Konsten att avmaska en katt

Mitrolle

Trådstartare
Finns det ju någon rolig grej på nätet om, att man får hålla på i oändlighet och försöka men hela tiden slinker tabletten upp igen på kattrackarn, medan det på en hund bara är att linda in tabletten i typ skinka och slafs så var det gjort :rofl:

Maskade av mina två idag, delade en tablett och lade i varsin klick med blötfoder. Smask sa katterna och så var det klart.

Kanske ska tillägga att båda glatt mumsade i sig makaroner med ketchup och oliver förut idag (matte orkade inte äta upp lunchen). Det är nog en hundgen i de här matvraken, de äter så gott som allting. :p

Men visst är de söta :love:

24447471.jpg

Sv: Konsten att avmaska en katt

Ett stadigt tag om kattens överkäke och peta ner tabletten i halsen så den inte kan spottas ut. Det är det enklaste, tycker jag. Börjar man gojsa med tablett i mat så vet man inte var den tar vägen, det är min erfarenhet. Men funkar det så är det väl bra!

Jag brukar trycka ner tabletten i halsen och sedan vara snabb med lite smör eller annat som katten gillar så att han "glömmer" att gå runt hörnet och spy...

Ja det brukar jag med göra på 'normala, misstänksamma katter'. Men dessa är otroligt matglada och äter verkligen allt så jag lade tabletten i en liten bit mat så att jag lätt skulle se om de inte åt den. Men det gjorde de :)
Busenkelt med andra ord, skönt att slippa trycka ner den i halsen på dem.

Skinka funkar också - i alla fall på min katt. Han är helt tokig i påläggsskinka. Han fick ett sår som blev lite inflammerat och skulle äta antibiotika i en vecka. Första gångerna stoppade vi ner tabletten i halsen, sen kollade vi så att han svalt, sen fick han en skiva skinka. Efter 2-3 dagar blev han helt tokig när vi tog fram medicinen, så min man testade att bara hålla fram tabeletten för att se om han åt den av sig själv. Jodå, den slank ner och sen fick han skinka. Det gick inte varje dag men 3-4 gånger åt han tabletten själv, vi hade bara gnidit den mot skinkan lite så den luktade skinka. Det är bra när det finns något som de bara inte kan motstå.

Jag gör så även om det är en matglad katt. Det går så snabbt och är så mycket enklare än att hålla på o stoppa tabletten i nån mat och vakta katten när den äter det. Är det däremot en katt som inte GÅR att hantera så pass att man kan stoppa tabletten i halsen, får man väl ta till nåt annat knep.
Är väl lite av en yrkesskada, förmodar jag.

Vilken lyx att ha sådana katter..

Min katt leker "våga vägra blötmat" och ett piller i den så vägrar han ännu mer:p

Jag maskar honom med den traditionella, hålla upp överkäken och trycka ner tabletten i halsen.

Jag har försökt mdet mesta. Tycker att avmaskningstabletterna är lite stora att trycka ner i halsen på dem (och bryter man blir det ju vassa kanter! :o)..

Det spelar ingen roll vad man gör. De nosar enkelt reda på tabletten och lämnar den. Jag har försökt hacka den men de kan peta bort varända smula från osten.

Det som hittills fungerat bäst på mina FEM katter - det har ibland tagit dar att bli klar med alla :D - är att göra pulver av tabletten och blanda in den i en stor klick skagenröra. :angel:

Jag matar 3 av mina katter med p-piller varje vecka och det är inga problem att ge en katt en tablett, men jag har varit lite kinkig just med stl på avmaskningstabletterna. Men det kanske eg mest är fånigt. :p

Att mata med hel tablett är oftast enkelt. Jag låter katten stå där den är och tar tag i huvudet, vinklar upp och öppnar med tummen i mungipan. Släpper tabletten så att den hamnar så långt ner som möjligt och sen är det individuellt hur mycket man behöver hålla på. Nr 1 är att hålla munnen stängd så att katten inte kan flytta fram tabletten i munnen. Min ena misse har lärt sig att inte streta emot så hon sväljer direkt utan problem så fort jag stänger hennes mun. De andra behöver lite övertalning. Ibland räcker det med att hålla munnen stängd, ibland klappar (läs: "ruffsar") jag dem lite över huvudet/halsen så att de kommer av sig och sväler i refelex.

Är tabletterna inte för stora hade jag försökt med detta. Det tar 10 sekunder och du behöver inte fundera på om katten fått i sig hela tabletten.

Vi får väl se om Bayer kommer med separata spot-on preparat.
I dagsläget är dock kostnaden begränsande för ngt större överanvändande av preparatet.
Då är nog problemet med överanvändande av receptfria kombinationspreparat större.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka