Köpa fullblod

Bruno

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att köpa ett fullblod som inte har blivit riden de senaste åren. Togs av banan då han fick en känning på en sena. Jag har försökt få kontakt med föregående ägare och tränare men inte fått svar. Jag kan alltså inte provrida. :o Det är inte mycket pengar inblandade och i dagsläget är han frisk, i bra hull och har bra fötter. Jag antar att han är ridbar då han gått löp. Hur ska jag få info om hästen? Nuvarande ägare har bara haft honom som sällskap och säger sig inte veta så mycket mer. Chansa och ta hem honom eller strunta i hela affären?
 
Jag har blivit erbjuden att köpa ett fullblod som inte har blivit riden de senaste åren. Togs av banan då han fick en känning på en sena. Jag har försökt få kontakt med föregående ägare och tränare men inte fått svar. Jag kan alltså inte provrida. :o Det är inte mycket pengar inblandade och i dagsläget är han frisk, i bra hull och har bra fötter. Jag antar att han är ridbar då han gått löp. Hur ska jag få info om hästen? Nuvarande ägare har bara haft honom som sällskap och säger sig inte veta så mycket mer. Chansa och ta hem honom eller strunta i hela affären?
Varför kan du inte provrida? Är han snäll i hanteringen och trevlig i övrigt är det ju bara att se hur han fungerar när han får en sadel på ryggen innan du bestämmer dig för om du vill sitta upp eller inte.
 
Ridbar är den garanterat då den gått galopp, därmed sagt att den kan styras och bromsas men förmodligen inte mer än så (beror också på vem som har tränat den tidigare) Vad heter hästen? Jag hade absolut tagit chansen om det inte är mkt pengar inblandat och du gillar den för övrigt. Har den dessutom stått länge finns det ju inte så mkt att provrida heller.
 
Jag har blivit erbjuden att köpa ett fullblod som inte har blivit riden de senaste åren. Togs av banan då han fick en känning på en sena. Jag har försökt få kontakt med föregående ägare och tränare men inte fått svar. Jag kan alltså inte provrida. :o Det är inte mycket pengar inblandade och i dagsläget är han frisk, i bra hull och har bra fötter. Jag antar att han är ridbar då han gått löp. Hur ska jag få info om hästen? Nuvarande ägare har bara haft honom som sällskap och säger sig inte veta så mycket mer. Chansa och ta hem honom eller strunta i hela affären?
Sök på hästens namn på www.svenskgalopp.se och gå in på historik, där hittar du vem som haft hästen i träning. Denne kan du fråga.
 
Jag har blivit erbjuden att köpa ett fullblod som inte har blivit riden de senaste åren. Togs av banan då han fick en känning på en sena. Jag har försökt få kontakt med föregående ägare och tränare men inte fått svar. Jag kan alltså inte provrida. :o Det är inte mycket pengar inblandade och i dagsläget är han frisk, i bra hull och har bra fötter. Jag antar att han är ridbar då han gått löp. Hur ska jag få info om hästen? Nuvarande ägare har bara haft honom som sällskap och säger sig inte veta så mycket mer. Chansa och ta hem honom eller strunta i hela affären?
Vad ska du använda hästen till?
Vad är det som gör att du vill köpa den?
 
Det är inte frågan om du kan få hästen grattis, det är frågan om du har råd att bli av med den om den inte fungera.
Fullblod är inget att leka med om man vet inte vad man hålla på med.
 
Jag skulle vilja säga så här att om du vet vad det innebär att ha fullblod och speciellt sådana som varit i löpträning, så är det nog inget att tveka över om det känns rätt.
Men har du inte haft med fullblod att göra innan, så kan det bli helt fel och väldigt svårt att bli av med hästen igen om det inte fungerar.

Fullblod är ibland lite speciella och det är inte alla som passar ihop med dom. Har man inte sysslat med dom innan är väldigt svårt att veta vilket. Det finns en anledning till att fullblod inte har det bästa ryktet och att många inte vill ha med dom att göra alls. Men det finns också många som inte kan tänka sig bättre ras att hålla på med. Jag hör till dom senare och har under åren fått flera fullblod som andra bedömt som svåra och farliga, men som här varit de snällaste enkla man kan tänka sig i hästväg. Jag hade med andra ord inte tvekat själv att ta den här hästen men det betyder inte att jag tycker att alla andra ska göra det. Det krävs lite vana/kunskap och speciellt i ridningen om man inte själv ridit löphästar innan.
 
Problemet är väl att om den bara har gått på banan så är den inte helt bekant med hjälperna i "vanlig" ridning. I så fall behöver den utbildas på nytt. Men fullblod brukar ju lära sig snabbt :)

(Läste för några år sedan i en tysk hästtidning om hur ett stall skolade om galoppörer till riktigt bra fälttävlanshästar på bara några månader)
 
Jag tillhör kategorin som älskar fullblod. Har ägt tre och två av dom har gått på galoppen och en inte. Den ena fd galoppören hade jag som ridhäst i många år och hon var fantastisk den andra köpte jag till avel och hon ville inte under några omständigheter ha ryttare på ryggen. Så en galoppkarriär är inget kvitto på att den går att rida. Kan du inte få ha hästen på prov någon månad?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 807
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 853
Senast: Roheryn
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 053
Senast: verser
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 906
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp