Klöver hö? Proteinrikt eller energirikt? + olika sädeslag?

diabla

Trådstartare
Hästen som jag rider får Klöver hö, har aldrig sett det innan, det är grönt.

Vad är detta?

Är det energirikt eller proteinrikt?

Vilka andra slags hö finns det?

Vad är vanligt hö? liksom vilket sädeslag är det?

Sv: Klöver hö? Proteinrikt eller energirikt? + olika sädeslag?

Lite svårt att säga vad det är för hö när man inte ser det. Men det finns väldigt många olika typer av hö. För det beror ju helt på vilka växter som vallen det kommer ifrån är insådda med. Det kan ju också vara så kallat ängshö och då är de inte insådda utan olika gräs och örter har fått så sig själv där. Så vanligt hö är helt enkelt olika grässorter och foderväxtsorter som man klippt av och torkat. Det kan till och med innehålla baljväxter som ärtor eller lusern.

Misstänker att ditt klöver hö antingen är ett hö med insådd av klöver. Vilket man brukar ha till ex mjölkkor för att få högre värden på fodret. Eller att det är rester från klöverfröodling. Man skulle kunna säga att det resterna som blir kvar efter att man tröskat ut fröerna från köver. I det fallet brukar det bli lite lägre värden. Men klöver är en proteinrikväxt i vilket fall.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 016
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka