Konstig analys - hjälp!

Tillis

Trådstartare
Har fått en analys som ser ut som ngt jag aldrig sett förr. Alltså, jag förstår ínte hur jag ska utläsa den. Någon som förstår mer än jag?
Så här ser det ut:
Torrsubstans: 797 g/kg
Smältbarhet: 72,7 % av OS (?)
Råprotein: 126 g/kg TS
Lösligt råprotein: 312 g/kg råprotein
NDF: 554 g/kg TS (vad sjutton är NDF??)
Osmältbar NDF: 155 g/kg NDF
Socker: 110 g/kg TS

Fattar absolut ingenting...
Lite längre ner står:
"Tidigare nationella fodervärden":
Omsättbar energi: 10,4 MJ /kg TS

Snälla, hjälp!!!:bow:

Sv: Konstig analys - hjälp!

Jag sökte och fann...

NDF är en förkortning av Neutral Detergent Fibre och är egentligen en analysmetod för fibrer. NDF anger alltså en del av fiberinnehållet dvs lignin (ej smältbart), hemicellulosa och cellulosa. Det aom inte ingår i NDF är pektin som finns i tex betfor.

Leta i trådarna här på forumet så kan du säkert hitta mer som hjälper dig.

Jag kan inte svara på allt

torrsubstans 78%

OS = organisk substans dvs allt utom mineralerna

detta måste betyda att smältbart råprotein 39 g/kg ts

11 % socker är ganska låg sockerhalt vilket är bra för vissa hästar.

Det betyder, enkelt förklarat att energivärdet är 10,4 MJ/ kg ts

Är det en analys för häst? Jag undrar mest eftersom den ser lite annorlunda ut?

Ja, det är en analys för häst, men jag har heller aldrig sett ngt liknande.

Kommer från bonden som skördat hösilaget, så jag har inte beställt analysen själv.
Men översatt då; 39 g smrp /kg Ts - ger det ett värde på 50 g/kg foder?
Eller räknar jag helt tokigt?
Energin - hamnar den på 13 g/kg foder? Isf väldigt högt.
Om det innebär dessa värden är ju kvoten helt kass.

Men kanske räknar jag fel...? (läääänge sedan jag höll på med sådant här):crazy:

Ja, det är en analys för häst, men jag har heller aldrig sett ngt liknande.

Kommer från bonden som skördat hösilaget, så jag har inte beställt analysen själv.
Men översatt då; 39 g smrp /kg Ts - ger det ett värde på 50 g/kg foder?
Eller räknar jag helt tokigt?
Energin - hamnar den på 13 g/kg foder? Isf väldigt högt.
Om det innebär dessa värden är ju kvoten helt kass.

Men kanske räknar jag fel...? (läääänge sedan jag höll på med sådant här):crazy:

Jag får proteinet till 30 g/kg foder i ett kg foder har du 78% ts
0,78 * 39 = 30

Det blir ju lågt! Jag kan klart tänka fel men känner mig ganska säker på detta. Men eftersom sockerhalten är ganska låg är det väl ett foder med grova fibrer och lite proteiner. Jag vet inte vad NDF brukar vara i olika foder, kan kolla senare. Sockret blir alltså också lägre än 11 g.

Men energin blir alltså 0,78* 10,4 = 8,1

Senast ändrad:

:o Oj, vad jag räknade tokigt... Började dividera och greja...

Men som det ser ut så verkar det vara ett rätt kasst hö alltså?
I alla fall till en häst som behöver muskla sig...

Lösligt råprotein är inte samma sak som smältbart råprotein, utan nåt som används för kor (handlar om protein som ska brytas ner i våmmen tror jag).

Med en rimlig smältbarhetskoefficient för grovfoder borde 126 g råprotein /kg TS ge sådar 80-90 g smältbart råprotein /kg TS.

Jag misstänkte det och det var därför jag frågade om det var för häst vilket det tydligen är.

Men smältbarheten beror ju på utvecklingsstadiet av gräset. Detta verkar vara ett som är skördat sent.

Senast ändrad:

Har fått en analys som ser ut som ngt jag aldrig sett förr. Alltså, jag förstår ínte hur jag ska utläsa den. Någon som förstår mer än jag?
Så här ser det ut:
NDF: 554 g/kg TS (vad sjutton är NDF??)
Osmältbar NDF: 155 g/kg NDF

Detta ser ut att vara en analys avsett för idisslare och inte för häst.

Det går dock att räkna om värdena så att de gäller för häst.

SmRp blir 87 g/kg ts eller 69 g/kg foder

ME (omsättbar energi) blir 10,55 MJ/kg ts eller 8,4 MJ/kg foder.

Kvoten SmRp/ME blir ca. 8,2 så fodret innehåller tillräckligt med protein för normala hästar.

NDF (Neutral Detergent Fiber) är ett mått på fiberinnehållet i fodret, dvs. summan av hemicellulosa, cellulosa och lignin. NDF = 55,4% är ganska normalt.

Jag antar att du har rätt men är inte riktigt med på vad smältbarheten betyder? Är det samma koefficient för både proteiner och kolhydrater?

Tack snälla för omräkningen! :bow:

Då är det med andra ord inte ett kasst, utan ett BRA hö för en häst som behöver muskla sig?

Vad tror ni om mängd?
Till halvblodshäst; ej tunn, ej heller bukig men lite mer hull skulle inte skada. Framförallt behöver den mycket mer muskler! (Är tidigare felriden också, så självklart ska den även tränas rätt, men utan rätt foder får jag ju inga muskler).

Har även ett fjolårshö med "normala" värden på som jag kan kombinera med under en period, samt halm.
Självklart även ett vettigt kraftfoder till om det behövs för att jämna ut det hela!

Japp, 31/8 står det på analysen.
Det står även "ensilage för häst"

Man måste veta om det är en första skörd (antagligen inte), andra skörd eller tredje skörd för att veta om det är tidigt eller sent skördat. Det handlar mer om gräsets utvecklingsfas än om datumet.
Sedan är det mer hö än ensilage men det spelar ju ingen roll.

Med risk att verka lite envis så tycker jag ändå att det verkar som en ganska hög kvot för ett gräs, med hög ts halt, ganska låg energi och antagligen låg sockerhalt (beror på vad de menar med socker).

Men jag antar att detta med löslighet är rätt.

Man måste veta om det är en första skörd (antagligen inte), andra skörd eller tredje skörd för att veta om det är tidigt eller sent skördat. Det handlar mer om gräsets utvecklingsfas än om datumet.
Sedan är det mer hö än ensilage men det spelar ju ingen roll.

Med risk att verka lite envis så tycker jag ändå att det verkar som en ganska hög kvot för ett gräs, med hög ts halt, ganska låg energi och antagligen låg sockerhalt (beror på vad de menar med socker).

Men jag antar att detta med löslighet är rätt.
Enligt min grannbonde så är det vanligare med lägre energi och högre protein i andraskörden än i förstaskörden.
I mina ögon är det en "normal" analys för andraskördshösilage.

Enligt min grannbonde så är det vanligare med lägre energi och högre protein i andraskörden än i förstaskörden.
I mina ögon är det en "normal" analys för andraskördshösilage.

Här hos oss hinner de säkert ta fyra ensilage skördar varje sommar. Näringsinnehållet beror ju på hur länge andraskörden har vuxit. Om den första är slagen i slutet av maj och och nästa 31 aug så har gräset vuxit i tre månader. Nu är det ett exmepel jag menar inte att det är så i ts fall.

Enligt SLU så innehåller en del andraskördar, av vallgräs som bara återväxer med blad, mer energi. Gräsen som blommar om igen innehåller lika mkt energi som första skörden.

Är nog väldigt individuellt tror jag? Jag köper ju med flit andraskörd, för då kan jag få 'lågt' TS men ffa HÖGT protein och förhållandevist lågt MJ.

Inte så att MJ är dålig, brukar ligga på ca 10 MJ/kg. Men proteinet är riktigt fint. Då är ju andraskörden oftast tagen i samma växtfas som man slår förstaskörd. För precis som du säger beror det ju på hur länge skörden fått växa, oavsett första eller andra. (Här blir det 2 skördar 'bara').

Men även klöver har följt det där, dvs lägre energi (men högre protein) vid andraskörd än förstaskörd.

Sen finns ju nästan aldrig några garantier generellt när det är något som växer, men =)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 578
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har fått min första hö ensilage analys, har svårt att tolka den, finns säkert många experter som kan hjälpa mig med detta här :-) ...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka