V

Venezuelas

Jag håller på att träna en minishettis med usel kondition.
Alltså, väldigt usel konditiopn, orkar inte skritta mer än 30min innan hon är slut.

Hur länge tar det innan hon får bättre kondis?
Ska man lägga till kraftfoder eller?
Eftersom hon bara skrittat nu så har hon bara gått på hö.. Får misstankar om att det är för lite..

Tacksam för hjälp!

Sv: Kondition

Det är väldigt individuellt hur lång tid det tar för en häst att få bra kondition, precis som med oss människor. Lite kraft kan man ju ge, men jag tror inte att du ska ge så mycket. Det är ju grovfodret som är det viktigaste, och utifrån det ser man ju om det behövs tillägg. Alla mina hästar får inte mycket kraft alls, och de tränas regelbundet utan problem. Men självklart beror det på häst och grovfodret. Däremot är det ju viktigt hur hästen trivs i allmänhet. En glad häst som trivs med omgivning och så presterar ju alltid bättre än en häst som kanske är orolig och kanske inte vilar ordentligt. Försök att få hästen att tycka att det ni gör är kul! När jag sätter igån hästar brukar jag vara ute och prommenera i skogen så att de får klättra ordentligt utan belastning (får man ju lite kondis själv åxå ;) ) då får de lite att tänka på också, än om man bara går på en platt väg. Bara hästen tycker att det e skoj och får variation så går det att "lura" dem till det mesta, och vips så e de i kondition! :banana: Går ju att göra mycket fast de är små också :D

Hon har börjat tyckte det är jättekul att vara ute nu, förut har hon bråkat en massa, men nu går det bara framåt, ska se om hon blir i bättre kondis om några veckor då :D

Härligt! Se bara till att inte kräva för mycket när de inte har muskler och kondition till det, då börjar det bara trilskas...:crazy: Min ena b-ponny var jag ute och joggade med (:D ) och klättrade i skogen väldigt länge, innan jag började köra honom, men det hade jag igen sen! Nu är han i jätte fin form! :D

Nånting som ger bra kondition är långsamma travpass. Men börja lite försiktigt om din häst inte är i kondis ännu.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur