Köpa häst

Glitnir

Trådstartare
Som är 12 år(2014)..

Är det för gammalt?
Det Jag är rädd för är att åren går så fort att vips så är den 20..

Jag bara tänker på en av mina hästar som Jag köpte som tolvåring ,Han är redan 22 år.. Vart tog dessa ÅR vägen?.. Det har bara swichat till liksom.. Helt otroligt..

Förstår ni hur mina tankar och funderingar är??:confused::):)
 
Sv: Köpa häst

Jag tycker att 12 år är en väldigt lagom ålder på häst inte för ung och inte för gammal. Det gäller i stort sett alla användningsområden utom trav och galopp.
 
Sv: Köpa häst

Ur synpunkten "var tog alla år vägen så ska du köpa ett föl eller varför inte embryot i mammas mage" men i övrigt så är 12 år en helt okej ålder, lite beroende på vad du vill ha hästen till förstås.
 
Sv: Köpa häst

Jag har siktat på 8-12 år. Vuxna, förhoppningsvis utbildade. Man har hunnit se om hästen tycks vara hållbar eller olyckskorp. Allt kan ju hända, men lite så tänker jag.
 
Sv: Köpa häst

Jag förstår hur du tänker.

Men hade jag letat häst, och hittat en 12 åring som passr mig bra hade inte det vart ett hinder. Det är ju för den delen inte säkert att en 5 åring kommer leva 20 år till? Mycket kan hända på vägen.

Min häst är 10 (11 i år..) och det känns som om vi har en hel evighet kvar ihop.
 
Sv: Köpa häst

För en häst som är "färdig" tycker jag 12 år är en bra ålder. För en häst som måste ridas till eller har ett stort behov av utbildning för att bli som jag vill, då skulle jag backa. Hellre en unghäst då så man slipper lära bort OCH lära in.
 
Sv: Köpa häst

Du har inga garantier. Jag köpte en då 9-årig frisk häst, röntgad och kollad efter konstens alla regler, 1 år senare fick han lämna jordelivet som 10-åring.

Så känns 12-åringen bra, go for it! :-)
 
Sv: Köpa häst

Så känns det alltid. Jag tyckte det var nyss min häst åkte på betäckning och nu är avkomman snart 8 år :nailbiting:
 
Sv: Köpa häst

Vad är det med folk idag som tror att 12 år på en häst är någon ålder ?? :p

Åldern är bara en siffra såvida det inte gäller ett fåtal hästsporter men i de allra flesta fall får man tänka på att en bra häst är ofta mot 10 år..så vad gör nåt år hit eller dit?
Själv skulle jag knappast vara intresserad av en häst under 8 år i alla fall..under det skulle jag anse "för orutinerad" för min smak..samt att jag tycker att risken är att yngre hästar dessutom tex i tävlingssammanhang som är yngre håller ofta inte så länge om de har en lång meritlista/tävlat mycket redan som väldigt ung..så för mig är för ungt mycket nackdelar också.

A och o är en frisk och fräsch individ som har rätt ändamål och tycker det är roligt..kan man då som ryttare eller ägare matcha detta spelar åldern ingen roll öht.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst

Vilken ålder på häst man vill ha, beror väl på vad man vill göra.

En tolvåring är ju inte gammal utan man har antagligen ett antal år kvar med hästen.
Som Lillkumpula skriver, beror det förstås på utbildningsnivå och vad du tänkt göra tillsammans med hästen.

Jag skulle ju inte köpa en tolvårig enbart grundriden häst om jag vill tävla.

Om jag vill hobby-rida i skogen och ibland på ridbana, så kan en grundriden tolvåring passa väldigt bra.

Om tolvåringen är välutbildad (på ett sätt som passar min ridning) så är det en utmärkt ålder.
 
Sv: Köpa häst

När jag köpte min senaste ponny, fick jag redovisat för mig att han var sexton år. Lagom tyckte jag.

Några månader senare kom veterinären för att ge vaccin, tog en titt på tänderna - och konstaterar att hästen är 20 år!

Haha, så nu har jag plötsligt en pensionär. Men mig gör det inget, han ändrades ju ingenting (fortfarande lika envis och pigg) för att jag fick veta riktiga åldern. Enda skillnaden blev pensionärs kraftfoder istället ;)

Skulle vara mer nervös för att köpa en för ung häst, än en för gammal. 12 är en bra "mitten ålder".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 320
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 651
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 195
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp