Sv: Knäledsinflamation
Jag har själv ett sto som haft knäledsinflammationer i sitt högra bakknä varannat år - galoppen har varit svår att få rund - speciellt den högra. Hon är inte heller lika musklad i höger bakdel. Första gången jag var hos veterinären var hon 4 år, andra 6 år, och nu i höstas 8 år. Vid de två första tillfällena har hon blivit behandlad med direkt i knäleden och efter vila varit jättefräsch - men efter två år kommer det tillbaka vilket stämmer bra med att man kan börja sätta ordentlig press i arbetet - så vi kommer inte vidare. Nu i höstas gjordes en artroskopi och då uppdagades att korsbandet nästan var helt av. Hade hon varit en vallack hade veterinären dömt ut henne direkt då man inte kan göra något ingrepp för att underlätta ihopläkning - men eftersom hon är ett sto var hans rekommendation att ta föl på henne så att hon i och med det får en lång vila + att hormoner flödar i kroppen och då kan starta läkningsprocesser i kroppen. Veterinären trodde att detta var en gammal skada som hon måste fått tidigt i livet - alltså före 4 års ålder. Ja, för att sammanfatta! JAG hade inte köpt en häst med knäledsinflammationer eftersom man inte vet hur det ser ut inne i leden. Min häst står nu nere på Bollerups Lantbruksskola tillsammans med en väninnas häst och skall bli embryotranfermamma - håll tummarna för att det lyckas + att hon blir frisk igen. Denna häst är en pärla!!