Konstig hälta.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rockypro
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 848
R

Rockypro

Behöver lite rådgivning och "brainstorming".

Jag var borta under helgen så min kompis skötte min häst.
Min häst var enligt uppgift aningens halt på lördag kväll, fick stå inne söndagen, då ringde min kompis och sa att hästen haltade kraftigt på höger fram. Det konstiga var att det inte fanns någon förändring på benet över huvudtaget. Hon var varken varm eller svullen, inga förändringar i hoven osv. Ingenting! Ringde såklart jourvet endå och förklarade problemet och denna sa då bara att det var att avvakta.

Jag kom själv hem sent på söndag kväll så jag åkte inte till stallet förrän morgonen därpå. Hästen ser pigg och glad ut där hon står i boxen, fortfarande ingen förändring på benet. Gick ut och promenerade med henne, hon gick som vanligt delvis och haltade delvis. Var ute i ca 20 minuter, ingen förändring på benet över huvudtaget.

Idag (tisdag) var det precis samma visa. Hon äter och dricker normalt, normal temp, ingen förändring på benet men haltar delvis. Märker ingen skillnad om jag provar böja benet heller. Ringde till vet.stationen igen men de säger fortfarande att jag ska avvakta tills hovslagaren varit och skott henne, eftersom de främst misstänker begynnande hovböld eller vanlig vrickning.

Hit hör att hästen har varit utan framsko i ca 2 veckor (hovslagare kontaktad x antal gånger men kommer aldrig), dock är det inte benet hon är halt på som hon är utan sko på. Hon har alltså sko på det benet hon är halt på.

Hästen har i övrigt aldrig varit skadad eller halt förut, frisk som en nötkärna.

Nu undrar jag om ni kan komma med några bra, konkreta funderingar över vad det kan vara, om ni haft liknande problem, mm.

Känns så konstigt att hon är halt utan att visa något annat. :confused:

Sv: Konstig hälta.

Det är långt ifrån alltid som orsaken till en hälta går att se med blotta ögat. Benet behöver inte heller vara svullet.

Orsaken till din hästs besvär kan vara olika sjukdomstillstånd i hoven; hovböld t ex. Det kan också röra sig om en ledinflammation, kanske till följd av överbelastning av den skodda hoven (öm i den andra). Visst känns det nära till hands att gissa på hov utifrån din beskrivning, men det är rena spekulationer.

Hur pass säker är du på att känna efter gallor i de olika lederna/ledavdelningarna? Är du van vid att känna digitalpulsen? Har du erfarenhet av böjprov?

Jag skulle tro att det går att hitta förklaringar till hältan, men det är inte alltid så enkelt för vanliga dödliga att upptäcka..! Se till att hovslagaren kommer så snart som möjligt och ring veterinär om han/hon inte hittar något konstigt.

Det är långt ifrån alltid som orsaken till en hälta går att se med blotta ögat. Benet behöver inte heller vara svullet.

Orsaken till din hästs besvär kan vara olika sjukdomstillstånd i hoven; hovböld t ex. Det kan också röra sig om en ledinflammation, kanske till följd av överbelastning av den skodda hoven (öm i den andra). Visst känns det nära till hands att gissa på hov utifrån din beskrivning, men det är rena spekulationer.

Hur pass säker är du på att känna efter gallor i de olika lederna/ledavdelningarna? Är du van vid att känna digitalpulsen? Har du erfarenhet av böjprov?

Jag skulle tro att det går att hitta förklaringar till hältan, men det är inte alltid så enkelt för vanliga dödliga att upptäcka..! Se till att hovslagaren kommer så snart som möjligt och ring veterinär om han/hon inte hittar något konstigt.

Tack för svar!

Hon har gallor i alla 4, men det har hon haft sedan barnsben och vet har i tidigare undersökningar sagt att det inte är någon att bry sig om eftersom hon inte har några problem av det osv.
Dom gallorna är ej heller förändrade.
Hon har heller ingen förhöjd puls vad jag kan känna. (Är dock ingen mästare på att känna det..)
Jag har ingen erfarenhet av böjprov, provade bara att böja upp benet och hålla ett tag eftersom min kompis sa att hon tyckte att hästen reagerade när hon hade lyft benet.

Är aningens arg på hovslagaren nu men det verkar som att han kommer imorgon på förmiddag. Annars blire inge kul. :devil:

Gallor i alla fyra är ganska diffust... Det finns ganska många leder att välja bland, i vilken sitter gallorna?

Gallor i alla fyra är ganska diffust... Det finns ganska många leder att välja bland, i vilken sitter gallorna?

Haha, aouch, där kör det ihop sig för mig. ;)
Nä men gallorna sitter liksom där nere, alldeles ovanför/vid kotleden. Hänger du med på vart jag menar då?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när... 2
Svar
20
· Visningar
1 778
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 333
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 880
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”. Senaste tiden har hon...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka