aiquen
Trådstartare
Jag står i valet och kvalet att slå till på en ny bil; en Renault Mégane III 1,5 Dci årsmodell 2010. Bilen är en diesel och har gått strax över 10 000 mil. En tidigare ägare, komplett ifylld servicebok, nybesiktigad - men med anmärkning (under "bra att veta") om litet rostangrepp på bromskiva vänster bak (kommer vid köp att åtgärdas, enligt bilfirman). Ingår gör också en del extra lull-lull (bekvämt och kul att ha när det funkar, men innebär förstås mer som kan ställa till problem).
Jag har tidigare erfarenhet av just Mégane (hur mycket man nu kan jämföra två bilar med en åldersskillnad på ett decennium ...) och den är ju inte enbart positiv, det är den inte. Det har blivit betydligt fler besök på verkstaden än vad som känns riktigt rimligt - men den har samtidigt tuffat på i 14 år och 28 000 mil och har väl inte direkt blivit utomordentligt väl omhändertagen ...
Så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Om det är att gå på en mina och göra om alla turer på verkstaden en gång till (kanske värre den här gången med tanke på all elektronik) eller om det kan tänkas vara en hyfsad bil ändå.
Är det någon här som har någon erfarenhet av nämnda bilmodell eller närliggande släktingar? Eller ändå har några kloka tankar/synpunkter att komma med. Jag vet ju att franska bilar inte ligger i topp vad gäller driftsäkerhet, men ja ... Jag har ju helt enkelt inte råd att köpa en likvärdig Audi t.ex.
Jag funderar också lite kring hur jag ska tänka vad gäller bränsle; bensin/etanol eller diesel. Tittar man på bensin/etanol-varianterna får jag ju en likadan bil men med en mätarställning på runt 5000 mil, för samma pris. Och 1,6-motor och 110 HK i stället för 1,5 och 89 HK ... Vad spelar motorstorleken/hästkrafterna för roll egentligen, vad gäller acceleration, bränsleförbrukning etc.?
Jag kan ha en ganska offensiv körstil och vill "kunna ta mig fram" i trafiken, och inte såsa omkring i en mer eller mindre halvdöd bil (men inser att jag som sagt inte har råd med vad jag egentligen önskar på den fronten, och just det är väl egentligen inte det allra viktigaste). Och gärna komma undan med så låg bränsleförbrukning som möjligt då. Kan det t.ex. vara så att en bensinvariant med större motor har mer ork = drar jämförelsevis mindre jämfört med en dieselvariant med mindre motor? Lönar det sig rent allmänt att köpa en diesel? (Skattemässigt skiljer det bara ett par hundra mellan varianterna på just Mégane.)
Åh, jag vet varken ut eller in! Hjälp!
Jag har tidigare erfarenhet av just Mégane (hur mycket man nu kan jämföra två bilar med en åldersskillnad på ett decennium ...) och den är ju inte enbart positiv, det är den inte. Det har blivit betydligt fler besök på verkstaden än vad som känns riktigt rimligt - men den har samtidigt tuffat på i 14 år och 28 000 mil och har väl inte direkt blivit utomordentligt väl omhändertagen ...
Så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Om det är att gå på en mina och göra om alla turer på verkstaden en gång till (kanske värre den här gången med tanke på all elektronik) eller om det kan tänkas vara en hyfsad bil ändå.
Är det någon här som har någon erfarenhet av nämnda bilmodell eller närliggande släktingar? Eller ändå har några kloka tankar/synpunkter att komma med. Jag vet ju att franska bilar inte ligger i topp vad gäller driftsäkerhet, men ja ... Jag har ju helt enkelt inte råd att köpa en likvärdig Audi t.ex.
Jag funderar också lite kring hur jag ska tänka vad gäller bränsle; bensin/etanol eller diesel. Tittar man på bensin/etanol-varianterna får jag ju en likadan bil men med en mätarställning på runt 5000 mil, för samma pris. Och 1,6-motor och 110 HK i stället för 1,5 och 89 HK ... Vad spelar motorstorleken/hästkrafterna för roll egentligen, vad gäller acceleration, bränsleförbrukning etc.?
Jag kan ha en ganska offensiv körstil och vill "kunna ta mig fram" i trafiken, och inte såsa omkring i en mer eller mindre halvdöd bil (men inser att jag som sagt inte har råd med vad jag egentligen önskar på den fronten, och just det är väl egentligen inte det allra viktigaste). Och gärna komma undan med så låg bränsleförbrukning som möjligt då. Kan det t.ex. vara så att en bensinvariant med större motor har mer ork = drar jämförelsevis mindre jämfört med en dieselvariant med mindre motor? Lönar det sig rent allmänt att köpa en diesel? (Skattemässigt skiljer det bara ett par hundra mellan varianterna på just Mégane.)
Åh, jag vet varken ut eller in! Hjälp!