@the_connemara
Lippo Allegria var en av modellerna vi provade också, och vi har en Santa Cruz Merina sedan tidigare. Men valet föll på Equipe Linnéa. Hur ser din häst ut i ryggen? Min sadelutprovare är en av dem som tagit fram just Lippo Allergria, tyvärr upplevde jag sadeln som "tung" och lite otymplig, men sen är priset helt annat än tex equipen...
Jag har en känsla av att jag glöm skriva upp en sadel (som dissades direkt av antingen mig eller hästen/utprovaren). Men annars provade vi (alla utom Celine fick ett första godkänt av sadelprovaren alltså):
Equipe Expression (eller Linnea, jag var rörig i mitt antecknande
): fel - min underskänkel i galopp
Prestige Versailles: fel - ALLT
Santa Cruz Celine (jag hade själv provat en Scintilla och ÄLSKAT den men den låg ej bra på hästen): fel - riskerar att trycka baktill om vi gör annat än galopperar i lätt sits, då var den dock perfekt (Och jag är så kääääär, känns som att jag kan galoppera flera mil i den!
)
Albion K2: fel - mina underskänklar
Lippo Allegeria: fel - att sitta ner i galopp
Prestige Passion: fel - ALLT
Pessoa xp (tyckte jag hon sa men hörde nog fel): fel - ALLT
Sen red jag igen i:
Equipe Expression (eller Linnea...) bara för att sadelprovaren tyckte den var jättebra för både mig o hästen och jag försökte, verkligen (jag ville till o med köpa mig en riktigt dyr jävla sadel denna gången för att det skulle bli riktigt bra) men jag kunde bara inte bli hundra nöjd.
Santa Cruz Celine: för att känna återigen att jag inte luras mig själv att det är så grymt himla jättelätt att galoppera och nej, precis lika lätt var det nu.
Ja, sedan hade det gått över 2 h...
Provade inte Lippon igen eftersom hästen visade MED STORA BOKSTÄVER att den var gudomlig, åtminstone den dagen. Inte en gång att han spände till i överlinjen utan tryckte jag på så svarade han dubblet upp och hängde jag inte med så stördes han inte ett piss. Men när jag satt ner hade jag alltså lite knepigare att hänga med. Och jag fick inte 110 % bra känsla i lätt sits, men fullt tillräckligt för mig del faktiskt.
Mitt problem är att galoppera! Sitter jag ned spänner jag hela skänkeln och står jag upp kan jag inte hålla balansen och har apsvårt att ha hästen framför mig. Hästen blir också svår att få över ryggen. Med rätt sadel bara funkar allt direkt, och jag testade verkligen, det är så grymt stor skillnad.
Vi hoppas att Lippon i en strl vidare kommer ner lite till så att jag inte störs när jag sitter ner. Och att Celinen i en stlr större kommer ner lite mer så att sadelprovaren kan tro att den funkar i övriga gångarter och inte bara i bra galopp väl över ryggen. Dessa två ska jag alltså få hem o rida i ordentligt och sedan åker jag nog tillbaka o får ett sista godkännande eller så kollar jag igen i höst då hon skulle få in provsadlar för Amerigo också.