Knott eller vad?

M

MissSindra

Hej.
Tänkte kolla om någon här inne har tips på vad min häst problem kan vara.
Han satt sin vinterpäls i slutet på sep, sen hela okt och tills för en vecka sen har han fällt den.
Har nu väldigt tunn päls kvar men inte mindre än sommarpläs.

Det som nu har hänt är att han har som insektsbett/mugg under hela magen insidan av frambenen, en bra bit upp på bogen och som nu även börjar komma upp på sidorna av magen. Dock inget vid skapet...
De känns som mugg men han har inget på benen eller så, men det kliar som insektsbett.
Det vätskar om man tar bort dem, senaste dagarna har han blivit ganska svullen under magen oxå.

Har fått förslag på att det kan vara massinvation av knott (ingen har sett något och ingen annan häst har samma sak), att det kan ha med att de äter på björkstammarna, något skumt med maten, något i årets hösilage han är känslig mot?

Någon som har nån idé om vad det kan vara? :confused: Eller något man kan prova som kan lindra/ta bort?

Mvh Sofie

Sv: Knott eller vad?

Nån annan i sthlm´s området som har knott nu i hagarna?

Jag tycker att det låter som Streptotrichos, också kallat Regnskollor. fast jag vet ju inte, fick bara den tanken när jag läste ditt inlägg. Är det som små knutor, som går att pilla av, mjuka o hårda o lite vätska kommer ur när man pillar av dem?

Min häst har det. framför allt på ena sidan från rygg ner till mage, även under magen. Det är en bakterie som orsakar dem, framför allt vid fuktiga miljöer, och du kan tex behandla med schampoo Hexocil.

Läs här;

http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=564

Det kan vara regnskollor. När jag hade det på min häst så baddade jag dem med äppelcidervinäger, sänker pH i huden och det fungerade mycket bra. Hon tappade med pälsen under nästan hela magen och upp på vänster sida.

Du har inte funderat på om det kan vara nässelfeber?
Min häst hade det i somras, så hon fick en spruta och en tablett mot det, sen var det bra igen efter några veckor!
Men jag skulle nog absolut rekomendera dig att ta ut en vetrinär så att denne kan titta på din häst och berätta vad det är för något!

Låter som det min häst har nu, men de såren vätskar inte. Dock blev hon svullen under magen. Vet trodde att det var fuktexem och hon skev ut inflammationsdämpande för bölderna på magen och de svullna benen. Jag har klippt hela magen och nu verkar det bli bättre :banana: Såren behövde antaglugen luft för att läka ut och de satt bara där inte täcket är. Smittar som f*n så använd inte samma borste som du ahr på såren på andra delar av kroppen.

Nu är ju detta några år sen, och jag tog henne till veterinär, som trodde det var regnskollor. Gav hippotrim, men det hjälpte inte, men efter att ha baddat med äppelcidervinäger blev det bra och pälsen växte ut.

Hej alla.
Nu i och med kylan idag och igår så ser han mycket mycket bättre ut...
Känns som om knottrorna minskat massor..
Tack för tipsen och råden och nu vet jag vad jag kan testa om det kommer tillbaka...

Mvh Sofie
:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min quarter/paint har sedan onsdags förra veckan hunnit klia sig jättemycket på fram på bringan och ner mellan frambenen så att det...
Svar
9
· Visningar
927
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 242
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hej och hå. Hur sjutton kan man skydda skap/ljumskar/insida lår från de bitande odjuren? Främst utomhus, typ i hagen och eventuellt vid...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: MonteRose
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur