Konsten att bygga en attraktiv ligghall.

Pettsson

Trådstartare
Det blir bygge av ligghall till våren och inte ett stall, hade tidigare tänkt bygga stall först och ligghall sedan men insåg att det är rent slöseri, nu blir det tvärt om. En rejäl ligghall och sedan ett stall.

Men, då är ju alltså min fråga hur ni som har ligghall idag har byggt era. Hur är de konstruerade för att era hästar ska trivas i den?
Goda råd? Värt att tänka på? Något ni ångrar?

Ligghallen kommer att vara ca 14*17 meter, har en redan gjuten platta.

Ja, bilder och råd tack :bow: :)

Sv: Konsten att bygga en attraktiv ligghall.

Vår ligghall är 4*9 m, dimensionerad för 2 stora hästar, eventuellt kan 3 funka om de kommer väldigt bra överrens.

Grusat utanför och runt höhäcken, annars håller marken inte.

De trivs väldigt bra i den, står där hela dagarna under broms-säsongen och under vintern nyttjas den flitigt vid dåligt väder samt för att ligga och sova i förstås!

Den har
- 2 stora öppningar åt väster
- öppning högst upp på väggen på motsatta långsidan för att hindra snöinblås.

lsdrift.jpg

Favoritdetaljen; eluppvärmd vattenkopp:love:.
vattenkopp.jpg

Här syns den utifrån. (Hästarna är alltså i sommarhagen och går runt ligghallen bakvägen för att komma in i den)
springerbakifrn.jpg

Tack för bra bilder :bow: Även jag har tänkt installera ett varmvattenkar, hur bra som helst!
Det ser väldigt ljust och bra ut :idea:

Vår ligghall är ljus och fräsch och hästarna trivs där, längst bort på bilden är två boxar byggda med galler mot ligghallen så att dom kan se varandra.
Boxarna används som sjukbox/vilbox/och för nya hästar/eller inför tävling, så dessa används inte dagligen.

Vi kan ta in dom direkt från ligghallen(där araben tittar ut) eller från hagen.

Man får rulla ner en bit på sidan!

http://www.hjermesta.se/active_stable.html

Tack!

Det är ett Active Stable jag är ute efter när det hela är färdigt :)

Mycket mycket fin lösning! :bow:

Har kollat lite på Active Stable själv, er ligghall var verkligen inbjudande och fin!

Svarar flera

Nu är det inte jag som driver stallet, jag ville bara svara i tråden om ligghallar!

Men absolut det bästa jag gjorde när jag ställde henn på AS för 5 år sen!
(den finaste hästen är min...brunskäcken:D)

Haha, tyckte väl att brunskäcken stack ut lite extra :D

Ja, jag kan då inte komma på någon bättre lösning :idea:

Det jag ångrar att jag inte gjorde när jag byggde min ligghall, var att lägga nån sorts isolering under takplåten. Alltså inte för värme utan för ljudets skull. När det regnar riktigt hårt blir det ett fruktansvärt ljud mot plåten.

KL
Jag är mitt i ett bygge av ligghall och vi ska lägga tak den här veckan. Vi har tänkt sätta på plasttak istället för plåt för ljudets skull samt att det blir ljusare. Vad tror ni om det? Tänker jag fel?

Tack, det ska jag absolut tänka på! Det hade nog inte slagit mig annars :idea:

Liknande trådar

Anläggning Vårt stall och garagetak har brakat sönder, trots att det mesta blivit skottat. Jag har en god kontakt på länsstyrelsen då de var här...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Suspiria
·
Anläggning Hej! Här börjar planeras för att bygga ett vindskydd för att kunna ha hästar på lösdrift hemma. Nu står mina hästar hos andra på...
Svar
10
· Visningar
14 142
Senast: pews1972
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 677
Senast: skuggi
·
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 813
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar