Köpa häst eller inte??

Amelia

Trådstartare
Nu behöver jag ett råd här..

Nu har det gått en månad sedan min fina häst somnade in. Tänkte i början att det var skönt att vara utan häst, då det under det sista året var mest skador, oro och stora ekonomiska utgifter utan att komma någonstans.
Nu saknar jag att ha häst, både pysslet och ridningen och själva livet med häst.. och har börjat se mig om efter en foderhäst.

Har hittat en som jag skall provrida i helgen, ett halvblod utan några utmärkande egenskaper men ok utbildad typ LA.
Som foder häst då.
Dock har jag hittat en fin häst på annons som har en fantastiskt utstrålning och bra gångarter.. Jag kände direkt att den vill jag ha! Och den är inte jättedyr (hollänsk import) dessutom friröntkad. Problemet är att jag står i valet och kvalet här.

Vill ju inte ta alla mina sparpengar till hästköpet och stå utan buffert. Hur hade ni gjort? Ett alternativ skulle vara att lägga halva köpesumman och betala halva inom avtalad period. Då har jag iallafall en hyftsad budget för otrevliga utgifter. Eller är det riskabelt att göra sådana avtal?

Snälla kom med lite kloka ord:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst eller inte??

Åk och provrid hästen. När du vet om hästen är lika bra som du tror nu så kan du ju fråga säljaren om det är ok för dem med avbetalning.
 
Sv: Köpa häst eller inte??

Är det hästen med stort H så dyker de väldigt sällan upp, kanske rent av bara en gång i livet.

Jag är generellt av åsikten att man tar inte lån annat än tex bostadslån.

MEN det är undantaget som bekräftar regeln ;)

Så gå till banken, ta ett fördelaktigt banklån på tex halva köpesumman så du fortfarande har en buffert ifall att.
Bättre med ett banklån än dåliga avbetalninglösningar till en säljare som kan resultera i en himla massa krångel.
 
Sv: Köpa häst eller inte??

Ja jag ska definitivt provrida den (fast borde nog inte:grin:)
Känns som att låna en summa ifrån banken är bättre än att "låna" från säljaren, trots att det läggs ränta på. Hellre det än massa knas.

Skall även kolla att hästen går att försäkra utan krångel. Tydligen var röntken gjord för några år sedan och antar att den dessutom är gjord i holland. Den behöver antagligen göras om för att vara giltig. :cool:

Har läst om både det ena och det andra gällande detta med importhästar försäkringsbolag och krångel med tidigare skador osv som de kan vägra ersätta om hästen inte varit försäkrad sedan åratal tillbaka.

Hur är det med detta? Tidigare har jag endast gjort gårdsbesiktningar som köpare och betalat för dem själv. Antar att man inte kan kräva av en säljare att hästen exp röntgas igen, å andra sidan kan ju en säljare som dessutom är näringsidkare vara betjänt av en sådan då konsumentköplagen gäller.

Är det något man behöver vara extra betänksam över vad gäller importerade hästar för övrigt?
 
Sv: Köpa häst eller inte??

Alltså du kan aldrig få ersättning för tidigare skador, oavsett om hästen är född i Sverige eller utomlands.
Det helt klart bästa är om hästen är försäkrad i en och samma försäkring sen den var föl, då såklart obruten försäkring.
Dock är det svårt att hitta såna hästar.
Men ring försäkringsbolaget du vill försäkra i och hör efter vad de kräver för besiktning.

Kom ihåg att det är DU som köpare som har undersökningsplikt och därför är det DU som bör beställa och betala besiktningen.
Det har liksom inte säljaren något med att göra oavsett om det är företag eller privatperson.

Men att köpa en häst som inte varit försäkrad innan har iaf inte jag problem med så det tycker jag egentligen inte att du behöver vara så rädd för.
 
Sv: Köpa häst eller inte??

Är det något man behöver vara extra betänksam över vad gäller importerade hästar för övrigt?

När det gäller just holländska importer ska man vara vaksam. En bra grundtanke är att de skickar ju aldrig sina bästa hästar, det ska man vara medveten om. Dessutom är fiffel med röntgen där nere ganska vanligt, u.a t ex för dem inte samma som u.a för oss. Där accepterar dom t ex lösa benbitar i större grad än vad vi gör.

En annan sak att tänka på att p.g.a markbristen där nere så föds hästar ofta upp på stall utan möjlighet till utevistelse. Detta är ju naturligtvis allt annat än bra för den framtida hållbarheten.
Alla jag känner som köpt häst importerad från holland har förr eller senare fått problem med deras hållbarhet och det har tyvärr slutat lika illa för dom alla...

Jag skulle iaf absolut röntga om den här i Sverige om jag funderade på att köpa hästen.
 
Sv: Köpa häst eller inte??

Det där beror nog på vem man köper av. Jag känner en tjej som med jämna mellanrum åker till holland för att just leta upp de bästa hästarna som hon sedan förmedlar till sverige. Inget fuffens där inte!
 
Sv: Köpa häst eller inte??

Det där beror nog på vem man köper av. Jag känner en tjej som med jämna mellanrum åker till holland för att just leta upp de bästa hästarna som hon sedan förmedlar till sverige. Inget fuffens där inte!

Det har du naturligtvis helt rätt i! :)
Men känner man inte förmedlaren personligen så skulle iaf jag ta det säkra före det osäkra...
 
Sv: Köpa häst eller inte??

Pröva att låna pengar till själva köpesumman, hela/halva, av banken som några sagt eller kanske av päronen, om möjlighet finns, för att slippa ränta. Kan man verkligen låna pengar av banken till en häst som privatperson?

Är lite i samma situation, vill verkligen köpa en ny häst nu, har tid, möjlighet och eget stall, men har en svag buffert för tillfället pga oväntade utgifter, och jag kommer antagligen att vänta tills jag har tjänat ihop mer pengar istället, hur tråkigt det än är...ser framför mig ett cenario där jag köper en häst som blir sjuk direkt! Har haft häst-otur i år.
Har också funderat på foderhäst men vill ha en häst som går att utbilda och då känns det så tråkigt om jag ska lämna tillbaka den efter ett år och har lagt ner jättemycket jobb...

Det här med holländska importer har jag också undrat över, den jag känner är så otroligt knackig och har konstiga fel på ben och rygg, samtidigt som vissa säger att dom är jättefina! Jag skulle inte våga köpa en billig holländsk import, men du kan ju som sagt röntga, kanske är en bra ide!
 
Sv: Köpa häst eller inte??

Jag tror mig veta vilken häst det är då jag själv kikat på den och jag säger ett varningens ord för säljaren OM det är den hästen jag tänker på.
Ordentlig vet.undersökning OCH röntgen!
 
Sv: Köpa häst eller inte??

Jo, det är faktiskt en stor skillnad när det gäller att köpa häst från en företagare och en privatperson.
Hästen kan i det förra fallet reklameras för dolda fel i upp till tre år efter att köpet gått igenom. Detta gäller allvarliga fel då. Och hittas ett allvarligt fel på hästen inom sex månader anses felet ha funnits där vid köpet. Näringsidkaren blir då tvungen att ta tillbaka hästen. Alltså skyddar en exportröntken (som är utan anmärkning) verkligen en näringsidkare från denna risk, att få tillbaka en häst som kanske x antal månader efter köpet visar sig ha något fel, eftersom denne kan hänvisa till att hästen såldes frisk. Och i vilket skick hästen än må vara i för övrigt spelar ingen roll alls....:eek:

Vad gäller den andra försäkringsmässiga delen är nog lite mer luddigt och beror nog lite på försäkringsbolagens praxis tycker jag mig ha listat ut efter lite amatörmässiga efterforskningar. Min egen häst som hade Kissing spines ersattes av mitt bolag, trots att försäkringen endast var tre år gammal. Ett annat fall jag läste om på Buke ersatte inte ett skit:cool: då skadan tydligen fanns innan försäkringen tecknades..

Men nu till saken...
Vad gäller drömhästen så är den ju jättefin, men efter att ha funderat en stund på det här med lån osv har jag nog kommit fram till att inte köpa den. Av tre skäl:

Främst för att den nog endast är i sin grundutbildning. Den är 10 år, har jättefina gångarter men går inte i nån speciellt stabil form alls. Och då ägaren inte kan svara på frågan varför, så drar jag nog mig tillbaka.

Och efter att ha rannsakat mig själv och vad jag egentligen var ute efter dvs en läromästare med bra gångarter och temperament, väluppfostrad och någorlunda igång- FÖR att utveckla min egen ridning, så är ju detta inte vad jag söker.

Sist men inte minst: Att låna till en häst känns inte försvarbart i min värld. Jag måste nog hejda tåget lite, det finns fler hästar där ute, det vet jag :love:
 
Sv: Köpa häst eller inte??

Men du har fortfarande undersökningsplikt även om du köper av ett företag ;)

Så oavsett är det ju DU som ska göra besiktningen för då har DU gjort allt du kunnat ;)

Finns ju hur många trådar som helst här där folk köpt häst av företag men inte ansetts ha uppfyllt sin undersökningsplikt liksom...
 
Sv: Köpa häst eller inte??

Faktiskt så finns det inte någonstans i Konsumenttjänstlagen angivet att köparen har ngn undersökningsplikt. :) Detta då det är en generell lag som skall skydda icke-experter (konsumenter) gentemot sådana, - experter alltså... Hästen ses som en vara - statisk, likställd med bilar och andra saker. Däremot står det i denna lagen att köparen inte kan åberopa ett fel som denne kände till. Att hästen då är i avtalsenligt skick. Därför ligger det i säljarens (läs näsringsidkarens) intresse att kunna styrka att hästen var frisk vid försäljningstillfället och/ eller upplysa om skador eller förhållanden som kan påverka hästens användbarhet inom tänkta område och att detta nedtecknas.

Däremot har köparen i Köplagen mer långtgående undersökningsplikt.

Här har jag refererat till artikeln Hästar och konsumentköplagen (2010), ligger på Jordbruksverkets hemsida. Har även läst igenom både lagtext och andra dokument gällande detta.

Efter att ha läst om detta förvånar det mig hur pass risigt näsringsidkare inom hästvärlden ligger till om någon börjar klaga. För förutom "de 6 månaderna" så kan näringsidkaren bli skyldig att betala varenda kosing som hästen kostar efter det att felet upptäckt och påtalats för denne. Det kan ju handla om hur mycket som helst i vårdkostnader, uppstallningar och såvidare... :eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp