Köpa oförsäkrad unghäst

Mli

Trådstartare
Frisk inriden häst, 3 år, 30 000:-,
Veterinärbesiktigad. Import.
Inte försäkrad innan, försäkringsbolag säger ok till ny försäkring men täcker inte åkommor som uppstått innan nyteckning.
Hade ni köpt?

Tillägg, ingen blivande svårklasshäst, livvärdet/marknadsvärdet kommer ej öka. Hobbyhäst.

Hur pass ordentligt veterinärbesiktad är den? Har du varit med?

Jag skulle vara väldigt försiktig då jag hört flera historier om de som importerat såna hästar med färdigt veterinärintyg och det visat sig ändå vara fel på hästen. Man har förstås inte fått ut på försäkringen eftersom felen funnits innan den tecknats.

Hur pass ordentligt veterinärbesiktad är den? Har du varit med?

Jag skulle vara väldigt försiktig då jag hört flera historier om de som importerat såna hästar med färdigt veterinärintyg och det visat sig ändå vara fel på hästen. Man har förstås inte fått ut på försäkringen eftersom felen funnits innan den tecknats.

Gårdsbesiktning i Sverige, beställd av köparen

Gårdsbesiktning i Sverige, beställd av köparen

Vilket alltså inte säger särskilt mycket om hästen.

Ingen försäkring täcker tiden innan försäkringen tecknades. Vare sig man byter bolag eller tecknar helt ny försäkring.

Jag hade köpt om jag var beredd att förlora köpeskillingen, d v s vara tvungen att ta bort hästen p g a dyr veterinrävård/ingen livförsäkring som täcker.

Inom "min" ras är de flesta i den storleken jag tittar efter importer eller från större uppfödare som förståeligt inte försäkrar alla. Kanske är det ett orimligt krav på köp, att den är försäkrad. Det kanske är en risk man får ta helt enkelt. Och se till att ha en klinikbesiktning.

Inte försäkrad innan, försäkringsbolag säger ok till ny försäkring men täcker inte åkommor som uppstått innan nyteckning.
Hade ni köpt?

Tillägg, ingen blivande svårklasshäst, livvärdet/marknadsvärdet kommer ej öka. Hobbyhäst.

Jag hade nog inte brytt mig om att försäkra alls, däremot gjort en egen klinikbesiktning hos min veterinär.

Jag skulle absolut försäkra! Det är ett sånt skydd om något händer och man inte råkar ha 20-30000 kr på fickan.
Köpte min kille för 15000, klinikbesiktigade och försäkrade innan han gick på släpet hem.

Jag skulle absolut försäkra! Det är ett sånt skydd om något händer och man inte råkar ha 20-30000 kr på fickan.
Köpte min kille för 15000, klinikbesiktigade och försäkrade innan han gick på släpet hem.

Så skulle jag också göra. Dock är det väl 30 dagar karens på alla försäkringsföretag. Man får hoppas att inget händer på de 30 dagarna bara.

Ja precis, oavsett om man har hästen försäkrad eller inte så bör man ha en buffert för oförutsedda händelser.

Jotack. Våra två senaste hästar var försäkrade sedan LÄNGE i sina respektive bolag. Inget av bolagen betalade ut varken liv eller veterinärvård när det väl blev dax. Den ena hade varit försäkrad i samma bolag 10+ år och de ville ändå inte ta något när det konstaterades fång. Detta trots otroligt lågt livbelopp och direkt utdömning (väldigt låg veterinärvård alltså). Sammantaget rörde det sig om under 15 000 kr, men de vägrade ersätta.

Den andra hästen dog i hagen, men bolaget vägrade betala ut trots lång A1 försäkring. Även där mycket lågt livvärde, d v s det var inte aktuellt för oss att bekosta en obduktion för att konstatera att försäkring täcker (A1 ska ju täcka oavsett skäl till dödsfallet).

Hade det varit mer pengar hade vi tagit striden, men som det var nu blev jag bara trött. Efter det har vi inte tänkt tanken att försäkra varken hundar eller hästar, för även på hundsidan har vi fått avslag trots att försäkringen "ska" täcka (livmoder med en så stor mängd cystor att det såg ut som en vindruvsklase, hunden visade tydliga besvär vid utredningen men bolaget vägrade betala kastreringen av tiken).

Jag sparar hellre till mig själv och tar av bufferten, än lämnar pengar till ett bolag som förser mig med inget mer än falsk trygghet.

Jotack. Våra två senaste hästar var försäkrade sedan LÄNGE i sina respektive bolag. Inget av bolagen betalade ut varken liv eller veterinärvård när det väl blev dax. Den ena hade varit försäkrad i samma bolag 10+ år och de ville ändå inte ta något när det konstaterades fång. Detta trots otroligt lågt livbelopp och direkt utdömning (väldigt låg veterinärvård alltså). Sammantaget rörde det sig om under 15 000 kr, men de vägrade ersätta.

Den andra hästen dog i hagen, men bolaget vägrade betala ut trots lång A1 försäkring. Även där mycket lågt livvärde, d v s det var inte aktuellt för oss att bekosta en obduktion för att konstatera att försäkring täcker (A1 ska ju täcka oavsett skäl till dödsfallet).

Hade det varit mer pengar hade vi tagit striden, men som det var nu blev jag bara trött. Efter det har vi inte tänkt tanken att försäkra varken hundar eller hästar, för även på hundsidan har vi fått avslag trots att försäkringen "ska" täcka (livmoder med en så stor mängd cystor att det såg ut som en vindruvsklase, hunden visade tydliga besvär vid utredningen men bolaget vägrade betala kastreringen av tiken).

Jag sparar hellre till mig själv och tar av bufferten, än lämnar pengar till ett bolag som förser mig med inget mer än falsk trygghet.

Och det är just sådanhär som gör att jag skippar försäkring på de hästar som inte varit i samma bolag sedan födseln, men snart ryker fasen de också! Premierna går upp men villkoren försämras och självrisken är höjd, detta på hästar som aldrig ens utnyttjat sin försäkring...

Och det är just sådanhär som gör att jag skippar försäkring på de hästar som inte varit i samma bolag sedan födseln, men snart ryker fasen de också! Premierna går upp men villkoren försämras och självrisken är höjd, detta på hästar som aldrig ens utnyttjat sin försäkring...

Precis mitt intryck också. Vi betalar för många års "missbruk" av försäkring. Avskaffa A1 helt och ha A2 som enda försäkringsform. Som för aktiva trav- och galopphästar. Det är i princip det skydd man (i bästa fall) kan räkna med att få, är min erfarenhet. Fast tusan vet om jag fått ut något om hundkräket blivit ihjälkörd, de hade säkert hittat något skäl att slippa utbetalning även då... :/

Hade ni köpt?

Finns så fina hästar här att vi behöver inte importera tycker jag... och oftast utomlans har de ingen bra hästhållning.. sällan de går i hagar utan de står inne i boxar när de inte rids... Och när de rids är de enbart paddock/ridhus.
Så hästarna är oftast inga roliga att rida it på och de är en hel del energi man får hem och mkt jobb med att få till så de är lugna och trygga av att vara ute själva.
Det är iaf min erfarenhet av importhästar mestadels hopp och dressyrhästar då från Tyskland, polen, Holland

Jag skulle inte våga köpa en oförsäkrad häst utomlans.... men i Sverige skulle jag våga...... jag köpte min nuvarande så.. helt osedd och oförsäkrad... men de var inte ens 25000 de rörde sig om och jag tyckte de inte var så mkt pengar som jag förlorade OM hästen var paj så jag fick avliva.
Hästen var 3 år och helt ohanterad.. gått i grimma och grimskaft 2 ggr i sitt liv typ så ansåg att ingen hade kunna förstört henne och ridit sönder henne än.

Men en inriden häst vette tusan.. man vet aldirg hur de har blivit ridna och kan ha tagit skada av ridningen osv.

Precis mitt intryck också. Vi betalar för många års "missbruk" av försäkring. Avskaffa A1 helt och ha A2 som enda försäkringsform. Som för aktiva trav- och galopphästar. Det är i princip det skydd man (i bästa fall) kan räkna med att få, är min erfarenhet. Fast tusan vet om jag fått ut något om hundkräket blivit ihjälkörd, de hade säkert hittat något skäl att slippa utbetalning även då... :/
Nu blev det lite OT, men jag håller med dig. Har mina är försäkrade med begränsad veterinärvård och det täcker för "värsting-skadorna". Men jag vet inte om det är värt det ändå... Något livvärde har de inte att tala om så...

Summan av kardemumman är i alla fall att jag inte ser det som något hinder att köpa en oförsäkrad häst. Försäkringsbolagen friskriver sig från så väldigt mycket i alla fall...

Och som motvikt är jag väldigt nöjd med mitt försäkringsbolag. Ena unghästen, egen uppfödning försäkrad sedan födseln, fick en skada som måste opereras. Men de som opererade henne var klantskallar och det de påstår i journalen att de opererat bort finns kvar. Mitt försäkringsbolag betalade en ny operation utan att ifrågasätta någonting.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 803
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Hur vanligt är det att man håller unghästar oförsäkrade? Jag har planer på att shoppa mig en åring och i min värld så försäkrar man...
Svar
13
· Visningar
1 372
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
24 447
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30