köpa islandshäst

Hallau

Trådstartare
Har hittat en häst som jag gillar En 2åring för 40000 dkr. Lite mycket pengar för en 2 åring. Fin stam och rörelser.
Eller vad tycker ni? Är det fult att pruta och hur gör man det på ett bra sett?
 
Sv: köpa islandshäst

Kan vara mycket för en tvååring men det beror ju som sagt på individen, stam och så
Jag skulle aldrig sälja till nån som prutade vid hästköp
Då undrar jag genast om dom köper billigt hö åxå (kan bli dyrt med hosthäst) eller funderar två gånger innan dom ringer till veterinär osv

däremot kanske jag skulle falla om dom sa
"jag gillar din häst jättemycket och skulle vilja att den blev min men jag har bara xx kr ".
 
Sv: köpa islandshäst

Själv har jag köpt en unghäst för betydligt mer än så men han kommer nog vara värd det :smirk: Hade tänkt köpa för max 50 000 men vad gör man när man hittar en som man verkligen vill ha, svårt att ta det näst bästa bara för att man blir för snål:smirk:
 
Sv: köpa islandshäst

Hallau skrev:
Har hittat en häst som jag gillar En 2åring för 40000 dkr. Lite mycket pengar för en 2 åring. Fin stam och rörelser.
Eller vad tycker ni? Är det fult att pruta och hur gör man det på ett bra sett?

Ja, det kanske är lite dyrt. Men hästarna blir oftast dyrare JU finare dom är. Som ngn skrev ovan skulle jag inte heller sälja till ngn som prutade.

/ M
 
Sv: köpa islandshäst

inte alls så att jag är snål...men frågar man andra med fina hästar så har de inte gett så mycket för deras. Man vill ju inte betala ett överpris. Väntar på en video så att jag kan se den" in action"
Så med andra ord är det inte godtagbart att pruta....
 
Sv: köpa islandshäst

Om du inte tycker hästen är värd det pris som är satt så finns det säkert någon annan häst för dig som stämmer bättre. Köp inte "första bästa" som verkar bra bara - ha tålamod så hittar du det du söker till rätt pris.
Tycker du däremot att hästen är värd bara några få tusenlappar mindre skulle jag nog säga det lite försiktigt och kolla läget med säljaren. Man kan ju inte få mer än "nej"... Lycka till!
 
Sv: köpa islandshäst

Hallau skrev:
men frågar man andra med fina hästar så har de inte gett så mycket för deras.
I vissa fall beror det nog på att uppfödaren vill ge sin häst (och indirekt sin avel) bättre förutsättningar. Med en god förvaltning av avkommor som då bedöms/tävlas så gagnar det den egna aveln. Det kan också vara villkorat vid försäljningen - liksom framtida avelsavtal om det är sto eller hingst.

Sen så var kanske inte hästen så fin vid köpet; vissa rider eller rider ner medan andra rider till och utvecklar talanger ;)

Frågan är väl egentligen om hästen är värd de pengarna för dig, i dag?
Och kanske vad den är värd för en annan köpare? Finns inte den och priset är ett drömpris så går det nog att komma överens.

Tror dock de flesta (köpare OCH säljare) vill ha detta klart innan provridning eller visning - varför öda tid om man i slutänden har såpass stora skillnader i åsikter om priset?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 343
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
577
Senast: Åsa A
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp