Klubbtävlingar, lektioner, speciell utrusning ?

L

Lantlolla

Kan ju börja med att säga att jag är nybörjare :D
Men jag tänkte börja med lite klubbtävlingar, efter att vi tränat lite dårå.
Börja med att berätta att kraken jag har är en halvblodsvalack på 19 år som är 175 cm hög. (benrangel). Han ÄLSKAR att hoppa. Och jag tyckte de va kul innan, men jag kan inget så jag har inte direkt fortsatt med det hela.
Tänktekolla lite, vad de finns för klasser, alltså höjder osv ? Går det mycket på tid ? Kan man börja med clear-round klasser, så att man vet att man kommer runt :P

Sen, de som tar hopplektioner, vad ger ni ungefär för en bra hopplektion, på en timme ungefär ?
Vad tränar ni för något då ?

Sen, sista då, måste man ha just hoppsadel när man hoppar, eller räcker det med en allroundsadel ? Något som krävs för hopptävlingar ?

Tacksam för hjälp ! Mvh Marica

Sv: Klubbtävlingar, lektioner, speciell utrusning ?

Hej!
Ska du börja med klubbtävlngar kan du på dom flesta klubbar välja höjd själv, på vår klubb hoppar vi däremot upp 20cm för varje klass:50cm, 70cm, 90cm osv.. Är det clear round så är det ingen tidsgräns, bara du kommer runt felfritt så får du rosett :)

En hopplektion för hopptränare brukar kosta mellan 100-130 men även mer eller mindre beroende på vem man tränar för. Vi tränar då olika linjer och andra övningar för kontroll och så. Sätter sedan ihop det till en liten bana i slutet ;)

Japp, det går alldeles utmärkt att tävla hoppning i allroundsadel :)

Kan ju lägga till lite, att jag vet att Min Smirreman, har placering i 110 och hoppat 120, men vafasen, han hoppar tio gånger högre än de 50 cm hindern vi hoppat, och jag tror ju jag ska skita ner mig, eftersom jag räknat ngt annat när han ska ta hoppsprånget! Så jag vet att han klarar de, bara jag som har noll koll :D

Jag kulle börjat med en clear round tävling om jag var du.., bara för att hästen kan hoppa 1,10 behöver man ju inte hoppa så högt, och framför allt inte om man e nybörjare.. börja med den höjd som du känner dig säker på, 50-60 kanske?

Att träna för hopptränare kan kosta ganska mkt mer än vad tezz sa.. för hon som jag tränar för betalar jag det dubbla, men då är hon oxå en av de lite "kändare" tränarna och hon kan verkligen sin sak..

Jag håller ed dig där, det värsta är nog att om jag hoppar säg 60 cm, så kan ni ge er tusan på att kraken hoppar mycket högre :P
Hur ofta tränar ni hoppning ni som tränar ? Och hur länge har ni hållt på ? Hur länge höll ni på innan ni kom ut på första tävlingen ?
Mvh Marica

jag tränar ca 1 gång/veckan, ibland mindre då tränaren inte kan..
Tävling har jag inte vågat mig på än, men ska väl kanske våga mig ut på nån lokal nu till våren kanske:)

Det räcker med allroundsadel. Det brukar finnas blåbärshoppningar på klubbarna med lätta klasser. Men jag skulle fodra upp och muskla hästen lite mer innan jag tävlar, annars har du snart en utsliten häst.

Kan ju börja med att säga att jag är nybörjare :D
Men jag tänkte börja med lite klubbtävlingar, efter att vi tränat lite dårå.
Börja med att berätta att kraken jag har är en halvblodsvalack på 19 år som är 175 cm hög. (benrangel). Han ÄLSKAR att hoppa. Och jag tyckte de va kul innan, men jag kan inget så jag har inte direkt fortsatt med det hela.
Tänktekolla lite, vad de finns för klasser, alltså höjder osv ? Går det mycket på tid ? Kan man börja med clear-round klasser, så att man vet att man kommer runt :P

Sen, de som tar hopplektioner, vad ger ni ungefär för en bra hopplektion, på en timme ungefär ?
Vad tränar ni för något då ?

Sen, sista då, måste man ha just hoppsadel när man hoppar, eller räcker det med en allroundsadel ? Något som krävs för hopptävlingar ?

Tacksam för hjälp ! Mvh Marica

Det är ju jättebra att börja med clear round, finns oftast från 60 cm på klubbtävlingar. På vår klubb finns 40, 60 och 70 cm som clear round 80cm-110 cm är bed. A0/A0 (grundomgång+omhoppning på tid)

jag hopptränar varannan vecka i grupp, ca 4-5 pers, det kostar 200 kr/gång men det är är varenda öre! :cool:

Det går alldeles utmärkt att hoppa med allround i lägre klasse, innan jag fick min hoppsadel tävlade jag upp till 1 meter i en allroundsadel med dressyrinriktning :crazy: men det gick hur bra somhelst!

Det räcker utmärkt med sadel träns senskydd och ev. ett martingal om det behövs!

MVH E.J

Hur ofta tränar ni hoppning ni som tränar ? Och hur länge har ni hållt på ? Hur länge höll ni på innan ni kom ut på första tävlingen ?
Mvh Marica

Jag hoppar ungefär 1 gång i veckan, har både tävlat hopning och dressyr i kanske 3-4 år.
Red först på ridskola tävlade lektionshästarna efter ca 2-3 år när jag fick första egna hästen tävlade vi efter kanske 2 månader och med andra hästen (väldigt erfaren) tävlade vi en liten clear round på klubben drygt 2 veckor efter att jag fått hem henne :smirk:

Senast ändrad:

Oj, jag har aldrig tävlat, kanske folk förstår på mina frågor. Men vet att hästen gjort de, och han tycker de är så underbart kul, så han kanske kan lära mig något med, om hur kul det är!
Vi har precis köpt nya sadlar, provat och hållt på, snart får jag hem en allroundsadel som är cutback, som inte har så långa kåpor som jag tänkte använda isåfall. Till dressyr (och just nu skogsridning) har vi en dressyrsadel som vi köpte för 600 kr beg. Förbaskat skön! (märken är inte min grej, bara kvaliten)! = )

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: Mabuse
·
Hoppning Jag har en dotter på 12 år som börjar bli lite intresserad av att ge sig ut att börja tävla "på riktigt". Eller inte lite, väldigt...
Svar
8
· Visningar
1 929
Senast: Mimsan_
·
Hästmänniskan vet inte om jag skulle lägga tråden här eller under ridning. moderator får gärna flytta tråden om det är så jag har ett litet problem...
Svar
10
· Visningar
1 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka