Klumpar i sojamjölet?

Nyx

Trådstartare
Varför blir det klumpar i sojamjölet?
I den förra säcken jag hade var det bara någon liten enstaka, i den nya säcken så är det rätt många små klumpar.
Är den gammal?
Enligt datumet så är det fräsch i alla fall?

Förmodligen har det kommit lite fukt i fodret ngnstans i hanteringen, tom kanske innan du köpte säcken.

Det är ju sak samma med tex betfor och kli. Fukt = klumpar.

är det mindre klumpar?
Sojamjöl är ju oftast sojapellets från början som upphettats för att ta bort risken för salmonella. Därefter krossas det. Vårt sojamjöl är det massor av små "klumpar" i för att det inte är finmalet.

Jaha, på så vis. Jo det stämmer säkert.

Tänkte att det kanske hade börjat härskna, men det borde det ju inte göra för det är fräscht enligt datumet och förvaras som det ska.

Nja så speciellt små är de inte, inte alla i alla fall, allt från jättesmå till samma storlek som... en pingisboll ungefär, den största jag har hittat.

okej, då är det nog mer troligt att det beror på fukt, faller de lätt isär? I så fall är det troligen ingen större fara att utfodra med det, annars kan du ju alltid ta tillbaka det till återförsäljaren så kan du säkert få en ny säck.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur