Knepig häst..

S

snorleif

Jag äger ett svenskt halvblod sedan 3 år tillbaka. Han var 9 när jag köpte honom och då kunde man inte rida ut själv på honom.. Jag tränade honom och nu går det bra för det mesta. Men ibland när han kommer tillnya ställen vägrar han gå framåt och börjar bara backa, ibland ner i djupa diken tillochmed. Jag ger aldrig upp även om det tagit mer än en timme att komma fram..
Grejen är iallafall den att jag på sista tiden blivit väldigt sugen på att åka ut och hopptävla. Vi hoppar 120 utan problem och han kan verkligen hoppa.. men vad gör jag om han börjar bråka på tävlingsplatsen? Har någon samma problem? Några tips?

Hanna

Sv: Knepig häst..

Om du är osäker på hur han kommer att bete sig på träning så se till att ta med dig folk som kan hjälpa dig. Då menar jag såklart inte att du inte själv kan vara kapabel till det, men som ryttare måste man ju gå bana osv osv, då är det alltid bra att ha någon kunnig med sig som klarar hästen om den skulle börja bråka medan du inte är där... helst flera stycken... har också haft en lite knepig häst med mig på tävling, och då brukar jag ha med mig tre tjejer som hjälper till ^^ mest för att vara på den säkra sidan!

Jo absolut.. har en del kompisar som säkert gärna ställer upp..
Det jag är rädd för är om han börjar bråka på banan, det vore ju ingen höjdare..

Här nere i Skåne har många klubbar Pay´n Ride eller träningstävlingar. Har ni såna runt omkring är ett tips att börja på en sån. Här brukar man kunna få hjälp inne på banan om hästen skulle fastna i ett hörn eller liknande. De kan jaga på, sänka hinder, agera infångare osv + att du får ta med dej tränare in. På så sätt tror hästen att han inte kommer undan när det "inte passar". När man tycker att det funkar bra kan du ju anmäla till riktig tävling. Har funkat mycket bra med min märr som av någon märklig anledning inte kan gå förbi hindermaterial eller bommar som hon inte ska hoppa över.:confused: Ännu en fördel är ju att det inte brukar vara så dyrt.

börja lågt och var nöjd bara han hoppar på framridningen och ni tar er in på banan. kanske har du en tränare som kan följa med dig?

Jag har en knepig häst också. En arab/nvs (Tjohoo vilken korsning)
rätt var det är fick han för sig att hoppa ut från banan/framhoppningen eller dyl. Men som sagt. Ha erfaret folk med dig. Och skulle han börja bråka, sitt bara och låt honom hålla på.
Börjar han backa, så ta tag i honom och säg åt honom att rygga, då är det du som vill det och inte han. Förstår du? Börjar han gå åt höger. Fortsätt sväng åt höger i en snäv volt. Vad han än gör ska du göra det, fast mycket mer.
Far han iväg framåt, driv ett tag och sakta sedan av. Vägrar han gå. Vänd honom åt höger/vänster.

jag har fått tips om att köp en flaska med typ mynta olja. det är en liten flaska man använder vanligt vis med att droppa några droppar på ens egen huvudkudde vid förkylningar finns att köpa på apoteket. ta nån droppe mellan näsborrarna på hästen så uppfattar den inte sto/hingst elleer andra dofter som ofta är orsaken till besvär.

det där med träningstävlingar lät som en jättebra idé! någon som vet någon i göteborg snart?

stor kram och tack för alla tips!

hmm... du säger själv att du känner dig osäker.. så klart blir hästen ochså osäker när ledaren är det, eller hur??
Han uppfattar dig knappas som nån ledare när han gör så... eller hur??
V

Börja träna NH vetja:idea:Om du inte redan gör det! Jättelajbans man kommer närmare hästen och man får bukt med alla svårigheter man kan ha med sin häst. Jag började det när min häst vägrade gå in i transporten. Nu knallar han in nästan helt själv:banana: Skulle gärna ge dig namnet på min tränare hon är suuuper men man får ju ju inte göra gratisreklam här..trist kunde nog hjälpa många!!:cool:

Han kommer säkert inte krångla när du kommer ut. Det är ju en massa andra hästar överallt.
Det finns massor av clear-rounder runt Göteborg! Kungsbacka Ridklubb har ofta! Kolla på olika klubbars hemsidor.
Lycka till!

Vet du vad, det behöver den inte alls göra. Att den beter sig så ute kan lika gärna vara för att den inte vill gå fram, medan den kanske gillar att hoppa och då inte alls kommer att bry sig om omgivningarna. Det bästa sättet är nog att pröva på träningstävlingar som du fått tips om. Den kanske inte kommer att titta alls.

Nu tänkte jag ta och uppdatera här!

Idag, 1 år senare:
Jag har en väldigt glad och duktig häst, som har en väldigt glad ägare :love: Vi har inte vart och tävlat "på riktigt" men plockat flera CL-rosetter på "okända ställen" och även placerat oss på klubbtävling. Målet för i år är att starta lokalt. Han är numera underbar att rida ut på också, inget backande!

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar