Köpa hästar

E

Ellinore

Vi ska kanske köpa 2 hästar nästa sommar. De ska kunna hoppa, vara ganska bra i dressyr och körning. Vi hade tänkt köpa en New Forest och en Nordsvensk brukshäst. Tycker ni att det är bra raser?

Sv: Köpa hästar

Allt är ju definierbart... Bra kan ju vara på väldigt olika nivåer för olika personer...
Båda raserna har ju sina bra sidor, det är ju brara att tänka på vad man helst av allt vill ha för användningsområde med sin häst... det är inte lätt att hitta saluhästar som är "bra" inom alla grenar, men däremot kan de vara tränade och hyfsade i "alla" grenar...

Jag är inte så säker på att jag skulle gå på nordsv bruks om jag vill kunna hoppa. Travmodellen är smidigare och brukar bli duktiga hoppare, risken där är att de är för "peppade" men det finns kolugna exemplar också.

Ellinore skrev:
Vi ska kanske köpa 2 hästar nästa sommar. De ska kunna hoppa, vara ganska bra i dressyr och körning. Vi hade tänkt köpa en New Forest och en Nordsvensk brukshäst. Tycker ni att det är bra raser?

Varför inte en Finsk häst av travarmodell, den blir oftast en ypperlig hopphäst. ;) Själv skall jag köpa en finsk häst och skola den till dressyr/hopphäst. Tycker nordisar är lite mera kallblodstyp än finnhästen i viss mån, men det är mera en smaksak.

Grattis till kommande hästarna! planera allt väl i förväg bara! :banana:

Nordsvensk brukshäst är en ypperlig häst om man vill ha en kolugn sak att rida ut på och lunka på mest. Tyvärr är de ju rätt tunga och ska nog helst inte hoppas speciellt högt.

Den finska kallblodstravaren är en bra ras, den kan dock bli lite framtung tycker jag, och sen tycker jag att de brukar ha lite stora huvuden för sin kropp :D SÅ det är inte alltid de är så jättevackra.. :)

Carran82 skrev:
Nordsvensk brukshäst är en ypperlig häst om man vill ha en kolugn sak att rida ut på och lunka på mest. Tyvärr är de ju rätt tunga och ska nog helst inte hoppas speciellt högt.

Den finska kallblodstravaren är en bra ras, den kan dock bli lite framtung tycker jag, och sen tycker jag att de brukar ha lite stora huvuden för sin kropp :D SÅ det är inte alltid de är så jättevackra.. :)

Framtung håller jag med om, men utseende är inte allt. :D

det beror på vilken nivå ni vill rida(köra) på i grenar och på individerna ni hittar. Jag anser inte att man ska vara för inriktad på vad det är för ras - se till individen och det viktigaste är ju att det är något som lever upp till era mål.

Carran82 skrev:
men det allra roligaste är att de drar 135 i täcken, men X-full på grimmor.. :D

En del av charmen med kallblod.

Till trådskaparen: läste att du är 10 år gammal, kanske ett kallblod endå är en för tung häst för dig att rida, ett varmlbod är då bättre, men allra heslt så skulle jag köpa ponny (fick fort gå över från ponnyn till stor häst för jag växte fort i yngre år, har missat massor med ljuvliga ponnyår. skulle jag va mindre skulle jag köpa d-ponny åt mej)

Dessutom finns det massor av fina ponnyn i sverige jämfört med utbudet i finland, så har du möjlighet köp in från sverige en ponny och en annan sällskapshäst. :)

jag skulle inte vilja ha ett kallblod, det är min syster som ville ha det. Jag fick bestämma en ras, så jag valde New Forest, så valde hon Nordsvensk (eller tinker). Jag skulle vilja ha ett russ också, men vi får inte ha 3 hästar.

Om du är tio år och vill hoppa, köra och rida dressyr så kan ni nog hitta en passande new forest (men viktigast är individen inte rasen), eller kanske en trevlig korsning. De flesta new forests är trevliga allroundponnyer.

Ullis

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Fritid På gymmet har de raka pinnar av trä som är ganska långa. Jag skulle vilja ha en sån hemma då jag behöver det till några rehabövningar...
Svar
7
· Visningar
351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka