skuggi
Trådstartare
Om vi tänker oss att en person bedriver uppfödning i mindre skala och säljer(i slutet av mars) en av sina uppfödningar när den är knappt 2 år gammal. Jag tror att säljaren säljer som näringsidkare.
Inget kontrakt skrivs och hästen besiktigas inte(jag vet inte varför).
Köparen upptäcker sedan att unghästen inte har båda sina kulor nere, och vill nu häva köpet, alt att säljaren ska bekosta(halva?) klapphingstkastreringen.
Säljaren har inte själv tänkt på/kollat hur många kulor som fanns nere, och har därför av naturliga skäl inte informerat köparen om detta.
Har köparen grund för att häva köpet?
Har man som köpare alltid rätt att ångra sitt köp från näringsidkare inom ett visst antal dagar, oavsett orsak?
Jag är ingendera parten, därav min bristfälliga information.
Inget kontrakt skrivs och hästen besiktigas inte(jag vet inte varför).
Köparen upptäcker sedan att unghästen inte har båda sina kulor nere, och vill nu häva köpet, alt att säljaren ska bekosta(halva?) klapphingstkastreringen.
Säljaren har inte själv tänkt på/kollat hur många kulor som fanns nere, och har därför av naturliga skäl inte informerat köparen om detta.
Har köparen grund för att häva köpet?
Har man som köpare alltid rätt att ångra sitt köp från näringsidkare inom ett visst antal dagar, oavsett orsak?
Jag är ingendera parten, därav min bristfälliga information.