Konstig hälta...

Fibusen

Trådstartare
Skoddes i Måndags,kortades ganska mycket i tån,satte på skor för bättre överrullning,samt sidotåkappor på,innan har han gått barfota sen Maj/Juni. Varit väääldigt lång i fötterna,och platt,nu börjar det se OK ut.

Skritten ser helt normal ut,men traven är katastrofal,VISSA steg... Galoppen synns det inte sååå mycket i,men visst ser man en viss liten markering.

Han kom farandes i hagen i dag när vi kom,och hela han nickade till i traven,kunde dock inte se vilket ben det var,först trodde vi v.bak,sen h.fram,sen v fram,sen bägge fram,såg alltså väldigt konstigt ut.

Vi tar in honom och klämmer och känner,ingen ökad puls i något ben,ingen värme,utan fyra kalla hovar,det enda vi hittade var ett litet skrapsår på det enda benet som vi var säkra på att det INTE var,dock en liten svullnad runt,men ingen värme.

Ut på ridbanan och longerar för att se hur det ser ut,vänster varv i trav är han rejält halt på v fram,verkligen nickar sig fram,höger varv i trav knappt synbart. Rakt spår,inge halt alls... Avslutade i trav v varv igen när vi är 99 säker på att det är vänster fram som är halt,och då sprang han med enbart en liten markering igen.... :confused:

Känner efter puls igen efter att ha travat några varv,ingen ökad puls,men ev liiiite lite varm på vänster kota,ca 2 cm bredd. Konstaterar iaf att det är det benet som orsakar "hältan".

Frågan är,vad kan det vara? Kan en vrickning visa sig så här konstigt? Eller beror det på omställningen till skor? Kotledsinflamation,kan det komma så här plötsligt? Han har vilat helt nu 4-5 veckor,och innan så luffsade vi bara i skogen med vagn bakom nån gång i månaden,så har inte gått hårt alls i år.

Bör vi avvakta för att se vart det leder,eller bör vi kontakta veterinär?

Sv: Konstig hälta...

Är hoven/hovarna visiterade? Några sömtag som ser ut att sitta högt? Jag skulle börja med hovarna eftersom hältan kom plötsligt och det är nära skoning. Börja med att ta ut hovslagaren är mitt tips.

Ja,jag funderade på att kontakta hovis igen. Känns som om det bör hänga ihop med skoningen på något sett,eftersom han inte blivit motionerad på flera flera veckor och sen nu bara PANG... Hältan kan ju ha kommit tidigare än i dag också eftersom det inte synns något konstigt i skritten,sist jag såg han trava var i helgen tror jag,då var allt ok,sen dess har han bara skrittat,och då är han ohalt som sagt...

Sen att vissa steg är hältfria,och andra steg ser det ut som han ska ramla ihop i känns nästan som om något skulle ömma i hoven. Sömmarna sitter bra,men funderar på kanske hovböld som inte blivit så stor än? Han hade en liten hovböld bak här i tidig sommar som vart bra av ett jodopaxomslag,var jätteliten bara,men han kanske har lätt att få det? (Har bara ägt han sen Februari) Och vi har ju dessutom haft det DYNGSURT i hagarna då det regnat mest här i hela Sverige typ... Dock sa hovis att hovarna såg väldigt friska och fina ut.

Att det skulle vara nån spark har jag också svårt att tro,då borde det väll ha synts nån svullnad/värme/märke kan man tycka...

Ändras hovvinklarna ordentligt så kan hästen mycket väl få träningsvärk eller ont på vissa ställen pga den ändrade (och förhoppningsvis förbättrade) belastningen. Dock så brukar det få över rätt snabbt och blir det inte bättre efter ett par dagars vila så skulle jag absolut både kontakta hovis och veterinär.

Ja,det har ändrats ganska rejält. I Febriari när vi köpte honom var han rejält lång i tån och platt som en pannkaka. I början av april så skodde vi han första ggn i våran ägo,hovis sa att hovarna var av hemsk dålig kvaliteé och att det där skulle ta tid att få bra. Hur som helst så fick vi på skor på alla fyra,bak tapar han en ganska snabbt,vi får dit den. Går nån dag sen har han tappat andra bak,då tar vi bort bägge bak så han får gå barfota,för det fanns inte så mycket mer att sko i,då hela hovarna trasats sönder.

I mitten/slutet av maj kommer hovis igen,bak har blivit jättefina nu när han fått slita dom naturligt,trakten har höjts,och är inte alls lika understucken längre,fram ser fortfarande ut som skit,och vi kommer överens med hovis att testa att gå barfota fram också för att förhoppningsvis få en liten förbättreing där också,för det fanns inte så mycket att slå i där heller (förutom på längden,där fanns det hur mycket som helst) Sen har han gått barfota,han har skrittats lite,hovarna är fortfarande platta och långa,men en klar förbättring mot när han kom.

Nu i Måndags så satte vi på skor igen,för han ömmar lite på grus,plus att vi lär få upp trakterna på honom,och dom slits ner för mycket av att gå utan. Kvaliteén på hovarna har blivit MYCKET bättre sa hovis,dom är fasta och stenhårda nu,istället som i våras när dom bara smulades sönder typ...Vi satte på skor som är lite rundade,och med två sidokappor istället,och tån kortades väldigt mycket,säkert 1,5-2 cm.

Kan tilägga att det är en gammal travare på 17 år som gått på trav,så därför är man ju lite orolig att det ska vara några gamla förslitningsskador,men han har ju i princip bara vilat sen han kom,och speciellt nu har han BARA stått i hage.

Senast ändrad:

När min har blivit halt efter skoning har det handlat om sömtryck. Då hon är så pass känslig så har det gett diffus hälta utan märkbar värme eller puls som blivit bra efter ett tag och senare kommit tillbaka och hållit på sådär. För vår del räckte det nästan att hovslagare visste om hennes känslighet och att det var det som orsakade hältan. Det kan vara något att tänka på iaf.

Skulle nog prata med hovslagaren först. Min blev annorlunda i rörelsemönstret med skor som skulle påskynda överrullningen, inte halt men kändes tydligt vid ridning, äldre häst även detta.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 668
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 294
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod