Konvelenstid efter huggormsbett??

LillaMusse

Trådstartare
Hej!
Min ponny blev huggormsbiten för 1.5 vecka sen (onsdag förförra veckan) han blev bättre och bättre men sen blev han dålig:cry:
Han hade feber, hela benet blev svullet (han blev biten i karleden) och han hade hög puls.
Vi ringde vet som kom efter 1.5 h.
Han fick någon spruta och sen var han nästan helt bra. Vi fortsatte ge honom medicin (pulver) och 1 spruta dag. Sprutan fick han dagligen i 4 dagar och pulvret ska han ha i tio dagar.
Han blev dålig förra onsdagen och är nästan helt bra nu (fortfarande finns ett litet sår efter huggormens bett och han går ju på medicin så han är antagligen inte helt 100 än) han är pigg och glad och inte svullen eller öm.
Nu undrar jag hur lång konvelenstid det brukar vara efter huggormsbett??
När vi slutar ge medicin hur länge till brukar dom vila??
Brukar det ta dagar, veckor, månader??
Sen hur vanligt är det att dom faller tillbaka och blir jättedåligt igen??
Många frågor och jag ska självklart fråga vet sen när vi inte vet vad vi ska göra men vill verkligen veta nu.
Jag hittar inte svaren någonstans på internet men det kanske finns några bra sidor??
Om er häst blivit huggormsbiten någon gång, hur gick det??
All erfarenhet jag har är när min andra häst blev kanske huggormsbiten, men han blev bara lite trött någon dag sen helt som vanligt och vi hittade aldrig något bett samt han blev inte svullen någonstans eller öm och allt var över på tre dagar.
Någon vänlig själ som vet hur hästar brukar återhämta sig efter huggormsbett?
Ponnyn är en fångponny och varje dags vila är risk vilket inte känns så kul:( Särskilt inte om han måste vila länge:cry:

Hej!
Min ponny blev huggormsbiten för 1.5 vecka sen (onsdag förförra veckan) han blev bättre och bättre men sen blev han dålig:cry:
Han hade feber, hela benet blev svullet (han blev biten i karleden) och han hade hög puls.
Vi ringde vet som kom efter 1.5 h.
Han fick någon spruta och sen var han nästan helt bra. Vi fortsatte ge honom medicin (pulver) och 1 spruta dag. Sprutan fick han dagligen i 4 dagar och pulvret ska han ha i tio dagar.
Han blev dålig förra onsdagen och är nästan helt bra nu (fortfarande finns ett litet sår efter huggormens bett och han går ju på medicin så han är antagligen inte helt 100 än) han är pigg och glad och inte svullen eller öm.
Nu undrar jag hur lång konvelenstid det brukar vara efter huggormsbett??
När vi slutar ge medicin hur länge till brukar dom vila??
Brukar det ta dagar, veckor, månader??
Sen hur vanligt är det att dom faller tillbaka och blir jättedåligt igen??
Många frågor och jag ska självklart fråga vet sen när vi inte vet vad vi ska göra men vill verkligen veta nu.
Jag hittar inte svaren någonstans på internet men det kanske finns några bra sidor??
Om er häst blivit huggormsbiten någon gång, hur gick det??
All erfarenhet jag har är när min andra häst blev kanske huggormsbiten, men han blev bara lite trött någon dag sen helt som vanligt och vi hittade aldrig något bett samt han blev inte svullen någonstans eller öm och allt var över på tre dagar.
Någon vänlig själ som vet hur hästar brukar återhämta sig efter huggormsbett?
Ponnyn är en fångponny och varje dags vila är risk vilket inte känns så kul:( Särskilt inte om han måste vila länge:cry:

du har ju fått massor med svar i din förra tråd? finns massor som du hittar på google direkt om du söker på huggormsbett+ häst, bland annat Agria har bra text om det.
Om din häst är dålig veckor efter ett eventuellt bett är det ngt som behöver undersökas av veterinär pronto. Utifrån svaren du fick i din tidigare tråd och att vet aldrig varit ute och tittat på hästen osv, så tycker jag verkligen det är dags att ta ut en veterinär om din häst verkar må dåligt .

du har ju fått massor med svar i din förra tråd? finns massor som du hittar på google direkt om du söker på huggormsbett+ häst, bland annat Agria har bra text om det.
Om din häst är dålig veckor efter ett eventuellt bett är det ngt som behöver undersökas av veterinär pronto. Utifrån svaren du fick i din tidigare tråd och att vet aldrig varit ute och tittat på hästen osv, så tycker jag verkligen det är dags att ta ut en veterinär om din häst verkar må dåligt .
Den VAR dålig och då tog vi ut veterinär som kom på ca 1h och gav honom medicin.
Nu har han fått medicin sen förra veckan och är bra men sen då? Jag vet inget om huggormsbett och särskilt inte om konvelensen efter, hur lång vila, hur man ska sätta igång honom osv
Vi gör allt på veterinärens order och följer allt till punkt och pricka, ända vi gör är att vi kollar till honom oftare än vad veterinären säger behövs.
Hade du läst mitt inlägg här hade du nog sett att jag tog ut veterinär när han blev dålig, eller missade du den biten?

Den VAR dålig och då tog vi ut veterinär som kom på ca 1h och gav honom medicin.
Nu har han fått medicin sen förra veckan och är bra men sen då? Jag vet inget om huggormsbett och särskilt inte om konvelensen efter, hur lång vila, hur man ska sätta igång honom osv
Vi gör allt på veterinärens order och följer allt till punkt och pricka, ända vi gör är att vi kollar till honom oftare än vad veterinären säger behövs.
Hade du läst mitt inlägg här hade du nog sett att jag tog ut veterinär när han blev dålig, eller missade du den biten?

Ingen här kan svara på det utan att ha sett ponnyn. Fråga veterinären som behandlade den. Är väl bara att ringa?

varför behövs din tråd här då, om hästen mår bra och ni konsulterar veterinär i alla mående?
För jag vet inte hur det brukar se ut efter man gett medicin, och därför frågar jag.
Jag vet inte hur lång tid de brukar vila eller hur vanligt det är att de "faller tillbaka" och blir dåliga efter medicinering.
Ponnyn är en fångponny och jag får rent ut sagt ont i magen av att låta honom vila längre perioder pga fångrisken.
Dessutom så hittar jag bara om folk som skrivit om huggormsbett under den värsta tiden, inte om hur det gick efter.
Han får medicin och jag vet ju inte om det är den som gör honom bättre eller om han blir bättre av sig själv och är därför orolig att han blir dålig igen efter, därför undrar jag om det är vanligt att de blir dåliga efter eller om det är ovanlig samt jag undrar hur det gått för andra efter huggormsbett.
Är det verkligen så konstigt att fråga om saker man inte vet?

@LillaMusse men varför ringer du inte behandlande vet och frågar allt detta och pratar om fångrisken och allt annat? Väldigt få här är ju utb vet..
För hon har väldigt mycket att göra och uppskattar antagligen en hel ström med frågor om hur det brukar se ut för andra. Hon har behandlat honom förut och vet att han är en fångponny.
Jag vet att han kommer vila ett tag men jag undrar hur länge hästar brukar behöva vila efter huggormsbett och medicinering.
Har som sagt ingen erfarenhet av detta och undrar då hur det gått för andra.

Fast eftersom alla hästar reagerar olika på medicin och blir olika påverkade av just saker som ormbett så tycker jag ändå att mest effektiva och ansvarsfulla är att dubbelkolla med behandlande vet så att det är normalt att hästen reagerar som den gör ist för att förlita sig på vad folk här säger.. Hellre ringa en gång för mycket är min inställning. Om hon är upptagen just då kan du ju be att få blir uppringd när hon har en stund över för att du är orolig över hur din häst mår och du vill ha lite rådgivning om hur du ska tänka och agera.

Håller helt med @Aliche ! @LillaMusse : veterinären är till för att serva sina kunder - det är deras jobb och de har betalt för det. Med andra ord så finns inget som helst behov att vara fin i kanten och inte kunna ringa och fråga närhelst det behövs, till behandlande vet! Jag skulle rentav anse att behandlande vet VILL att du rådfrågar eftersom ert mål är gemensamt, att hästen ska må bra och skötas bra med de variabler som kan finnas utifrån en sjukdom/diagnos/status hästen har där veterinären behandlat och tagit hand om djuret. Pratar du med veterinären så handlar det ju om DITT djur och behövs inga frågor om hur andra gör eller hur det brukar vara osv - det vet ju veterinären och kan ge svar utifrån hur din individ verkar osv vad som är lämpligt eller behöver uppmärksammas, eller om veterinären anser att den behöver titta på djuret igen utifrån det du rapporterar osv.
Självklart är det extra viktigt om din häst dessutom har annan sjukdomshistorik osv. Det finns INGEN här som kan råda dig ngt svar du verkligen kan lita på , i jämförelse med veterinär!

Har aldrig själv haft ormbett på någon häst så blev intresserad och sökte lite på Google och tittade massa på första försöket.

Det första man ska göra är samma på folk och fä stillhet och läkare/vet.

Död vävnad vanligt och sedan beror det på hur mycket gift hästen fått och hur långt giftet spridit sig i kroppen så kan det påverka lever, njurarna, hjärta och/eller lungor.

Jag har haft en för drygt tio år sedan som blev biten precis ovanför kotan.
Han blev enormt svullen och efter några dagar trillade pälsen av runt bettet och man såg hålen.
Han åt butta i tio dagar och skrittades igång några dagar efter att kuren var slut.
Då var svullnaden borta men huden såg fortfarande skum ut.
Han blev inte särskilt påverkad i övrigt (utom lokal svullnad) så vi hade nog tur.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 819
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve