Knepig hälta *långt*

Iddefixen

Trådstartare
Vill gärna höra era teorier kring en lite märklig hälta. Ska även ringa djursjukhuset imorgon, men det är intressant med era teorier.

Hästen tappade en sko i paddocken måndags. Jag red lite till, men på gräs. Kollade hälta efteråt - hästen var ej halt.
Dagen efter fick hon boxvila. Kollade hälta - var rejält halt. Hoven var trasig och såg rent förjäklig ut.
Dag två fick hon på skon igen, hovis har karvat av rejält av hoven. Hästen är fortfarande halt.
Dag tre är hälta något bättre. Hästen får gå ut i hagen. Har tydligen sprungit en del. hoven är varm på undersidan (sulan).
Dag fyra är hon nästintill ohalt och ej varm. Springer sedan i hagen som en vettvilling och är rejält halt och varm under hoven.
Dag fem är hon nästan ohalt igen och inte varm.
Dag sex är hon rejält halt igen. Är lite varm under hoven och lite varm vid kronranden/hoven på insidan.

Tycker att hon gärna sätter ut hoven lite utanför sig när man travar. Det ser ut som om hon först sätter i utsidan av hoven, som om hon vill avlasta insidan. Är ej halt i skritt. Har ingen puls i benet. Är inte varm över någon led.

Vad har ni för idéer kring detta? Är det hoven eller något annat?
 
Sv: Knepig hälta *långt*

Jag skulle gissa på blödning då hästen tappade skon, som nu utvecklats till hovböld.
 
Sv: Knepig hälta *långt*

Har varit med om liknande själv. Tror att det kan ha utvecklats till en liten hovböld,,,,, eller möjligtvis blödning! Om det blivit en liten blödning borde hovis sett det när hon satte på skon, tycker man, det har man gjort på min häst! Är det en liten hovböld behöver man inte märka någon puls och inte heller måste hoven vara jättevarm, kanske bara märkbart varmare än de andra och kanske bara på någon sida av hoven. Så var det första gången min häst fick en hovböld så först förstod jag inte alls vad det var och kunde inte förstå varför hon var halt och ringde veterinär som tidigare varit hovslagare. Det var knappt han kunde hitta den lilla bölden och han fick ta med visitertången flera gånger då han inte heller kunde finna några andra tecken på ben, bog mm. Till slut hittade han den!
 
Sv: Knepig hälta *långt*

Har samma erfarenhet som kickilinisen. Hälta som gick upp o ner under en helg (någn v efter skoning). Reagerade inget för visitertång. När hovslagaren karvade lite fann man en hovböld, så det är vad jag skulle gissa!
 
Sv: Knepig hälta *långt*

Pratade precis med djursjukhuset och de var inne på samma linje. Att det sitter i hoven. Hon konstaterade att jag nog inte hade direkt förtroende för min nuvarande hovis och att jag borde hitta någon annan som kan titta på hoven innan jag kommer till Skara. När jag analyserade hovarna igår såg jag att framhovarna är olika höga :crazy: Bara det är ju illa.

Jagar just nu en bra hovis som kan komma och titta på hästen. Har ni några tips så skicka ett PM! Bör vara en inte för långt från Borås med omnejd.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
931
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 070
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 452
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp