Konstigt utslag. Borrelia? Ringorm? Vad?

Blueberry

Trådstartare
Nu på morgonen hittade jag ett utslag på Billy, som inte var där igår. Eftersom det ser ut som det gör blev jag ganska orolig. Vad kan det vara?

utslag1_501399779606ee015d000974.jpg

Jag är väldigt säker på att det INTE har suttit någon fästing där.

Han har även fått lite mörka/svarta prickar på bröstet, de är inte som sårskorpor utan snarare som födelsemärken :crazy:
Här är en ganska dålig bild på det, men ni ser kanske prickarna ändå:

utslag2_50139974e087c360300004a2.jpg

Vad kan det här vara?

Om det kan ha något med saken att göra:
Han blev badad igår, med sitt vanliga schampo som han aldrig har reagerat på förut. Annars har vi varit i skogen och vid sjön hela dagen. (Hundarna var i vattnet ca 20 sekunder, annars var det mest röj på gräsmattan)
Vi har inte ändrat något som foder eller så.

Sv: Konstigt utslag. Borrelia? Ringorm? Vad?

Precis sådär ser våra hundar ut när dom blivit knottbitna. Kan inte svära på att det är det, men det ser ut så.

Billy har varit (är?) lite överkänslig mot knott och mygg, senast han träffade på dem utan skydd såg han ut såhär:
cimg1459_104524155.jpg

Men det hade känts VÄLDIGT bra om det kunde vara något så enkelt som knottbett.
Jag tänker inte åka in med det här på jourtid i vilket fall, men om det är kvar och ser ut på samma sätt (eller värre) på måndag så åker jag in utan att tveka.

Andra bud?

Ser ut som en ofarlig liten svampinfektion, precis som människor kan ha.

Om du känner dig säker på att det inte suttit en fästing där så tror jag inte det är någon fara. Men det är ju alltid lätt att ha is i magen när det inte är ens egen hund...

Håll oss uppdaterade!

Ringorm kanske? Vet att hundar kan få det men vet inte hur det ser ut på dem. Men på människor kan ringorm se ut sådär som på den övre bilden.

Kan vara ringorm, kan vara insektsbett, kan vara hudinfektion. Är sannolikt inte borrelia, hundar får inte de där ringformade erythemen som är typiska hos människor som smittats.

Alltså, håll koll och se vad som händer nästkommande vecka. Är det ringorm (svamp) så blir det värre med flera nya ställen som breder ut sig och det kan klia.

kl

Jag tycker också det ser ut som bett av småkryp. Högst troligt helt ofarligt. Du avvaktar och ser hur det ser ut om nån dag. Oftast försvinner såna rätt snabbt.

Det där låter precis som det Cashmir fick för ca en månad sen. Jag är helt säker på att han inte hade detta dagen innan, men så morgonen efter såg han ut såhär på magen:

2012728155019947516258_sbig.jpg

Jag fick såklart panik och tyckte det såg riktigt otäckt ut. Ringde veterinär som sa att det låter mest som bett av något slag (trots det ring-formade utslaget) och bad mig avvakta ett par dagar.
Dagen efter hade de röda märkena nästan försvunnit helt. De mindre röda prickarna som syns hade förvandlats till svarta små prickar som kan liknas precis vid det du säger "födelsemärken".. men efter ytterligare 2 dagar var alltihopa helt borta.

Fick aldrig reda på vad det var...men det försvann ganska snabbt iaf

+ alla.
Tack för ert engagemang :bow:

Han är helt oberörd av det, så vi chillar och ser vad som händer.
Kan det vara myror som har bitit, tro?

Tycker bilden du la ut ser ut som myggbett snarare än knottbett. Knotten kryper gärna upp just kring ljumskarna på hunden och sätter sig väldigt sällan uppe på ryggen.
Alla våra hundar brukar se ut sådär när dom legat i gräset i stugan där det finns väldigt mycket knott. Fast det där är lindrigt mot hur våra ser ut. ;)

Jag har inga bilder, men min hund kan se ut exat så om hon varit ute och legat i gräset. Nåt kryp är det väl, men knappast farligt. Hur ser det ut idag?

Så ser min vinthund ut efter knottbett! Han bästa tips till din vovve är lerbad ;) Ja alltså innan bett för då kommer de inte åt :D

Hahaha, Billy skulle nog hellre DÖ än att ta ett lerbad ;)

Idag är märket hur som helst avsevärt bättre.

Vår Staff har ju liknande pälssättning som din Billy och tämligen kal på magen. Hon kan få sådana ringar efter knotten :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka