Köpa sadel på annons + sadelutprovare: frågor om det praktiska/logistiska...

L

lillbollen

Hej!

Jag vore otroligt tacksam om någon som pluggar logistik/är vis av erfarenhet skulle kunna hjälpa mig att reda ut ett litet huvudbry... :confused:

I höst ska jag få hem min medryttarhäst på foder. Sadeln som ponnyn har nu är helt bedrövlig att sitta i och ligger dessutom inte helt hundra på honom, så min tanke är att försöka investera i en egen sadel. Eftersom jag inte är någon expert så tänker jag ta hjälp av en sadelutprovare. Min budget är begränsad - har max har råd att betala 5000 kronor, så planen är att köpa en begagnad märkessadel. Rätta mig om jag har fel, men vad jag har förstått är bästa/lättaste sättet att få tag på en begagnad sadel att köpa den av en privatperson via annons på internet.

Men hur sjutton får man det att gå ihop rent logistiskt, alltså kombinationen sadelutprovare och att köpa begagnad sadel via annons?
- Ska man först ta ut sadelutprovaren och be om tips på sadlar som kan tänkas passa, och sedan vaka som en hök över alla www-anonnssidor och hugga till direkt när man ser en sadel som sadelutprovaren tipsat om ligga ute till försäljning? Känns som att risken är stor att det kan ta ett himla tag tills man får tag på en sadel då, jag menar, sadelutprovaren kan ju knappast ha koll på varenda sadelmodell som finns ute på andrahandsmarknaden...
- Eller ska man först beställa hem olika sadlar så att man har dem på plats när sadelutprovaren kommer? Men hur många privata säljare är villiga att lämna ut sin sadel på prov?

Nu brinner det ju inte direkt i knutarna eftersom det är ett halvår kvar tills det är dags för sadelköpet, men ja, det är ju lika bra att höra sig för i god tid. :)

Tack på förhand! :bow:
/Bollen

Sv: Köpa sadel på annons + sadelutprovare: frågor om det praktiska/logistiska...

Jag tror det är väldigt svårt att få ihop det på det sätt du beskriver. Din budget är starkt begränsad och om den dessutom inkluderar sadelutprovarbesöket i de 5000 kr tror jag det blir nästintill omöjligt.

I dina kläder hade jag försökt hitta en sadelutprovare som hade begagnat i lager. Man åker dit och provar, rider lite på deras ridbana och kollar att allt funkar. MEN jag tror du får spara längreför att få råd till detta.

Sv: Köpa sadel på annons + sadelutprovare: frågor om det praktiska/logistiska...

Hej!

De 5000 kronorna är enbart för sadeln. Alltså inte sadelutprovare inräknat. Vore det väldigt svårt att få ihop det på det sätt jag beskriver även med en större budget? Eller man kanske aldrig gör så öht, tar hjälp av sadelutprovare för att köpa begagnad sadel på egen hand?

Tack för tips om att uppsöka sadelutprovare med begagnat i lager.

Du kan visst göra så. Alltså prova hos sadelutprovare och sedan kolla annonsmarknaden själv. Enda problemet då är att alla begagnade sadlar är liiiiite olika varandra i passform. Vissa har gått med bred häst som töjt ut osv, osv. En del kan vara snedsuttna osv. Man måste alltid prova den exakta sadeln som är till salu. Men du har ju då en bra bild av vilka modeller och vilken storlek på just den modellen av sadel som du skall leta efter.

Fördelen att köpa begagnat av en sadelutprovare är ju att du får utprovad och provriden sadel direkt. Fast då ligger priset högre än om man köper från privatperson. Å andra sidan är ju vinsten stor i och med att man vet att sadeln verkligen passar.

"Min" sadelutprovare tar betalt för provningen och man har hennes välsignelse att scanna marknaden själv. Alla är medvetna om prisaspekterna. Hon har t o m tipsat mig om vad jag skall kolla efter på olika modeller för min häst.

Sedan blev det en nytillverkad sadel direkt från utprovaren ändå.

Ditt andra alternativ att låna hem från privatpersoner för att få ihop provning med utprovare. Den idén tror jag är helt ogenomförbar. Inte många "lånar ut" sadlarna och inte många har öppet köp.

Sedan tillkommer ju de sadlar som är omstoppade speciellt efter en häst, som t ex vår Röösli. Även om det är begränsat hur mycket man kan förändra med stoppning, så är det ändå tillräckligt mycket för att göra att just vår sadel inte passar din häst, även om modellen och storleken normalt sett skulle passa.

Har lite samma problem då jag tycker att sadlarna hos utprovarna är bra mycket dyrare än de man kan hitta själv.. Ska till en provare i Laholm, hon tar 300kr om man inte köper sadeln hos dom för utprovning o man kan även prova rida i ridhus. Ska åka ner dit sen o har hon inget beg. som jag fastnar för så vet jag ju ändå vilken typ, stl m,m på de sadlar jag är intresserad av...

Det är väl olika hur man löser det. Man kan fråga runt och prova sadlar från vänner och liknande och hoppas man hittar rätt. Jag sålde just en sadel till en tjej vars tränare hade en sådan, så de provade den på hästen först.

Själv lånade jag hem många från en lokal affär med avsikt att köpa en likadan fast billigare från en privatperson när jag väl hittade rätt. Sen hittade jag en perfekt till jättebra pris i affären så jag slapp det, men så hade jag tänkt göra.

Själv lånade jag hem många från en lokal affär med avsikt att köpa en likadan fast billigare från en privatperson när jag väl hittade rätt.

Själv köpte jag en sadel från den affären som jag lånade hem en drös med sadlar från. Tyckte att det var en god service som dom erbjöd mig som kund, så jag skulle aldrig kommit mig för att låna för att köpa någon annanstans........

Vi hade en "sadelutprovare " i stallet till en häst.
Sålde även beg sadlar som var med.
Och kan man tänka sig alla sadlarna passade lika bra.
Att dom sen var för smala Lättade där bak vid trav samt inte låg an på ryggen var tydligen inget bekymmer.
Ideén är jättebra men man kan ju inte rekommendera sadlar som inte passar bara för att få sälja.
Kolla bland kompisar om det finns sadlar du kan prova.
Det finns ridsport affärer som har ett stort urval av sadlar att prova. blir ju dyrare förstås än privatpersoner som säljer.
jag lånade hem sadlar från affären samt testade igenom stallets sadlar med en sadelutprovare som även är sadelmakare med många års erfarenhet.
Man lär sig en hel del bara av att lyssna och kolla hur de olika sadlarna ligger även om det inte blir någon av just dom sadlarna.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 167
Senast: lillamy73
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 510
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka