Köpa häst med hovbroskförbening?

ForeverYoung

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att köpa en häst som jag känner mycket väl, pga att denna inte fungerar hos den nuvarande ägaren. Jag har ridit hästen de två senaste månaderna, och trivs mycket bra med henne. Hon är 10 år och otävlad, men välutbildad på marken och hoppar lätt banor på 1,10-1,20. Om hon varit fullt frisk hade jag nog värderat henne till c:a 100 000 med de kvaliteer hon har. Men, så har hon ju hovbroskförbening. Ganska mycket, men som inte ändrats i alla fall på de senaste två åren. Under dessa år har hon aldrig varit halt, och har hela tiden gjort ett relativt hårt arbete (riden 6 dagar i veckan, hoppat c:a 2). Jag har nu blivit erbjuden att köpa denna häst för 25 000. Är det för mycket, tycker ni?

:)

Sv: Köpa häst med hovbroskförbening?

Sök på hovbroskförbening på Hästvård, där finns en mycket informativ tråd om åkomman

Jag tycker priset låter bra för en häst som ändå visat att den fungerat i två år med den här åkomman. Men jag hade diskuterat med en duktig vet först, och jag hade velat att hästen hade en försäkring som jag kunde ta över.

Det som är viktigt är hur det växer, om det går bakåt så är det inte lika illa som när det går uppåt. Veterinären som granskar plåtarna kan ge dig ett utlåtande om risken med just denna hästen.

Jag tycker inte att priset är för högt i och med att hästen har fungerat bra och du har ridit den själv och vet att den fungerar. Har träffat på en del hästar med denna åkomma och alla har fungerat bra ganska långt upp i åldrarna.

Men känner du dig osäker så lägg ett bud :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 057
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 844
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar