Konfliktläge...

Tramptass

Trådstartare
Det har inte blivit än men det är på uppsegling.

X bor efter en väg som är mycket populär bland hästfolk. X har en "icke-vallande-bc" som ofta är lös och ger sig ut på egna små strövtåg då och då.
Hunden har en hel del vallning i sig och resultatet är att han smyger på hästar och kastar sig efter bilar, hans aktivitet sträcker sig till promenader och leka med bollar. (När han är kopplad så hänger han i kopplet och står på bakbenen och ska efter till varje pris)
Enligt X beror det inte på någon instinkt utan för att han "är ju bara unghund" (Han är 14 månader i dagsläget). Så sent som i dag så stack han efter min häst igen!
Jag har även ett ungdjursbete i närheten och fasan är att han ska få blick på kvigorna...

Jag har erbjudit dom att komma hit på hästterapi samt att öva möte med bil när han är kopplad så att dom får en chans att korrigera honom. Dom vägrar... För i deras värld är det inget problem.

Hur når man fram till en sådan människa?
Förr eller senare så kommer det troligen att hända någonting.

X har noll erfarenhet av rasen i sig, dom köpte en bara för att min var sååå söt när han var valp och dom vela ha en likadan fast "utan vallning". :crazy:

Sv: Konfliktläge...

Tja, du kan ju börja med att berätta för hundens ägare att det är olagligt att ha hund springandes lös på det där sättet och att du därför kan polisanmäla om ingen förändring sker bums på momangen och ägaren börjar ta sitt ansvar.

Tja, du kan ju börja med att berätta för hundens ägare att det är olagligt att ha hund springandes lös på det där sättet och att du därför kan polisanmäla om ingen förändring sker bums på momangen och ägaren börjar ta sitt ansvar.

+1 på den!

Strikt ägaransvar råder för hundar, så där har du TS ett riktigt stadigt argument till varför ägaren ska skärpa upp sin hundhållning NU :devil:!

Jag blir så förbannad på hundägare som inte tar sitt ansvar för hunden de skaffat och omgivningen den stör :mad:!

Håller med!

TS: Och nästa gång du träffar på hunden lös och har möjlighet, så kan du gott plocka upp den och lämna in den hos polisen så ägarna själva får åka och hämta upp den. Uppmana andra grannar att göra detsamma, kanske får ägaren att inse att det inte är hållbart att låta hunden springa vind för våg?

Jag hade en granne vars rottis hade stora problem att hålla sig inne, attackerade både mig på häst, fotgängare, cyklister osv. Den har stuckit och jagat hästar, jagat mina släktingars katt i deras trädgård osv. Vi tröttnade och en dag när jag såg hunden skälla som en tok på en fotgängare (hunden hade rymt) sa jag helt enkelt att nästa gång den hunden kommer lös och jagar boskap så kommer den skjutas.

*tar sista*

Jag har inte ens tänkt på det med ägaransvaret. Hur förvirrad får man vara?
Jag har mest bara blivit irriterad då den kommer och helst ska upp i bakbenen på hästen samt tänkt "måtte den aldrig hitta till någon av alla kohagar som finns ganska nära" (inom två km hittar man ett bete med kvigor, en annan har ett bete med sinkor och den tredje har en highland besättning)

Jag måste säga att det låter inte som att det är så mycket vallning, som ren understimulans.

Om hunden vallat på hästarna hade den försökt att stoppa ekipagen framifrån, inte jagat efter.

Håller i övrigt med de andra i tråden. Påminn ägaren om strikt hundägaransvar, och om du kommer på hunden lös på vift - plocka in den och kör till polisen.
/Migo

TS: Och nästa gång du träffar på hunden lös och har möjlighet, så kan du gott plocka upp den och lämna in den hos polisen så ägarna själva får åka och hämta upp den. Uppmana andra grannar att göra detsamma, kanske får ägaren att inse att det inte är hållbart att låta hunden springa vind för våg?

Justja, sånt kan man göra :D

TS, gör så, om du kan få tag på hunden. Det lär ju väcka en vettig tanke eller två hos hundens ägare om man har lite tur.

Jag måste säga att det låter inte som att det är så mycket vallning, som ren understimulans.

När värsta irritationen har lagt sig så självklart. Visst bottnar det mesta i det i kombination med ägarens okunskap/ointresse.

I min okunskap så tänkte jag att det även var vallinstinkt som låg med och spökade när han smög efter hästen och var väldigt fokuserad. Det förekommer även att han rör sig runt ekipaget. Bilarna försöker han ta från alla håll och kanter.
Jag ska erkänna att jag aldrig mött en otränad, understimulerad, bc i dessa situationer så därför tänkte jag att det fanns ett samband.

Rent allmänt så tror jag att hunden är svårfångad, jag har visserligen aldrig försökt men han har inte verkat så intresserad av människor när han "har annat för sig" utan det verkar vara mer på hans initiativ. Däremot ska jag självklart påminna dom om det strikta ägaransvaret.

Vi tröttnade och en dag när jag såg hunden skälla som en tok på en fotgängare (hunden hade rymt) sa jag helt enkelt att nästa gång den hunden kommer lös och jagar boskap så kommer den skjutas.

Ja, det där är den typen av budskap som den sortens hundägare förstår. Man kan gärna lämna över ett papper också med lagtexten som förklarar att man får skjuta hundar som jagar hemdjur om den inte låter sig infångas.

Det enda du kan göra är att tala om för dem vilka lagar som gäller samt att anmäla om ingen bättring sker. Du har däremot ingen som helst rätt att tala om för dem hur de ska sköta sin hund, eller hur de ska träna den och tala om för dem om det är rätt eller fel ras för dem att ha. Det leder sällan någon vart att ha den inställningen om man vill försöka kommunicera.

Men som sagt lös hund utan uppsikt och kontroll är inte tillåtet och därmed möjligt att anmäla. Att plocka med sig hunden trots att du bevisligen vet var den hör hemma vet jag däremot inte om det är så lyckat.

Du har ingen skyldighet att lämna tillbaka hunden till ägaren om du vet vems det är och du hittar den lös. Du har full rätt att istället köra den till polisen, där ägaren sedan får hämta sin hund. Däremot kan det vara snällt att åka och lämna tillbaka hunden om man vet var den hör hemma - men det är inget krav. Effektivaste är nog dessutom att de får leta rätt på hunden hos polisen och sen lösa ut den - vägen via plånboken brukar vara enklaste sättet att få folk att skärpa ihop sig.

Det enda du kan göra är att tala om för dem vilka lagar som gäller samt att anmäla om ingen bättring sker. Du har däremot ingen som helst rätt att tala om för dem hur de ska sköta sin hund, eller hur de ska träna den och tala om för dem om det är rätt eller fel ras för dem att ha. Det leder sällan någon vart att ha den inställningen om man vill försöka kommunicera.

Men som sagt lös hund utan uppsikt och kontroll är inte tillåtet och därmed möjligt att anmäla. Att plocka med sig hunden trots att du bevisligen vet var den hör hemma vet jag däremot inte om det är så lyckat.

Jag har inte talat om för dom hur dom ska göra, däremot erbjöd jag mig att ställa upp med bil och häst om dom behövde hjälp för att kanske kunna lösa något under lite mer kontrollerade former.
Nu anser ju inte dom att det är något problem = dom vill inte ha hjälp och jag kan inte göra något åt det.
(Jag har inte framfört min åsikt över deras val av hund och uppfostran i deras närvaro öht och när jag träffar andra grannar så har jag roligare saker att diskutera ;)).

Även om det är strikt ägaransvar så skulle det inte vara särskilt roligt att vara den som körde på hunden eller ägde hästen som slog bakut så att hunden blev skadad.

Ja, det där är den typen av budskap som den sortens hundägare förstår. Man kan gärna lämna över ett papper också med lagtexten som förklarar att man får skjuta hundar som jagar hemdjur om den inte låter sig infångas.

Japp man kan bifoga exempel på det strikta ägaransvaret, dvs att om hunden orsakar en olycka med häst/bli/personskador så blir hundägaren personligt ansvarig, det kan bli mycket DYRT!

Ta reda på hur polisen hanterar upphittade hundar i ditt län.

I ex Skåne skickar man numera en djurambulans/upphämtningstransport från någon av de djurstall som polisen har avtal med så fort någon ringer och säger att de har hittat en hund. Så fort de transporterna börjar rulla, börjar det också kosta för djurägaren och det är inte billigt.

Ett antal kostsamma inbetalningskort kan ju bidra till insikten att det är dags att skärpa sig :angel:

Att blanda in polisen är nog en utväg som borde vara det sista alternativet. Det bäddar bara för bråk och ilska. Jag antar att du är mån om att ha en bra relation med hundägaren(?) I så fall tycker jag du ska försöka prata med ägarna igen. Grannrelationerna är man ofta rädd om när man bor på landet. Förklara problemet och vad lagen säger. Hur ansvaret ligger på hundägaren och vad konsekvenserna kan bli. Vissa människor är väldigt dåliga på att se konsekvenser av sitt handlande och de kan behöva hjälp på traven. När allt är framme i ljuset kanske det (förhoppningsvis) är lättare för hundägarna att ta kloka och mer ansvarstagande beslut.

Det handlar väl knappast om att blanda in polisen om man lämnar in en lösspringande hund till dem?

Nej, jag håller med om att det inte är roligt att vara den som ev orsakar att hunden skadar sig men tyvärr kan man ju inte göra mycket annat än att säga ifrån och när det inte hjälper, blanda in polisen.

Jag har själv haft en del problem med hundägare här hemma, vid ett tillfälle höll det på att gå riktigt illa när en av flickorna i stallet blev avkastad och trampad p g a två lösa, jagande hundar. Den gången fick jag nog eftersom jag hade talat om för hundägaren flera gånger förut att hon måsta ha koll på sina hundar även i skogen, om hon vill ha dem lösa. Just den hundägaren förstod inte allvaret förrän jag lämnade in en polisanmälan. Nu blev det ju inga rättsliga påföljder eftersom ryttaren tydligen inte skadade sig tillräckligt allvarligt (inget brott begånget enligt papperna jag fick tillbaka på anmälan) MEN jag tror att polisen var där och pratade med personen och sen dess har jag inte sett till några lösa hundar.

Jag har inte talat om för dom hur dom ska göra, däremot erbjöd jag mig att ställa upp med bil och häst om dom behövde hjälp för att kanske kunna lösa något under lite mer kontrollerade former.
Nu anser ju inte dom att det är något problem = dom vill inte ha hjälp och jag kan inte göra något åt det.

:bow: Mycket empatiskt och givmilt av dig!

Du har fått bra tips i tråden och jag hoppas verkligen att det löser sig. Det är ju en väldigt frustrerande situation du sitter i och jag avundas dig inte :crazy:

Hade jag varit som du så hade jag kört på att föröka locka hunden till mig och lämna in den till polisen. Då kanske det ringer en välbehövd klocka hos ägarna.

Alternativet skulle ju kunna vara att försöka skrämma bort hunden, MEN det löser inget i längden.

De lyssnar inte på argumentet att deras hund kan bli skadad?
Även om de är dumma nog att inte bry sig om att din häst kan bli skadad av hundens beteende borde de väl kunna köpa att hunden kan bli nertrampad av häst eller kor, eller bli påkörd av bil

Liknande trådar

H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 565
Senast: Hjalti
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 038
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?