Klubbtävlingar, lektioner, speciell utrusning ?

L

Lantlolla

Kan ju börja med att säga att jag är nybörjare :D
Men jag tänkte börja med lite klubbtävlingar, efter att vi tränat lite dårå.
Börja med att berätta att kraken jag har är en halvblodsvalack på 19 år som är 175 cm hög. (benrangel). Han ÄLSKAR att hoppa. Och jag tyckte de va kul innan, men jag kan inget så jag har inte direkt fortsatt med det hela.
Tänktekolla lite, vad de finns för klasser, alltså höjder osv ? Går det mycket på tid ? Kan man börja med clear-round klasser, så att man vet att man kommer runt :P

Sen, de som tar hopplektioner, vad ger ni ungefär för en bra hopplektion, på en timme ungefär ?
Vad tränar ni för något då ?

Sen, sista då, måste man ha just hoppsadel när man hoppar, eller räcker det med en allroundsadel ? Något som krävs för hopptävlingar ?

Tacksam för hjälp ! Mvh Marica

Sv: Klubbtävlingar, lektioner, speciell utrusning ?

Hej!
Ska du börja med klubbtävlngar kan du på dom flesta klubbar välja höjd själv, på vår klubb hoppar vi däremot upp 20cm för varje klass:50cm, 70cm, 90cm osv.. Är det clear round så är det ingen tidsgräns, bara du kommer runt felfritt så får du rosett :)

En hopplektion för hopptränare brukar kosta mellan 100-130 men även mer eller mindre beroende på vem man tränar för. Vi tränar då olika linjer och andra övningar för kontroll och så. Sätter sedan ihop det till en liten bana i slutet ;)

Japp, det går alldeles utmärkt att tävla hoppning i allroundsadel :)

Kan ju lägga till lite, att jag vet att Min Smirreman, har placering i 110 och hoppat 120, men vafasen, han hoppar tio gånger högre än de 50 cm hindern vi hoppat, och jag tror ju jag ska skita ner mig, eftersom jag räknat ngt annat när han ska ta hoppsprånget! Så jag vet att han klarar de, bara jag som har noll koll :D