Könsbestämma efter färg

I

Iglatjarn

Måste erkänna att jag verkligen är en sucker när det gäller att titta under svansen på kattungar :crazy:.
Men har ju hört vissa rykten/myter/fakta om att vissa färger innebär bestämda kön.
3-färgad och sköldpaddsfärgade ska vara honor, är det rätt?
Är röda alltid hanar?

Stallkatten Pelle fick igår ungar. (varför hon heter Pelle hör liksom till detta med att vara dåligt på att könsbestämma ungar :o)

Hon är 3-färgad. Fick igår 1 sköldpadda, 2 svarta och 1 röd.
Är sköldpaddan en hona och är den röda en hane?

Har tingat en hona om det kom en sköldpadda så jag är lite angelägen om att få veta det.

Tacksam för svar och utbildning inom ämnet! :D

Sv: Könsbestämma efter färg

Katter som är röda och svarta, dvs. sköldpaddor är honor. Det finns undantag men det är avarter så man kan lätt säga att sköldpaddor är honor.

Det är den enda könsbundna färgen. Vet man sedan vad pappa katt har för färg kan man i vissa fall könsbestämma efter färg. I en kull efter en padda och en rödpigmenterad hane är alla svarta kattungar hanar, i en kull efter en padda och en svartpigmenterad hane är alla röda ungar hanar.

Det här var spännande. Har du något bra "boktips" man kan läsa för att lära sig mer om färggenetik?

Vi har en röd honkatt. Där är mammam röd och pappan är röd. I den andra kullen så är mammam svart/vit/röd och pappan röd. Där blev det en gul hane.

"Kattuppfödning" av Ylva Stockelberg är en grundläggande bok som brukar finnas på biblioteket.

precis som sol skrev så är det bara få undantagsfall då sköldpaddsfärgade är hanar, dvs när dem har två X kromosomer och en Y. Det medför att hanen är steril, men generellt så är alla sköldpaddor tjejer - vilket är en väldigt söt 'färg' :)

Tack för svaret! :)
Vet tyvärr inte vad det är för pappa då hon fixat detta på egen hand och vid ett tillfälle var det 3 st herrar i olika kulörer som turades om på gårdsplan :crazy:

Sköldpaddan är ju nästan garanterat en hona iaf. Finns det hanar av olika färger vet du åtminstone att de har olika pappa ;)

Det här är en hona:
trulsa.jpg

När vi kollade på våran nya katt så var det jätte svårt och se, nu har han blivit några veckor till och det är faktiskt himla enkelt och se att han är en hane och de andra 2 vi har är honor.

Vill utveckla lite: Sköldpaddsfärgade katter kan vara både svartröda samt gråröda.. kallas blåsköldpadd samt svartsköldpadd.. därefter kan de även ha vita tecken..

Röda katter är allt som oftast hankatter. (1 på 10 000 sägs vara honkatter) men mycket mer förekommande än en sköldpaddshankatt...

Den röda ser ju ut att ha lika färg som honkatten jag la in bild på.

Kan du inte ta med kissarna till veterinären och kolla vad de har för kön?

Jo veterinären kommer 1a november för att vaccinera pållarna så då får hon titta på kissungarna samtidigt. Men jag ska behålla en själv så jag är lite nyfiken på vad det kan vara. Har tingat en sköldpaddshona om det kom någon så jag hoppas ju på att det är en Hona nu också :)

Två svarta, en svartsköldpadda och en röd. Sköldpaddan är ju per automatik hona, då återstår att könsbestämma de andra. Du ser inte skillnad om du jämför dem med paddan?

Svart kan se dassigt ut från början, oftast blir de helsvarta i slutändan ändå.

Senast ändrad:

Hej. Det är en svartsköldpadda, och garanterat en honkatt.

På riktigt små kattungar kan du könsbestämma dem genom att titta efter avståndet mellan de båda hålen; stort avstånd = Hane, litet avstånd = Hona.. Det kan du se om du tex. tittar efter skillnaden på sköldpaddan och den röde, som mest troligt är en hankatt..

Liknande trådar

Katthälsa Nu är jag tacksam för alla råd jag kan få! Jag har 3 katter, 1 katthona på 7 år och ett syskonpar (hona och hane) som kom till oss för...
Svar
6
· Visningar
1 802
Senast: Zilla3
·
Övr. Katt Vänder mig till de som är insatta i katters sociala relationer och deras signaler sinsemellan. Har 2 katter, en hona 8 år och en hane 12...
Svar
0
· Visningar
1 008
Senast: mackan
·
B
Övr. Katt Hej! Har nog aldrig skrivit här förut men nu har jag funderingar på hur man gör när man tagit han om en mamma hennes 4 ungar (5v) och...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Sol
·
H
Övr. Katt Jag fick ta bort min gamla katt för två veckor sedan. Han var väldigt sjuk så det var skönt för honom att få somna in. Igår var jag...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama