringar över och leder ut vattnet =slipper riskera att fölen går ner sig. Det bästa med dena källa är att det fryser inte där, utan den trycker upp vatten året om, utmärkt att jorda i, vilket jag valde att utnyttja härom veckan och slog ner jordspett där. Fast lite avigt blir det att ha batteriaggregat mitt ute i omarken i förhållande till stall, hus och grindar. Men nu stannar skrällena där de ska vara.

Hoppas ni har samma tur!

Gira

Vet inte om du visste, men man ska ha så många jordspett, egentligen, som man har antal joul på apparaten. Har också problem med jordningen. HAr mkt lerjord som blir som betong när det är torrt. =(

sedan ska det sitta med 1 meters mellanrum.

Ringde till leverantören av mitt elaggregat och fick till svar detta.

Vad är blanktråd?

Jag har egentligen inga problem att hålla hästarna i hagen, men nu på vintern är det så mycket snö så elen är väl i det närmaste obefintlig, och det är bara för att jag så snälla hästar som det faktiskt funkat så bra.

Jag funderar på att dra om lite tråd till våren. Vad tror ni om den här iden:

Jag har idag 3 st trådar i hagen, vanliga ganska tjocka elrep, som jag valt för att de syns bra och är hållbara. Däremot så hänger de ner sig jättemycket när snön kommer så det blir inte så bra.

Jag funderar på att sätta en extra tråd allra högst upp, och i såfall en typ av järntråd (eller nåt) alltså inte band eller rep. Helt enkelt så tunn som möjligt så att snön inte ska hänga ner den. Sen var då tanken att sätta ström på den tråden och mest ha de andra trådarna för syns skull. Kan det funka tror ni?
Jag har riktigt stora hagar, och ganska många, så det är väldigt svårt att få bra med el runt om hela hagarna när snön kommer, snön ligger ju runt 1 meter hög på vissa ställen så tråden är ju mer eller mindre nergrävd. Känns onödigt att ha ström på de undre trådarna då. Jag kan ju liksom inte skotta bort snö på hundratals meter hagmark...

Tips någon? Jag har "stora" hästar, alla runt 160 och uppåt så det är inte så stor risk att de kryper under...

Det är en förzinkad järntråd etc som säljs på granngården/lanmännen/Börjes tingsryd m.fl. jag har köpt min i tingsryd.

Den är lite tjockare och än sålänge har det funkat bra och den går rätt av då någon sprungit på staketet.

Vi använder normalt rep, men nu har jag gjort som du tänker. Rep som vanligt och sedan toppat med en blanktråd och nu när det är kallt och drivis så kör vi el bara i tråden och inget i repen. Vårt nedersta rep ligger nu i snön så finns ingen mening att ha ström på den.

Jag har också väldigt stora hagar (varje hage är på flera hektar) så det är ett evinnerligt stängslande.

Blanktråden är relativt billig men kan vara småbråkig att dra, så två pers funkar bäst, en som matar ut och en som hänger upp. Men det går att göra själv. Kan vara svår att sträcka hårt, spec när man får dra snabbt och provisoriskt i snöfall :cool:, i mitt fall så använder jag ringisolatorer för där kan jag sträcka och låsa upp innan jag drar vidare.

Gira

Perfekt, då tänkte jag rätt i mina ideer. :)
Jag ska dra om allt till våren, då man ju ändå ser över hagarna o tänkte toppa med sån tråd du menar. Än så länge håller dom sig i hagarna så jag väntar till våren då man ju ändå byter ut ev trasiga stolp, drar till repen och sånt.

Ett EL!!-stängsel ska inte ha för hög hållfasthet. hästarna kan göra illa sig ofantligt på elrep.

Därför tycker jag att som du har gjort- satt dubbla rep är riktigt farligt.
Sätt hellre 4 rep med ett jämnt avstånd. ger ett mkt bättre skydd. Mer som ett trästaket.

Det ska oxå sitta fast i isolatorerna för att inte ge med sig o bli som en resårsnodd som ej går av.

Att investera i det Franska elbandtes polarband kan vara ngt för den som har problem att jorda.

Är det till mig??

Ett EL!!-stängsel ska inte ha för hög hållfasthet. hästarna kan göra illa sig ofantligt på elrep.
Tro mig jag vet att hästar kan skada sig på elrep. Hade en häst en gång som skalade benet när hon gick igenom elrepet..Skulle aldrig sätta elrep i mina hagar.
Därför tycker jag att som du har gjort- satt dubbla rep är riktigt farligt.
Sätt hellre 4 rep med ett jämnt avstånd. ger ett mkt bättre skydd. Mer som ett trästaket.
Har inte elrep i mitt staket utan elband. De går av när hästarna går igenom det. Och det har min ett åring gjort nu fyra gånger på en månad pga att det år dålig jordning(ström) i hagen. (Blir så när det är kärle i marken och på sommaren då vi bor på ett grustag). Och varje gång har banden gått av utan skador på henne.

Franska bandet eller polarbandet kostar tyvärr på tok för mycket för mig. Så därför kopplade jag vanliga elband efter samma princip.

Vet inte om du visste, men man ska ha så många jordspett, egentligen, som man har antal joul på apparaten.
sedan ska det sitta med 1 meters mellanrum.
detta

Har prova med jordspett men det fungerar inte på grustag eller vid kärle. Sista järnspettet vi slog ner var tre meter långt och ändå så jordar det dåligt.
Och vi har provat med olika antal meter mellan spetten och olika långa spett. Och visst är det regn så har vi jätte bra ström i staketen men vid torka och kyla försvinner det.

OK men sätt då banden med 2-3 dm avstånd- blir som en mental mur /barriär för den.

att sätta 2 band brevid varandra ger ju ingen skillnad i synintryck för hästen- som är A o 0

du kan hälla vatten över spettena.

Senast ändrad:

OK men sätt då banden med 2-3 dm avstånd- blir som en mental mur /barriär för den.

att sätta 2 band brevid varandra ger ju ingen skillnad i synintryck för hästen- som är A o 0

du kan hälla vatten över spettena.

Anledningen till att trådarna ska vara nära varandra är att det ska jorda direkt om hästen nuddar dem. Har man trådarna längre ifrån så är risken att hästen inte nuddar dem på samma gång och då är staketets koppling verkningslöst.

Här hjälper det inte att vattna på jordspetten. Då skulle vi behöva ha rinnande vatten på dem hela tiden vid torka. Sandbacke är svårt att få jordning på.... Tro mig vi har försökt enligt konstens alla regler...

Syn intrycks mässigt så gjorde vi så här::D Staketet var inte helt klart på de första korten i det första inlägget...

Väcker liv i denna gamla tråd igen med en fråga - När du kopplade jord på ena bandet hade du jorden kopplat till vanliga jordspett också eller körde du bara på jord i bandet? Har ett monster som inte stannar i hagen nu vintertid så jag är i desperat behov av tips!

vi har också gjort som på bilden ovan... i våran sjukhage för han vill inte riktigt hålla sig inne nu när han upptäckte att det inte fans ngn ström... vi drog iochförsig bara dubbla trådar högst upp och kopplade jordningen som man kopplar till spettet på den understa och den andra som är till tråden i den översta funkade super och mätaren visade fullt utslag... även hästen som inte går nära staketet nu.... =)

Tack nu ska här kopplas jord så ska jag prova att släppa ut henne sen och jag ska bara le om det funkar, om inte kommer jag att gråta floder för då vet jag inte vad som kan fungera:crazy:

Fast det där stämmer inte riktigt med antal spett per joul. Många gånger är det rådet satt i underkant. Man måste ta i beaktning vad för slags spett man använder, vad för slags jordkabel som används, hur marken ser ut mm. Många gånger krävs det bra många mer spett än joul, ibland förre spett per joul.

På vintern med mycket snö måste man koppla jorden på ett rep/band som man sätter med max 2-3 dm från det "ordinarie" repet/bandet för att få ström i staketet. Även om eltestaren visar full styrka på det vanliga staketet så är det snömängden på marken som gör att hästen inte jordar = fastän det finns ström i staketet så känner inte hästen något om den går på repet/bandet.Det är därför man kan sätta upp ett extra rep/band som man jordar, men det är spm sagt viktigt att det sätts så att hästen går på bägge repen/banden samtidigt, annars blir det ingen effekt!!

*kl*

Alltså, kan någon vänlig själ förklara detta grundligt för mig.

Har ingen kunskap om elstaket och hur det ska sättas upp med jodning och allt. Har bara min häst inackorderad.

Men nu när det är så mycket snö, har vi ingen el alls i hagarna och jag får laga staket så gott som varje dag. Min häst står tom och tuggar på tråden.

En unghäst som pillar på allt!

Det där med jodning, hur ska jag göra?

Det är bra att du frågar. Ställ krav på din inackorderingsvärd. Det kan ju vara acceptabelt att ha noll kunskap om stängsling (men olyckligt) som hästägare - men tar man emot inackorderingar måste man ha kunskaperna och klara av att ta hand om hästarna under alla de årstider man har häst.

Ställ krav och ifrågasätt!

Liknande trådar

Anläggning Hilfe! Har skaffat ett aggregat som drivs med batteri samt köpt ett nytt bilbatteri för att kunna få el i en hage som ligger en liten...
Svar
3
· Visningar
1 924
Senast: Pilot
·
Gnägg Hej! Håller på att bli tokig. För tredje gången på fem dagar har vår hage gått sönder och ena hästen gått ut. Han som gått ut är...
2
Svar
22
· Visningar
3 161
Senast: Magnum
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: Sansko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V