Jotack. Våra två senaste hästar var försäkrade sedan LÄNGE i sina respektive bolag. Inget av bolagen betalade ut varken liv eller veterinärvård när det väl blev dax. Den ena hade varit försäkrad i samma bolag 10+ år och de ville ändå inte ta något när det konstaterades fång. Detta trots otroligt lågt livbelopp och direkt utdömning (väldigt låg veterinärvård alltså). Sammantaget rörde det sig om under 15 000 kr, men de vägrade ersätta.
Den andra hästen dog i hagen, men bolaget vägrade betala ut trots lång A1 försäkring. Även där mycket lågt livvärde, d v s det var inte aktuellt för oss att bekosta en obduktion för att konstatera att försäkring täcker (A1 ska ju täcka oavsett skäl till dödsfallet).
Hade det varit mer pengar hade vi tagit striden, men som det var nu blev jag bara trött. Efter det har vi inte tänkt tanken att försäkra varken hundar eller hästar, för även på hundsidan har vi fått avslag trots att försäkringen "ska" täcka (livmoder med en så stor mängd cystor att det såg ut som en vindruvsklase, hunden visade tydliga besvär vid utredningen men bolaget vägrade betala kastreringen av tiken).
Jag sparar hellre till mig själv och tar av bufferten, än lämnar pengar till ett bolag som förser mig med inget mer än falsk trygghet.