"Knäpper" i bakbenen!

S

sungirl

Det "knäpper" i bakbenen varje gång min häst rör sig. Är det farligt? Det liksom knackar nånstans...man hör det tydligt i skritt o trav. Vad kan det vara?

Sv: "Knäpper" i bakbenen!

Patella? Upphakning i knäleden..
Syrrans häst har det, men utan ngr direkta "upphakningar" utan precis som på din häst knäpper det bara.

Behöver inte vara ngt farligt, syrran tränar och tävlar sin pålle i hoppning utan problem.

Kanske värt att kolla upp?

/annesofie

Kommer det från bägge bakbenen knäppandet, eller upplever du det starkar på en sida som ett klonkade ljud?

Jag upplever det som det knäpper i båda bakbenen. Hon tränas o har tälas i både hopp o dressyr utan problem. Men efter en viloperiod började det knäppa....det hörs tydligt om man står på marken o ser på när hon rör sig. Det är som om hon är stel på nått sätt.

Hm, jag har något liknande problem med min pålle, det knäpper från ena bakbenet och hon är inte lika smidig med det bakbenet som med det andra.

Kan vara så att pållen är lite "torr" i lederna, därav knäppningar. Normalt sett skall detta försvinna genom uppvärmningen, men gör det inte det så kanske man bör titta närmare på varför.

Är hästen av äldre årgång, kan du ha en förklaring där. Då kan ledvätskan förlora en del av den smörjande effekten, och på så sätt uppstår ett knäppande ljud. Även yngre hästar som tränar hårt kan få samma symtomer, jag vet att flera fått ett gott resultat genom att fodra med antingen MSM eller glucosamin.

Visar hästen på obehag eller får problem i allmänhet, bör du nog rådgöra med en veterinär. Då kan det krävas behandling för att komma ifrån problematiken.

På min häst (13 år) knäpper det lite varstans i kroppen om hon har stått stilla en stund efter att hon rört sig mycket (blivit vild i hagen tex:angel: )

Vanligaste orsaken om det är ett knäppande kort ljud du hör är att de är "för" torra i lederna. Har själv två hästar som knäpper i haslederna (e. samma pappa så man undrar ju om det är ärftligt). Den ena har jag haft länge och hon är även röntgad med mååånga plåtar på båda haserna och där finns ingenting fel. Får hon BioGlucomin så förvinner det helt (glucosamin påverkar just ledvätskan). Den andra är inte röntgad och jag har ännu inte provat om glucosamin hjälper även på henne då hon är dräktig vilket för övrigt den andra också är så just nu har jag två knäppande damer som går omkring och knirrar här.

Ok tack så mkt för svaret! Har fått höra oxå att det kan vara lederna som är torra. Ger henne E-vitam, men det verkar inte funka. Vad är MSM???? Vart kan jag köpa glucosamin? Hon är 9 år gammal mitt fullblod, men har aldrig gått på banan. Hur kommer det sig att lederna blir torra???

Jag har en 17 årig häst som gör precis samma sak i lederna.
Har provat med örter, kommer ej ihåg vad de heter. Men det är ganska dyrt.
Har också hört att man kan ge olja, typ solros olja eller raspolja, stämmer det????
Är det någon som vet, som är lite billigare altenativ...

Msm är organiskt svavel som kroppen behöver för att dels kunna producera egna ämnen samt att tillgodogöra sig ämnen fullt ut som man tillsätter i tex.maten(fanns för naturligt i våra utarmade jordar).Detta gör bla.att kroppen kan producera eget glukosamin och det hjälper till att smörja lederna bla.Gör att hästen blir smidigare,inte så lätt får träningsvärk och inte så lätt får just inflammationer i leder här o var.Jag har gett min häst detta i 1 1/2 år med mkt gott resultat.Jag tar det själv för jag har mkt värk och det hjälper,dessutom blir man jättepigg.
Läs mer om det på www.ion-silver.com

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 409
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV