Konstiga utslag? Vad är detta???

brownies

Trådstartare
Hej. Mitt nya varmblod har fått konstiga utslag över hela kroppen. För en vecka sedan var det bara små fläckar! Hennes päls har sett ganska bra ut, lite ruggig har den varit hela tiden, men nu när man känner under den så lossnar den. Hela tiden verkar det vara som om de hårlösa områden blir större och större. Det kliar inte, men är väldigt öm. Fått anibiotika, Har tvättat x2 med Vetriderm (verksamt ämne; chlorhexadine) samt tagit hudprov (väntar fortfarande på svar)

Jag har ingen aning om vad det är? Någon annan som sett något liknande!

Senast ändrad:
Sv: Konstiga utslag? Vad är detta???

Streptotrikos?
Alltså regnskållor. Sett liknande fall men aldrig i så stor omfattning.

Du får väl förhoppningsvis snart svar på provet. :)

Min gamla häst blev likadan i samband med att han fällde vinterpälsen under sitt sista år ( avlivades i höstas 30 år gammal). Han fick även svårt att hålla hullet. Det var ingen hudsjukdom utan nedsatt allmäntillstånd pga ålder och dåliga tänder ... Så jag hade kollat tänderna, tagit träckprov samt ev blodprov för att kolla upp hästens allmäntillstånd.

Duplo: Har vi också funderat på... men vi har aldrig sett i sådana här stora utslag... Symtom på regnskållor stämmer i på hästen; håravfall, allmäntillståendet försämras, penselformat "håravfall", ömhet på utslag...

Ridninglady: Åldern på denna häst är 7 år. f.d. travare. Vet ingenting om när tänderna blivit kollade sist, måste lägg till på "to-do-list"! Mananalys tagits i helg. Skickas in på måndag. Tar väl några dagar att få svar på den! På den får de analyserat om det finns ev. organ som är i obalans, olika mineral/vitamin brist, om det finns mögel osv.

Kan de ha håravfall pga vitamin-brist? Stress? Eller kan det vara svamp? ringorm? Hästen har blivit piggare sen anibiotikan... Den var jättetrött och hängig här för ca.2 veckor sen. Alla 4 benen var jättesvällda, rörde sig knappt i hagen, stod med frambenen under för att avlasta ryggen. Kan de vara så när sånahär utslag är sjuka/kommer ut ? Men nu går den nog runt i hagen, busar lite. Bra matlust och pigg i blicken.

Hur länge har du haft honom? Hur är han i magen? Har han gått med eller utan täcke i vinter? Vet du om några andra hästar där han bodde förut har fått något liknande?

Jag skulle gissa på att han har någon mag-tarmstörning som har gjort att det har blivit något eksem och sedan håravfall utav eksemen. Jag hade gett honom yea-sacc men även några paket vanlig bakjäst/dag nu i början för att snabbt få igång en bra fungerande mag-tarmflora igen. Yea-sacc kan du ge 2 msk/dag utav de första veckorna (minst två veckor men gärna att du ger både yea-sacc och bakjäst i tre-fyra veckor så att en bra mag-tarmfloran får en ärlig chans att komma igång) för att sedan ge 1 msk yea-sacc/dag tills paketet är slut. Antingen kan du sedan fortsätta ge honom 1 msk yea-sacc/dag eller ge honom 1 paket bakjäst/dag för han behöver förmodligen lite hjälp med magen ett ganska bra tag framöver. Nu när gräset börjar spira också så behöver han absolut ha lite hjälp så att han inte blir dålig i magen då för det blir ju ytterligare ett foderbyte när gräset kommer. Tänk bara på att bakjästen får inte blandas med något blött foder förren precis innan serveringen. Får det stå så börjar fodret att jäsa och då är det inte längre tjänligt foder. Yea-sacc däremot kan du blanda med blött foder och låta det stå utan problem. Det börjar inte jäsa.
Jag köper min yea-sacc hos min lokala kvarnhandlare men det ska finnas att köpa hos svenska foder också.

Nu när han äter antibiotika så finns ju risken att han blir dålig i magen utav det också så något som stödjer magen är absolut inte fel oavsett varför problemet har uppkommit ifrån första början. Det är ju så att om magen är i olag (det behöver inte vara synligt som bajsvatten eller diarré utan magen kan vara i obalans ändå) så kan det bli diverse eksem och att huden helt enkelt blir skörare och mer mottaglig för olika hudsjukdomar. Hästen kan inte heller ta upp näringen ur fodret lika effektivt om magen är i olag.

Håller han hullet bra i jämförelse mot vad han äter? Jag tänker om du ser om han tillgodogör sig fodret överhuvudtaget?

Hur har han det med mineralgivan? Har du räknat ut hur mycket han behöver och vet du om han fick tillräckligt med mineraler innan? Mineralbrister kan nämligen också yttra sig så. Togs det något blodprov när veterinären var ute? Jag tänker om du kan be att få en mineralanalys också så vore det ju väldigt bra så att du vet om han har några brister.

Hur länge har du haft honom? Hur är han i magen? Har han gått med eller utan täcke i vinter? Vet du om några andra hästar där han bodde förut har fått något liknande?

Har bara haft den i en vecka. Bajset är ganska runt och fint. men har märkt att det är ganska Hård och tung. den har gått själv ett tag förrän den kom hit till stallet (för en månad sen) då släppte vi den i flocken (lösdrift) därefter gick det neråt, den blev sämre. troligen pga stressen av flytten och miljöombytet. Den var ruggig i pälsen redan då den kom, men inga synliga hårlösa ytor.

Vi har också funderat om den är i obalans i magen. Nu får den hö + greenline. påbörjat primero idag (hälsofoder; Primero TOTALT M är ett funktionellt foder som balanserar hästens inre system och ökar kroppens egen förmåga till självläkning genom att höja immunförsvaret.)

Hullet är bra, varken för tjock eller för smal! Hästen var inte "min" när hudprovet togs, utan vi övertog den i ett senare skede. Då var det inte aktuellt med blodprov eller annan vård. Utan det ända de ville veta då, var vilken hudsjukdom hästen bär på! Nu när vi har den vill vi gå till bottnet med hästen. Ta reda på vad som är problemet, varför denhär hästen har dehär utslagen! Vi ska kontakta vetärinären igen efter helgen!

Hej! Jag undrar också om du fått något bra svar eller om det blivit bättre. Min ena häst har något som ser mkt lika ut. Bara på bakbenen och det har sedan vandrat upp från skenben och är nu vid låren/ljumsken, lika på båda bak. Efter växer håret fint ut men det har vandrat som i ett band uppför. Magen är helt ok och det smittar uppenbarligen inte. Trodde på skabb först och har behandlat. Inget som kliar men huden öm på angripet ställe.

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 912
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Upptäckte idag utalag på vår golden mellan bakbenen och den bakre delen av magen. Alltså i det området på kroppen hon har som minst...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 108
Kropp & Själ Började som knottror på underarmarna på blåmärkena jag hade där men reflekterade inte så mycket över det. Sen började det klia lite men...
Svar
4
· Visningar
799
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V