Knäledsinflamation

L

__L

var och provred en häst nyligen, ägaren berättade att han hade haft knäledsinflamation men blivit frisk förklarad för ett årsedan.

Är knäledsinflamations något som lätt kommer tillbaka och spökar?

Sv: Knäledsinflamation

Jag med då min har haft inflammation i båda knälederna bak. Nu har vi hållt på att sätta igång henne i en månad och hon är fräschare än nånsin men vill också gärna veta om man behöver oroa sig för att det lätt kommer tillbaka

Min pålle har haft det i två omgångar båda ggr bak. Enligt min vet är knäled inte vanligare att det återkommer än tex kotledsinflammation.

ett av halvbloden här har haft återkommande knäleds inflammationer i ena bakknäet, troligtvis pga. att hon gått omkull eller fläkt sig i hagen (när hon va 1 1/2-2 år). hon är behandlad många ggr. under 3 års tid (sprutad i leden) röntgen och U.L har inte visat något, och hon har blivit bra mellan inflammationerna (men har återkommit). förra sommaren ville veterinären att vi skulle låta en kiropraktor beh. henne pga. att hon blev väldigt ojämt musklad och hon haft problem med att ta den ena galoppen (dom sammarbetar) hon hittade låsningar i korset/länden och i nacken och käken. hon behövde då 2 beh. *peppar peppar* ännu håller hon sig fräch.

vad säger din veterinär ?

Det där var intressant då min häst oxå har svårt att ta den ena galloppen! I ena knäleden är hon opererad pga broskbildning, och i samma sida har hon fortfarande svårt att ta den galloppen. Senaste knäledsinflammationen var i augusti i fjol så hästen har varit igång ett tag....
Har hästen lättare för att ta galloppen nu efter behandlingarna?

min häst har precis haft knäledsinflammation i ett framben.
en kortisonbehandling.
har nu sakta satt igång honom.
han haltar inte men har en diffus rörelsestörning i mellantrav uttryckte vet. sig.
det har han alltid haft tror jag.
upptäckte sist efter jag ridit honom 20 min skritt att han inte vill stretcha det benet. han har nu stått en vecka och skall väl börja skritta så smått igen.
han har aldrig varit halt förut så jag tycker det är svårt och veta hur man skall sätta igång honom så det inte blir hälta igen.

ja, efter 2-a behandlingen så hade hon lika lätt att fatta både h. och v. galopp. hon fick ett mkt. bättre steg (hon va ngt. marktrång innan beh.) och hon fick betydligt bättre bjudning/arbetsvilja :) skillnaden märktes ganska direkt :)

dock sa kiropraktorn att låsningarna kan komma tillbaks, men då är det ju bara att behandla igen. dyrt va det inte heller, under 1500 kr för båda behandlingarna och då kom hon till oss (man kan åka till hennes klinik med, hon tar milersättning för att komma ut)

man kunde se ganska tydligt bakifrån hur ojämt musklad hon va, hur är muskulaturen på din pålle ?

Jag har själv ett sto som haft knäledsinflammationer i sitt högra bakknä varannat år - galoppen har varit svår att få rund - speciellt den högra. Hon är inte heller lika musklad i höger bakdel. Första gången jag var hos veterinären var hon 4 år, andra 6 år, och nu i höstas 8 år. Vid de två första tillfällena har hon blivit behandlad med direkt i knäleden och efter vila varit jättefräsch - men efter två år kommer det tillbaka vilket stämmer bra med att man kan börja sätta ordentlig press i arbetet - så vi kommer inte vidare. Nu i höstas gjordes en artroskopi och då uppdagades att korsbandet nästan var helt av. Hade hon varit en vallack hade veterinären dömt ut henne direkt då man inte kan göra något ingrepp för att underlätta ihopläkning - men eftersom hon är ett sto var hans rekommendation att ta föl på henne så att hon i och med det får en lång vila + att hormoner flödar i kroppen och då kan starta läkningsprocesser i kroppen. Veterinären trodde att detta var en gammal skada som hon måste fått tidigt i livet - alltså före 4 års ålder. Ja, för att sammanfatta! JAG hade inte köpt en häst med knäledsinflammationer eftersom man inte vet hur det ser ut inne i leden. Min häst står nu nere på Bollerups Lantbruksskola tillsammans med en väninnas häst och skall bli embryotranfermamma - håll tummarna för att det lyckas + att hon blir frisk igen. Denna häst är en pärla!!

Hej!

Min hade dubbelsidig knäledsinflammation 2005, hon behandlades 3 ller var det 4 ggr, vilade ca 4 månader och vi har inte haft några problem sen dess, även om jag alltid oroar mej ändå..

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka