Konsten att hitta TVÅ medryttarhästar?

Filifjonkan_

Trådstartare
Hur sjutton går man till väga då? En kompis till mig har nyligen flyttat ned till Götet, och vi har spånat lite i att börja rida tillsammans. Ridskola funderade vi på en stund- men efter många års privatrytteri känns det ändå inte aktuellt.

Känns ändå som om man bör känna någon som har flera hästar, men då jag mest haft "min" medryttarhäst i privata stall där folk inackorderat sig, har jag inte det kontaktnätet. Annons har vi såklart satt ut, men bristen på svar är påtaglig.

Kan man på fullaste allvar vara så fräck att man myglar sig upp till närmaste ridklubb och sätter upp en lapp? Att en skaffar medryttarhäst och sedan snyltar in den andre lite casual känns lite långsökt, även om det var en idé. Det handlar ju fortfarande om seriöst medrytteri, vi är båda vuxna och inga småtjejer som helt fräckt känner för att kliva in i närmaste stallbygge och göra en förfrågan liksom. Bläuueh. Idag känns allt väldigt svårt. Kom med tips nu, hästägare. Hur går man tillväga? Vänta på att någon ser annonsen och vill ha oss? Ge upp?
 
Sv: Konsten att hitta TVÅ medryttarhästar?

Jag tror att om någon av er bara tar er in i ett större stall så är det inga problem att hitta hästar att rida. Jag har tre (!) medryttarhästar varav 2 i samma stall och har flera gånger fått frågan om jag inte vet någon kompis som vill rida med mig av de andra hästägarna. Så börja titta efter en häst till dig men var öppen med att du har en kompis som också letar häst att rida. :)
 
Sv: Konsten att hitta TVÅ medryttarhästar?

Då är det alltså den approachen man får ha då. Ge sig till tåls, och så vidare. Känns bara så långt bort! Provider och provrider, men ingen häst är lika bra som min senaste medis, som inte finns längre. :(
 
Sv: Konsten att hitta TVÅ medryttarhästar?

Håller med om att satsa på det långsiktiga som ngn skrivit ... Svårt att annonsera om två medryttarhästar för att ni vill rida tillsammans , det blir svårt att "sälja" det på ett bra sätt och många inkl mig själv hade dragit mig för det innan jag kände ena medryttaren , av rädsla för att det primära intresset är att ni ska rida tillsammans så att säga . Svårt också att "lova" gemensamma medryttardagar osv om man inte äger mer än ena hästen .

Min medryttare sen många år , har en av sina bästa väninnor som medryttare på en annan häst i stallet . Den senare fick möjligheten då alla i stallet sen längre tid "känner" min medryttare från att hon är i stallet och rider min häst . Hon är etablerad sen länge och tar även kvällsfodringen ibland osv . Så utifrån det ville folk gärna ha hjälp till sin egen häst när hon tipsade om sin väninna . De är bägge mkt rutinerade , i 50 års åldern och har haft egna hästar de tävlat och tränat osv tidigare .

Tror ni har en klar fördel i och med att ni är äldre . Har bevittnat yngre medryttare i stallet tidigare som känt varandra men bara "råkat" hamna i samma stall och där har det ibland gränsat på rena rama lekstugan när de bägge haft hästarna samma dag och ridit tillsammans osv , tyvärr .
 
Sv: Konsten att hitta TVÅ medryttarhästar?

Jag tror på Lillelordens sätt, att ta in på ett större stall, alternativt om du/ni hittar en hästägare som har flera hästar och behöver hjälp med dessa. Det senare sättet har fungerat bra för mig. Just nu har jag en medryttarhäst, men har möjlighet att rida 2-3 av de andra hästarna också. Det föregående stället jag var på så hade jag 2 medryttarhästar (och det fanns förfrågan om jag ville/kunde rida fler). Det gäller bara att hitta rätt (vilket iofs kan vara svårt).
 
Sv: Konsten att hitta TVÅ medryttarhästar?

Det finns minst en annons ute på en medryttargrupp på facebook där en ägare har flera hästar som hen söker ryttare till.. Har även sett andra annonser på bl**et..
 
Sv: Konsten att hitta TVÅ medryttarhästar?

Lite beroende på hur långt ni är beredda att ta er, och om ni har bil, så finns det ju en del stalltäta områden lite utanför stan. Där jag är medryttare finns inga större stall, men det är lite community-känsla bland småstallen ändå, folk känner varann, rider ut tillsammans, och har koll på vilka som behöver medryttare (har under mina 3 år fått frågan 5 ggr från olika håll om jag inte har nån kompis som vill bli medryttare, och jag har även haft möjlighet att ta med kompisar på ridturer sporadiskt). Jag skulle nog leta efter en medryttarhäst i nåt sånt område där det finns många potentiella möjligheter, se om det klickar med en häst först och främst, och sedan hålla öronen öppna för om det finns nån mer som behöver medryttare, låta det få ta lite tid. Men om det inte alls känns kul att till en början vara medryttare utan din kompis så håller ju inte den idén, då är det bättre att fortsätta som ni gör, kolla annonser, själva annonsera, och varför inte sätta upp lappar i ett och annat stall, inget konstigt med det alls tycker jag!
 
Sv: Konsten att hitta TVÅ medryttarhästar?

Vi har en del hästar som behöver bli ridna.
3 medryttare finns i stallet och en häst vet jag söker medryttare.
Finns också en 4 årig oinriden bitch för den djärve.;)
Det handlar ju också om vad ni har för erfarenhet och vilken typ av ridning ni är intresserade av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp