Komma runt utlämningsställe?

cassiopeja

Trådstartare
Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet?
Jag bor mitt emellan två städer och jobbar i den ena staden, men bor på andra sidan kommungränsen så min postort tillhör den andra staden. Det gör att föreslagna utlämningsställen för paket blir i den andra staden, vilket innebär många mil extra åt helt fel håll för mig.
På vissa sajter så har man större valmöjlighet bland utlämningsställen, men inte på alla.
Nån som har nåt tips för hur man kan komma runt det?
Kan de man beställer av ändra utlämningsstället för just mitt paket, så att det är nån idé att kontakta dem? Eller skulle man kunna ange det utlämningsställe som jag vill ha, som leveransadress för försändelsen? (eller blir det tokigt då?)
🤔

Gäller det instabox så går det att ändra om du följer länken i smset. Jag jobbar också åt ett annat håll och det finns inte som alternativ i scroll-listan, men sen går det att ändra till utlämningsstället som ligger nära jobbet.

Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet?
Jag bor mitt emellan två städer och jobbar i den ena staden, men bor på andra sidan kommungränsen så min postort tillhör den andra staden. Det gör att föreslagna utlämningsställen för paket blir i den andra staden, vilket innebär många mil extra åt helt fel håll för mig.
På vissa sajter så har man större valmöjlighet bland utlämningsställen, men inte på alla.
Kan de man beställer av ändra utlämningsstället för just mitt paket, så att det är nån idé att kontakta dem? Eller skulle man kunna ange det utlämningsställe som jag vill ha, som leveransadress för försändelsen? (eller blir det tokigt då?)
🤔
Det brukar funka att mejla företaget man beställer ifrån, ja.

🤔
Menar du när det finns en funktion att välja bland ombuden, men du inte får fram alla alternativ?
Inte de butiker som inte all har funktionen att välja ombud all.

Det fejkar du dig förbi genom att skriva ett postnummer som ligger nära där du vill hämta.
Eventuellt kan det finnas behov att gå tillbaka och ändra så din adress ändå blir korrekt i den slutliga beställningen. Man kan behöva vara lite observant och kreativ, beroende på hur det är utformat. Men jag har aldrig råkat ut för att det inte fungerar efter jag fattade att det är en väg för att genomföra det som jag ska leta efter.

Menar du när det finns en funktion att välja bland ombuden, men du inte får fram alla alternativ?
Inte de butiker som inte all har funktionen att välja ombud all.

Det fejkar du dig förbi genom att skriva ett postnummer som ligger nära där du vill hämta.
Eventuellt kan det finnas behov att gå tillbaka och ändra så din adress ändå blir korrekt i den slutliga beställningen. Man kan behöva vara lite observant och kreativ, beroende på hur det är utformat. Men jag har aldrig råkat ut för att det inte fungerar efter jag fattade att det är en väg för att genomföra det som jag ska leta efter.
Ibland kan man få ange ett postnummer för att få fram en lista på ombud, och då är det inga problem.

Men nu sist fanns inget sånt, så då ändrade jag postnumret i min adress istället, och hoppades på att det skulle ändra utlämningsstället. Men det funkade inte, då blev det nåt felmeddelande istället att postnumret inte stämde med adressen... :meh:
Det var då jag började fundera på om det skulle funka om jag angav utlämningsstället som leveransadress?... Vågade dock inte testa.

Jag ska testa Revilles tips om instabox den här gången (tyvärr finns inte instabox på det stället jag helst skulle vilja hämta på, men det finns andra ställen som åtminstone är närmare än grannstaden).

Ibland kan man få ange ett postnummer för att få fram en lista på ombud, och då är det inga problem.

Men nu sist fanns inget sånt, så då ändrade jag postnumret i min adress istället, och hoppades på att det skulle ändra utlämningsstället. Men det funkade inte, då blev det nåt felmeddelande istället att postnumret inte stämde med adressen... :meh:
Det var då jag började fundera på om det skulle funka om jag angav utlämningsstället som leveransadress?... Vågade dock inte testa.

Jag ska testa Revilles tips om instabox den här gången (tyvärr finns inte instabox på det stället jag helst skulle vilja hämta på, men det finns andra ställen som åtminstone är närmare än grannstaden).
Jag kanske missminner mig lite nu? Jag kan blanda ihop det med när jag hade fått nytt postnummer.
Då fick jag också mickla fram och tillbaka, det var en rätt lång period som vissa bara accepterade det gamla som 'rätt' medan andra bara accepterade det nya.

Delar din frustration. Att det ska behöva vara så vårt att välja om bud är märkligt.
För jag tror inte att butikerna behöver betala dyrare frakt av det?

Om det inte finns att välja utlämningsställe så brukar det finnas att man kan fylla i meddelande till butiken i samband med att man beställer. Jag bor oxå mittemellan två orter och passerar den som min postadress inte går till så brukar alltid skriva i meddelanderutan. För det mesta fungerar det men ibland så skiter butiken i det och skickar ändå till den orten min postadress tillhör.

Ifall det gäller Postnord.
Om jag inte är helt ute och cyklar bor du på landet och borde ha lantbrevbärare. Det finns då möjlighet att boka lantbrevbäring, så att brevbäraren tar med paketet ut på ordinarie runda.
https://www.postnord.se/vara-verktyg/boka-lantbrevbaring
Enda nackdelen med det är att man inte kan boka det förrän paketet ligger hos ombudet. Och man måste boka det före kl 11 (åtminstone hos mig), för det skickas tillbaka till postens sorteringsanläggning och går till lantbrevbärarna till dagen efter.
Men, man slipper sin extrasväng till ombudet "åt fel håll".

🤔
Tänker du på någon speciell leverantör förresten? I Postnord-appen kan man ju göra val. Jag har ett förvalt utlämningsställe, men kan alltid välja något annat också om jag vill.

Tänker du på någon speciell leverantör förresten? I Postnord-appen kan man ju göra val. Jag har ett förvalt utlämningsställe, men kan alltid välja något annat också om jag vill.
Jo fast det kostar extra, har jag för mig sist jag kollade. Och då går det nästan jämnt ut med att köra några mil extra. I det här fallet fanns det instabox och DHL att välja mellan.

Jag bor mellan tre olika städer och åker igenom en fjärde när jag åker till och från jobbet. Jag har ändrat utlämningsställe på båda Instabox och Postnord för att slippa åka extra till en annan stad. Har inte betalat något för det.

För mig kostar det att ändra, har ett paket i appen just nu som ska levereras inom 1-2 dagar, kostar 19kr att byta till valfritt serviceställe, dock gratis att byta till deras egna utlämningsställe :)
Paket som redan levererats kostar mig 39kr att byta serviceställe på

Jo fast det kostar extra, har jag för mig sist jag kollade. Och då går det nästan jämnt ut med att köra några mil extra. I det här fallet fanns det instabox och DHL att välja mellan.
DHL kan du själv inte välja/göra ändringar med. Den som skickar paketet kan dock välja ett annat utlämningsställe i samband med att försändelsen registreras så du kan kontakta dem du beställer av och be att de skickar det till ditt önskade utlämningsställe.

Kan man lämna jobbets adress? på något sätt.
Jag har gjort det när det varit bara företagspaket som alternativ vid leverans (efter att såklart ha sagt till de som brukar få posten, på ett större företag är det nog inte möjligt). Men tänker att det borde kanske gå som postpaket också, att boxen då blir nära kontoret? (finns kanske parametrar där det kan gå fel)

Kan man lämna jobbets adress? på något sätt.
Jag har gjort det när det varit bara företagspaket som alternativ vid leverans (efter att såklart ha sagt till de som brukar få posten, på ett större företag är det nog inte möjligt). Men tänker att det borde kanske gå som postpaket också, att boxen då blir nära kontoret? (finns kanske parametrar där det kan gå fel)
Det skulle kunna vara en idé, och jag har gjort så på tidigare arbetsplatser när det har gällt leveranser som av nån anledning bara har kunnat levereras med bud dagtid.
På min nuvarande arbetsplats är allt som rör post- och paketleveranser bara ett enda stort svart hål, så det känns bäst att undvika... :p

Det skulle kunna vara en idé, och jag har gjort så på tidigare arbetsplatser när det har gällt leveranser som av nån anledning bara har kunnat levereras med bud dagtid.
På min nuvarande arbetsplats är allt som rör post- och paketleveranser bara ett enda stort svart hål, så det känns bäst att undvika... :p
Tänkte att man "låtsas" som att man bor där och inte inblandar företagets namn i det så att man får paketet till ett ombud nära företaget. Men jag vet inte hur det funkar med om man får göra så i allmänhet.

Tänkte att man "låtsas" som att man bor där och inte inblandar företagets namn i det så att man får paketet till ett ombud nära företaget. Men jag vet inte hur det funkar med om man får göra så i allmänhet.
Man kan ju i regel sätta en annan leveransadress än fakturaadress när man beställer och då är det ju lugnt. Fakturaadressen ska ju alltid vara din adress, men sen får du ju välja vilken mottagaradress som helst för försändelsen.

Liknande trådar

Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 326
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar