Köpa häst?

Ellanamde

Trådstartare
Är 18 och går i tankarna att köpa ponny. Det är ett stort steg eftersom jag aldrig ägt en häst tidigare:confused: Jag har 2 foderhästar och en installningshäst. Det är en av foderhästarna jag funderar på att köpa :)

Men pengar är pengar, det är liksom inget man kastar ut bara sådär :angel:
Jag går ut gymnasiet nästa år, och efter det så blir det förhoppningsvis lite jobb innan jag ev. studerar vidare.

Jag betalar redan allt för ponnyn (förutom försäkringen), så det borde inte bli några merkostnader utöver köpet?

Lyckligtvis är det även en lättfödd, oskodd häst som är väldigt frisk av sig, så utgifterna är inte så stora :) Har haft henne i 5-6 månader så vet att det funkar mellan oss ;)

Vore väldigt glad för lite hjälp i mitt val :bow:
 
Sv: Köpa häst?

Kan även tillägga att hästen kommer att säljas till någon annan om inte jag köper henne :(
 
Sv: Köpa häst?

Känner du att du kommer klara av det så kör på, du har ju redan koll på alla utgifterna och så vida den inte har någon monsterförsäkring är det inte många hundralappar i månaden.
 
Sv: Köpa häst?

Eftersom att du redan har hästen på foder, vet du vilket ansvar det är att ta hand om en häst. Om du verkligen känner att du vill ha hästen som din så varför inte köpa? :laugh:
 
Sv: Köpa häst?

Tack för era svar! Ska ta en funderare på det i helgen :)

Hur "gamla" var ni när ni köpte egen häst?
 
Sv: Köpa häst?

Eftersom du redan har koll på kostnaderna så är det nog inga problem :) om du inte redan gör det så skaffa ett sparkonto eller liknande som du lägger undan pengar som du kan använda om hästen skulle t.ex. skada sig :)

Jag var 12 år när jag fick min första ponny. Var 14 år när jag fick min andra häst. Båda dessa hästar har jag kvar, den ena är dock på foder. Dem har jag dock inte behövt betala själv på

Men det var nu i november som 19år som jag har köpt min första "egna" häst som jag betalar helt och hållet själv :)
 
Sv: Köpa häst?

Jag fick en häst av mina föräldrar när jag var 11 år och köpte den första "egna" som 19-åring, alltså den första jag betalade för egna pengar. Eftersom att jag kunde betala den hästen sa mamma att då får jag minsann betala för den första hästen också i form av underhåll. Det gick med nöd och näppe :p från ingen till 2 var ett steg.
 
Sv: Köpa häst?

Hur "gamla" var ni när ni köpte egen häst?

Familjen har alltid haft hästar så jag har alltid haft hästar men de har mina föräldrar betalat för under tiden jag bodde hemma men så fort jag flyttade hemifrån fick jag betala för mina egna hästar och det var kämpigt och jag har fortfarande inget fast arbete vid 25 års ålder utan har alltid fått kämpa mig fram som vikarie och sommarjobbare. Nu har jag valt att lägga hästarna på hyllan och fokuserar nu på plugg i kombination med att jag jobbar som vikarie 75% så hästar hinns inte med.
 
Sv: Köpa häst?

Roligt att höra att det var många som skaffade egen häst i ungefär samma ålder som vad jag är :) Har ju ett litet sparkonto som det är nu, å jag får väl ta av det hehe ;D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 380
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 470
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 490
Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 437
Senast: Morran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp