Knepiga analysvärden !!

gylle

Trådstartare
Vi har två olika bitar av samma fält som vi tar hösilage på till hästarna, halva är inhängnat och där går hästarna efter det är slaget och fram till hösten. Den andra biten används endast som vall och antingen tas en andra skörd eller så putsas det ner sent på hösten.
Pga vädret i år så skördade vi "hagarna" först för att sprida risken. Detta blev skördat 1:a veckan i juni (alltså tidigt för att vara i år) var ganska kort men hade gått upp i blom.
Sedan fortsatte det bara att regna och resten blev stående tills det blev en kort glugg 1 vecka in i Juli alltså exakt 1 månad efter det andra. Alltså mer än en månad (ca 1,5 månad) efter det gick upp i blom. Var ganska långt och lite grövre än det andra men inte "risigt".
Båda skördarna fick lite duggregn (inga stora mängder) men vändes 2 ggr för att torka (ingen hög temperatur ute precis). Allt är gödat med samma gödning och samma mängd. Det är insått samtidigt med samma gräsblandning. Nu till analysresultaten.

Hagarna (skördat ca 3 juni):
MJ: 10,0
Smbpr: 41
Ca: 4,7
P: 2,1
Mg:1,1

Resterande (skördat ca 3 juli)
MJ: 9,6
Smbpr: 41
Ca: 5,1
P: 2,0
Mg: 1,3

Alltså exakt samma proteininnehåll och nästan exakt samma för övrigt också. Hur i h*****e kan detta stämma ??????? Visst reagerade jag redan på första analysen att jag tyckte det var lågt proteininnehåll för att vara skördat så tidigt, och när sedan andra analysen kommer och ger exakt samma värden trots 1 månad senare skörd så blir man minst sagt förvirrad. Någon som kan det här och kan ge mig någon som hellst förklaring på hur detta kan bli så här ??
 
Sv: Knepiga analysvärden !!

jag kan inte mycket, men kan det inte vara så att proteinvärdena i grund är sämre i hagarna där det betas varje år utöver skörden i motsats till den andra som bara slås, även om det ibland blir två skördar?
Så har iaf jag fått tänka, att det särskilt med hästar är större tryck att beta än att ta en skörd. De äter ju inte bara, de trampar ner också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 940
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 060
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö För första gången nånsin har jag fått chans att ge hästen ett grovfoder som inte kommer att leda till proteinbrist. Roligt att slippa...
Svar
10
· Visningar
1 503
Senast: Ingela_S
·
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp