Kolik =( =(

K

Kelly

Som jag skrivit i en annan tråd.. "Sparkskada ---> halt" så har nu min häst efter operation av benet fått kolik, som tur är stog hon redan på klinik när hon fick de..
Men så här ligegr de till... Veterinären sa at hon hade ett Upphäng, grovtarmen har lagt sig runt mjälten, eller om de nu va njuren:crazy: kommer inte ihåg vilket.. Han skulle söva henne nu i eftermiddags och "rulla" henne och se om de hjälpte, annars så fanns alternativen operation och "svält" att hon bara stå på dropp då förmodar jag.

jag är helt knävkt nu efetr detta :cry:
Jag har inte särskillt stor erfarenhet av kolik och såna här grejjer och vill du veta de mesta ni vet, iaf om den här sortens kolik..
vet. sa att det är 80% chans att dom klarar sig...

Skriva allt ni vet....

Jag går snart under alltså..... :cry: :cry: :cry: Min äslakde Kelly..

Sv: Kolik =( =(

Ingen alls som varit med om detta som kan berätta hur de gått och så..?

Förstår att du blir helt knäckt..
Det är så många andra omständigheter runt i kring, och koliken kan bli i så många olika "hårdhetsgrader".
mkt svårt att säga.. det kan gå lite upp och ner det där.
men du skrev att din häst hade låg puls och tarmljuden börjar höras mer och hon äter lite.. detta är givetvis positiva saker! så om veterinären säger 80% så är det säkert så!
hon har ju bästa övervakningen iaf!
fick hon kolik p.g.a sätten hon låg under operationen eller?

/K.A

Tinen skrev:
Förstår att du blir helt knäckt..
Det är så många andra omständigheter runt i kring, och koliken kan bli i så många olika "hårdhetsgrader".
mkt svårt att säga.. det kan gå lite upp och ner det där.
men du skrev att din häst hade låg puls och tarmljuden börjar höras mer och hon äter lite.. detta är givetvis positiva saker! så om veterinären säger 80% så är det säkert så!
hon har ju bästa övervakningen iaf!
fick hon kolik p.g.a sätten hon låg under operationen eller?

/K.A

Jo, de e ju så... Jag litar fullstädigt på dom.. och hoppas givetvis att jag får hem henne snart.. va svårt att lämna henne idag när jag va och hälsade på henne :cry: :cry:

hur såg hon ut då? var hon någurlunda pigg i blicken?
hoppas verkligen allt går bra!

Kristin

Min förra häst hade något liknande, jag minns inte exakt vad det hette, men något i stil med att tarmen hängt upp sig på njur-mjältligamenten, eller något sånt.

Hon åkte in på kvällen på strömsholm efter att ha varit dålig sedan lunch/eftermiddagen. Hon var rätt hyfsad när vi kom dit men sen ringde de på natten och då var hon riktigt dålig och de behövde göra något NU. Så då bestämde vi att de skulle öppna henne och se om det fanns något att göra. De gjorde det, och de såg då att tarmen hängt upp sig där, la den till rätta och sydde ihop henne. Hon klarade operationen men tiden efter var väldigt jobbig för henne. Hon var 19 år och var väl inte den optimala patienten. Hon hade blåsljud på hjärtat, som vi inte vet om hon fick i samband med koliken eller om det fanns där innan. Hon repade sig iaf och kom hem efter 13 dagar. Vi promenerade med henne, hon hade boxvila och sen tillslut hade tiden gått och hon fick gå ut med de andra.
Efter några veckor upptäckte vi en svullen bulle på hennes sår som visade sig vara bråck, så då bestämde jag mig för att hon lidit nog. Hon hade behövt en till operation för att kunna fortsätta leva, men jag ville inte utsätta henne för det.

Hur har det gått för din häst, är den bättre?

/ Maris

Tinen skrev:
hur såg hon ut då? var hon någurlunda pigg i blicken?
hoppas verkligen allt går bra!

Kristin

Hon ser pigg och vaken ut, beter säg näästan som vabligt, lite emr kelsjuk bara nu ;) :smirk: :D
Hon var vääldigt uppdragagen i buken/flanken och såg ut att ha tappat vikt, inte så konstigt med tanke på att hon inte ätit på 3-4 dagar, men annars så tyckte jag att hon verkade må helt "okej" fast hon e inte hästen som visar de "dåliga" om man säger så... tyävrr.. :crazy:
Men jag vill iaf att hon ska stå där tills hon är helt bra och har börjat äta så jag inte kommer hem med henne och sen får hon kolik igen... Tragiskt..:crazy:
Men jag hoppas iaf att de blir bra nu...

Pratade med veterinären och han sa att tarmen har lagt sig rätt nu!
jag blev såå glad :) Fats hon äter dåligt ännu, men hon får antagligen komma hem om ett par dagar... skönt... :p

Vad skönt att det har gått bra!

Min häst råkade ut för något liknande i våras efter en operation. Det var någonting i stil med mjält-njurbandsupphängning (minns inte riktigt). Han var fortfarande kvar på kliniken när det inträffade och de fick det värsta att lossna genom att köra honom på rullband i uppförsbacke (med sitt nyopererade ben...). Därefter blev han kvar ett par dagar och fick i början svälta men fick senare börja äta lite smått. Jag var himla glad att han var på kliniken när det inträffade och väldigt lättad att det inte blev värre. Det mest bestående var väl att han tappade en väldigt massa vikt på kuppen, vilken tog tid att få tillbaks igen då han är väldigt svårfödd.

ginsa skrev:
Vad skönt att det har gått bra!

Min häst råkade ut för något liknande i våras efter en operation. Det var någonting i stil med mjält-njurbandsupphängning (minns inte riktigt). Han var fortfarande kvar på kliniken när det inträffade och de fick det värsta att lossna genom att köra honom på rullband i uppförsbacke (med sitt nyopererade ben...). Därefter blev han kvar ett par dagar och fick i början svälta men fick senare börja äta lite smått. Jag var himla glad att han var på kliniken när det inträffade och väldigt lättad att det inte blev värre. Det mest bestående var väl att han tappade en väldigt massa vikt på kuppen, vilken tog tid att få tillbaks igen då han är väldigt svårfödd.

Uach då.. tråkiga historier... men skönt att din blev bra igen! Som jag fattade de iaf :smirk:

Tinen skrev:
ehm..:angel: njaa.. :angel:
men nu kände jag iaf det på mig!:p ;)

hahaha okej ;) :p
Jag får Kanske hämta henne imorgon, dom skulle diskutera de imon :banana:
Dom sa att hon vantriv des där och att hon saknade sin matte :bump: :rofl: :D :p

Nu har jag äntligen hämtat hem min pålla :bump: :)
Hon e pigg å glad och hon åt när hon kom hem :smirk:
Såå skönt... Hon gnäggade så fort hon hörde min röst idag.. Jag ropade på henne innan hon kunde se mig å så gnäggade hon två gånger och blev helt galen i boxen :D Snacka om att jag kände mig välkommen :D
Så nu e de strikt boxvila i tre veckor med 2x30 minuters motion om dagen... :smirk: Matte kan behöva de där :rofl: haha....
Jag hoppas iaf att allt ska ordna sig nu så att hon blir bra! :smirk: :banana:

Liknande trådar

A
Hästvård Hade min värsta dag i Lördags... Dagen började bra med att jag och mor åkte till Göteborg för att gå på mässan. Min sambo skulle ta...
Svar
5
· Visningar
4 620
Senast: anna1984
·
Hästmänniskan nåå, var över sportlovet i NEW YORK med familjen.. kom hem igår eftermiddag och gick nästan direkt till stallet.. får höra att pålle...
2
Svar
37
· Visningar
4 171
Senast: Tinuri
·
Övr. Hund Vår Lizzie som jag skrivit om tidigare när hon blev biten av en lösspringande hund, har i eftermiddag hastigt lämnat sin sörjande flock...
Svar
9
· Visningar
1 377
Senast: svart arabhingst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama