Konstiga Prestige sadlar?

Kim_N

Trådstartare
:confused:Är det fler än jag som upplever att Prestige dressyrsadlar är svåra att hitta en korrekt sits i? Red en kompis häst igår, och ojojoj det vart svårt!

Själv har jag en Amerigo där jag kan sitta rakt upp och ner och allt känns väldigt naturligt. Men i ALLA Prestige sadlar jag provat känns det som att jag hamnar 2 mil ovanpå hästen...:eek:

Är bara så himla nyfiken på att se ifall det är fler som upplevt detta? jag tycker att det är så pass sällsynt att man hitta sadlar som man verkligen inte KAN rida ordentligt i.. eller så har jag bara haft tur tidigare!:confused:

Sv: Konstiga Prestige sadlar?

Jag trivs inte heller i Prestigesadlar, varken dressyr eller hopp. Har inte tänkt på om jag hamnar ovanpå hästen, men tycker att de är för breda för min rumpa. Och precis som du rider jag i Amerigo (suttit i flertalet av deras dressyrmodeller) och är väldigt nöjd med det märket.

Dock tror jag inte att man kan dömma ut Prestigen som en bra sadel, utan det är nog i kombination häst och ryttare hur varje sadel passar varje enskilt ekipage. Känner många Prestigeryttare som är nöjda med sina sadlar.

Jag har inte märkt av det själv, men min tränare upplever att jag sitter sämre i min Prestige än i stallkamratens Amerigo. Jag faller tydligen framåt i Prestigesadeln :confused:

jag sitter alldeles utmärkt i prestige.. har haft fyra stycken olika modeller. att man hamnar framåt beror på att tyngpunkten i sadeln ligger långt fram. sitter man då inte exakt rätt så lutar man fram.

jag sitter alldeles utmärkt i prestige.. har haft fyra stycken olika modeller. att man hamnar framåt beror på att tyngpunkten i sadeln ligger långt fram. sitter man då inte exakt rätt så lutar man fram.

Jag tror inte att det är en fråga om ifall man sitter "rätt" eller inte. För sistsen har jag inga som helst problem med. Men jag tror att det har ju mkt att göra med hur man ser ut i bäckenet.

Men enligt mina erfarenheter så är det lätt att få fel tyngdpunkt och falla framåt i prestige (det är inte bara jag i stallet som upplevt detta!)

Men som sagt det är ju en fråga om vad som passar en specifik häst och en specifik ryttare.

Jag trivs inte heller i Prestigesadlar, varken dressyr eller hopp. Har inte tänkt på om jag hamnar ovanpå hästen, men tycker att de är för breda för min rumpa. Och precis som du rider jag i Amerigo (suttit i flertalet av deras dressyrmodeller) och är väldigt nöjd med det märket.

Dock tror jag inte att man kan dömma ut Prestigen som en bra sadel, utan det är nog i kombination häst och ryttare hur varje sadel passar varje enskilt ekipage. Känner många Prestigeryttare som är nöjda med sina sadlar.

Precis, jag vill inte döma ut prestige som sadel, det finns ju säkert de soom trivs bra i sina sadlar. Är bara så nyfiken på ifall det är så vanligt som jag upplevt det att många har svårt att rida i Prestige.

Sen finns det säkert de som tycker att de passar perfekt i sina prestige sadlar, och det är ju jättebra i så fall för det är ju inga tokiga sadlar egentligen!

De passar inte mej heller pga för breda i sätet bla.

Men alla är olika byggda och det går kanske inte att säga att "man" hamnr fel i prestige, utan att vissa gör det utifrån hur man själv är byggd i bäckenet bla.

De passar inte mej heller pga för breda i sätet bla.

Men alla är olika byggda och det går kanske inte att säga att "man" hamnr fel i prestige, utan att vissa gör det utifrån hur man själv är byggd i bäckenet bla.

Exakt, som jag skrev ovan.. Men det är få sadlar soom jag upplvet att så pass många haft problem/inte trivts med. Och jag har aldrig själv varit med om att jag har behövt motarbeta en sadel så pass mkt för att hitta en bra lodrät sits. Men som jag skrivit tidigare vill jag inte döma ut märket som en dålig sadel bara för att den inte passar mig...

När jag har ridit i Prestige så har jag inte haft några problem med att jag trillat fram med överlivet eller liknande. Jag kan ha hamnat i mer svank men jag tyckte inte att den gav mig en förskräcklig sits eller var nästintill omöjlig att sitta i. Lite för bred i sitsen för mig dock.

Nu var det längesen jag red i en och när jag gjorde det så fokuserade jag inte på hur jag hamnade i sadeln och hur den var för mig för det var en häst jag inte ridit innan som jag red lite på så jag fokuserade mest på hästen.

med tanke på hur otroligt många som har prestige sadlar och är nöjda med dom tror jag inte det är ett så utbredt problem som du framställer det...

finns en hel del sadlar som jag tycker är för jäkliga att sitta i, tex bates, crown etc. det betyder ju inte att det är nåt fel på sadeln, bara att den inte passar mig.^^

med tanke på hur otroligt många som har prestige sadlar och är nöjda med dom tror jag inte det är ett så utbredt problem som du framställer det...

finns en hel del sadlar som jag tycker är för jäkliga att sitta i, tex bates, crown etc. det betyder ju inte att det är nåt fel på sadeln, bara att den inte passar mig.^^

Ok, själv tycker jag att både bates och crown är betydligt bättre än prestige. Men de sadelar som jag ridit i som är allra bäst är såklart amerigo, röösli och childeric.. Men alla har ju olika smak och ser olika ut, var som sagt bara nyfiken på vad andra tyckte, och uppenbarligen var det fler som tyckte likadant/hade samma åsikt om sadlarna.

Så nu har jag fått veta vad jag ville iaf. Så jag lägger ner diskussionen nu! (från min sida iaf, ni får fortsätta om ni vill såklart:grin:

haha bates är ju så bred att det inte går att sitta i den öht utan att se ut som en unge på en ardenner..^^
men lite konstigt att du tycker du hamnar så långt över hästen, flera av prestiges och amerigos modeller är uppbyggda på ett liknande sätt och utifrån samma principer.

har själv en childeric.

Skulle vilja vända påståendet i första inlägget - det är svårt att hitta en sadel som passar en perfekt - som man utan minsta ansträngning sitter helt perfekt i (vilket kräver att den även passar hästen ;) ). Eller är det bara vi som sliter i sadeldjungeln som har det problemet? :p
Vid ett tillfälle hade jag samma problem med min Prestige som ni beskriver (att man lutade sig framåt) - men det berodde på att den var för vid för hästen o hamnade därför i framvikt.

Och jag har precis motsatta problemet, i Prestige trivs jag super :D, men Amerigo klarar jag inte av :p (och det är likväl ett väldigt bra märke som många andra älskar, detsamma med Prestige).
Och jag känner flera som trivs ypperligt med Prestige o föredrar dem framför andra märken. Dessutom ser man ofta Prestigesadlar ute på tävlingar, o åtminstonde de ryttarna har jag inte kunnat se några problem med sitsarna. =)

Länge leve månfalden :D!

Senast ändrad:

Skulle vilja vända påståendet i första inlägget - det är svårt att hitta en sadel som passar en perfekt - som man utan minsta ansträngning sitter helt perfekt i (vilket kräver att den även passar hästen ;) ). Eller är det bara vi som sliter i sadeldjungeln som har det problemet? :p
Vid ett tillfälle hade jag samma problem med min Prestige som ni beskriver (att man lutade sig framåt) - men det berodde på att den var för vid för hästen o hamnade därför i framvikt.

Och jag har precis motsatta problemet, i Prestige trivs jag super :D, men Amerigo klarar jag inte av :p (och det är likväl ett väldigt bra märke som många andra älskar, detsamma med Prestige).
Och jag känner flera som trivs ypperligt med Prestige o föredrar dem framför andra märken. Dessutom ser man ofta Prestigesadlar ute på tävlingar, o åtminstonde de ryttarna har jag inte kunnat se några problem med sitsarna. =)

Länge leve månfalden :D!

Tur att alla är olika:)

Jag har haft tre prestige sadlar, de var alla tre helt underbara.
Men eftesom att de inte går att få tillräckligt breda för min nu förtiden breda häst så har vi bytt till childeric.

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 296
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka