könsmognad??

B

blissare

när ungefär blir en hingst könsmogen????när ungefär e de dax att separera mor och son??

Sv: könsmognad??

Hej...tack att du svarade.....vi har en liten hingst här hos oss o han börjar bli lite väl närgången mot sin lilla mor....så de e kanske dax..:smirk:

Som hanna sa, mycket individuellt.

Min hingstunge fyller 11 månader om 2 veckor, han träffar fortfarande mamma dagligen och slurkar. Han skildes från henne nattetid vid tio månaders ålder. Är inte alls hingstig, och stoet har brunstat många gånger utan att han bryr sig. Skulle han ändå råka vara i närheten av hennes bak med sin mule så sparkar hon argt, det är ju hennes son, de vet sina gränser de där två.

Jag har en vuxen hingst på gården också, så det kanske spelar in? Den lille vet att den store är större.

Om dom får gå ihop hela tiden så ska ingenting hända, alltså dom känner igen varandra, så hingstar tex som fått stofölr betäcker inte sina egna avkommor, så det gäller i ditt fall oxå, stoet kommer aldrig att tillåta att han ens försöker.

O jag vet en Nordsvensk som betäckte sin mor då han var knappt 8 månader med resultat föl, o en arab som betäckte sin mor vid dryga 6 månader, o ett fullblod som betäckte sin mor vid 6 månader, ,, så se till att dom särar på dem Mia;)
P.s Haribo mår bra!!

Vet inte vem av dem du syftar på, men Nordsvensken gjorde som sagt sin mor dräktig, hon födde ett döfött föl året därpå, fullblodet betäckte (bettede sig som en erfaren hingst),sin mor, men där blev det inget, araben vet jag ej om det blev nåt resultat...

Polgara skrev:
Om dom får gå ihop hela tiden så ska ingenting hända, alltså dom känner igen varandra, så hingstar tex som fått stofölr betäcker inte sina egna avkommor, så det gäller i ditt fall oxå, stoet kommer aldrig att tillåta att han ens försöker.
Nog så farligt, jag hade ett fall där en ettårshingst hade försökt betäcka sin mamma med en penisfraktur som följd, operationen lyckades men patienten dog!
PL

:D :D ÅÅÅÅ VAD GLAD JAG BLIR!!!!!:love: :love:
prunella skrev:
O jag vet en Nordsvensk som betäckte sin mor då han var knappt 8 månader med resultat föl, o en arab som betäckte sin mor vid dryga 6 månader, o ett fullblod som betäckte sin mor vid 6 månader, ,, så se till att dom särar på dem Mia;)
P.s Haribo mår bra!!

Jag hade lite funderingar kring detta också faktiskt...

Jag hade börjat vänja av min kille på nätterna men sedan så blev det lite omställning i stallet (försäljningstallet kom hem) och då blev det platsbrist.
Han går nu med mamma dag som natt och han är sju månader gammal.
Stallet ska byggas om och han ska så småningom få gå på lösdrift tillsammans med en tvåårig hingst men det kommer ev dröja 6-8 veckor till pga. bygglov osv.

Jag funderade på om det skulle bli för lång tid att ha dom tillsammans men ser nu att det är en del som tar isär dom ganska sent.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
537
Senast: Roheryn
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka