• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nessan
  • Startdatum Startdatum
N

Nessan

Med anledning av att detta fenomen verkar sprida sig i hästvärlden så ville jag ta upp ämnet ännu en gång. Vet att det har varit på tapeten tidigare, bl.a. i samban med nyheten om Paris-Texas, men nu verkar det ju som att även Hugo Simon har/ska klona sin stjärna E.T.

Så, kort och gott, vad tycker ni i ämnet kloning? Ska det eller ska det inte vara tillåtet att klona hästar (och för den delen även andra djur) och varför/varför inte? Anser ni att det skall vara tillåtet att registrera den klonade hästen och använda denne i avel och tävlingsverksamhet etc.? Är det t.ex. ok att klona en framgångsrik vallack för att kunna föra dennes gener vidare, men inte att klona en hingst för att kunna använda som tävlingshäst? Var går gränsen?

Sv: Kloning?

Jag vill inte leva i vår framtid!!! Inte om det ska gå till såhär. Embryotransfer, genmanipulering, kloning, ja, allt som inte sker så som Moder Natur hade föredragit, det skrämmer mig. Okej, jag kanske bara är en fånig bakåtsträvare, men jag vägrar gå med på dessa nymodigheter. Aldrig i livet att jag skulle klona ett barn, ett föl, ett får, en hund, nada! Kommer inte på fråga. Jag har sett filmen "Gattaca" och jag tror att en sådan verklighet är fullt möjlig att skapa, och den filmen påvisar ju också nackdelarna med ett sådant samhälle, där endast de genmanipulerade avkommorna har ett värde och en chans i livet. Där barn skapta på naturligt sätt får finna sig i att vara underlägsna och får ta alla skitjobb som elitmänniskorna inte tänker beblanda sig med. I en sådan värld finns inga problem med segregation mellan raser, bara mellan människan och elitmänniskan. Är det så vi vill ha det, med oss själva och våra husdjur? Inte jag i alla fall, bakåtsträvare eller inte.

Som läget är idag skulle jag absolut inte vilja klona: det tar oändligt många försk och de flesta kloner dör i förtid då de åldras mycket snabbare...

Sedan har man ju den rent etiska aspekten - jag tror inte att jag skulle vilja klona även om dessa "problem" löstes och allt vore frid och fröjd för avkomman...fast kloning tycker jag är bättre än genmanipulering, klonar du får du bara en individ med samma genuppsättning som den den klonades ifrån. Tiden i livmodern och uppväxtmiljön spelar också stor roll...

När man börjar ändra i arvsmassan så kan vi få elitsammhället... annars lär det ta ganska många generationer, att bara klona något som är bra gör ju inte att arvsanlagen blir bättre - de stannnar på samma "nivå" eller hur man ska säga....(lite tråkigt om Milton 2, 3, 4...45 ) vinner alla år i rad (eller förlorar mot Butterfly Flip 4 etc...)

Jag kan se en poäng med att klona framgångsrika vallacker, att man kan få avkommor efter dem.

Tänk en häst e Milton ;)

Diskuterade med min svägerska igår, och ämnet gled in på kloning. Hon är av övertygelsen att alla avel där man parar ihop två individer (utan att de får välja själva) är förstadiet till kloning. Hon menar att man avlar på dessa individer för att få en avkomma som är lika bra eller bättre som sina föräldrar, vilket kan stämma, men det kan väl ändå inte likställas med kloning? Kloning är ju när man får en exakt likadan kopia av en annan individ, med exakt samma genuppsättning och exakt samma ALLT! :eek: Jag och min bror har samma föräldrar, men vi är ju inte klonade kopior av varken varandra eller våra föräldrar. Så jag tycker inte att hennes argument går ihop, vad tycker ni?

Gisburne skrev:
Diskuterade med min svägerska igår, och ämnet gled in på kloning. Hon är av övertygelsen att alla avel där man parar ihop två individer (utan att de får välja själva) är förstadiet till kloning. Hon menar att man avlar på dessa individer för att få en avkomma som är lika bra eller bättre som sina föräldrar, vilket kan stämma, men det kan väl ändå inte likställas med kloning? Kloning är ju när man får en exakt likadan kopia av en annan individ, med exakt samma genuppsättning och exakt samma ALLT! :eek: Jag och min bror har samma föräldrar, men vi är ju inte klonade kopior av varken varandra eller våra föräldrar. Så jag tycker inte att hennes argument går ihop, vad tycker ni?

Avel är avel, kloning är kloning. Två helt skilda begrepp. Även om vi medvetet parar ihop två individer för att få en avkomma som är så ändamålsenlig som möjligt, och alltså bestämmer vilket sto som får träffa vilken hingst, så kan man knappast kalla det för kloning. Hästar tillhör inte de djur som bildar par som håller ihop hela livet, så som t.e.x. vissa fåglar gör, de har inget kärleksförhållande till hingsten utan det handlar helt enkelt om att forplanta sig. Det är också det som gör det möjligt att avla medvetet mot ett mål.

Kloning är något helt annat. Då gör man en genetisk kopia av en individ, något som man inte skull kunna uppnå i naturen, troligen inte ens om man avlade i många tusen år. Jag tror fullt och fast att det inte kan vara bra att hålla på och mixtra med naturen, klona och genmanipulera. Hade det varit bra så hade det redan funnits! Och det är ju faktiskt så att vissa djurarter förökar sig genom att klona sig själva. Problemet är ju bara att de djurarterna aldrig kan anpassa sig till nya miljöer eller utvecklas. De egenskaperna hoppas jag slippa i hästnäringen... För är inte meningen med avelsarbetet att "förbättra" hästmaterialet? Att avkomman ska kunna bli bättre än föräldrarna? Varför vill man avstanna utvecklingen? Quidam de Revel är inte den perfekta hästen. Milton var inte den perfekta hästen. Där emot kanske Quidam är pappa till en framtida stjärna, som kanske till och med är bättre än han själv var.

Håller med du. Skönt att inte bara jag tyckte att min svägerska var ute och cyklade... :smirk:

Det finns ju vissa växtarter (typ vitsippor) som klonar sig själva. Man kan uppnå nya individer genom frösådd, men gör man inget åt existerande blommor så för de upp nya rötter som är exakta kopior på blommorna som stod där året innan. Det gör ju t.ex. inte hästar, de kan inte föröka sig på egen hand och de kan inte klona sig själva. (Och de har inga rötter heller! *hihi!*)

Jag tycker inte att det finns någon häst som är värd titeln "världens mest perfekta" för det är så individuellt vad man själv tycker om. Att en häst kan hoppa betyder inte att det är en underbar individ som är lätt att jobba med, den kanske har fått byta ryttare 20 gånger innan någon kommit helt överrens med den. Det finns individer som är t.ex. mer argsinta än andra, och även om en häst kan hoppa 2 meter skulle jag inte vilja ha den om det inte går att hantera den på backen på grund av lynnesfel etc. Och vad är det som säger att en klonad kopia blir exakt som sin föregångare? Man kan ju omöjligt uppfostra två hästar exakt på pricken likadant (säga samma saker i samma sekund som förra gången t.ex.) och även om de har samma genuppsättning och samma förutsättning att bli någonting, så kommer de bli behandlade och tränade olika, vilket också borde göra dem olika som individer. So what's the point?

knapplån

Det finns faktiskt kloner redan idag - enäggstvillingar....
Men jag tycker inte precis att kloner för aveln framåt eftersom man redan kopierar något man har, möjligtvis kan resultatet bli bättre beroende på uppväxt etc.

Det vore faktiskt väldigt intressant (men kanske inte etiskt korrekt) med en studie på kloner som växt upp på olika sätt...för att se hur arv och miljö påverkar. Förvisso finns en liknade undersökning på människor men det skulle ändå vara intressant att se vikten av hantering, foder etc för slutresutatet...

Jag har för mig att det finns nån spindelart som bara har honor, och förökar sig genom att klona sig själva... Men den där undersökningen kunde nog vara intressant, att få svar på den där frågan om vad som påverkar mest, arvet eller miljön, en gång för alla!:D Men samtidigt...kloning? Njaa, helst inte. ;)

Om kloning var det bästa alternativet för hästarna att föröka sig så skulle nog naturen redan ha fixat det så. Jag tror att vi ska försöka mixtra så lite som möjligt med naturen, man vet aldrig vad saker och ting som vi gör idag kan ha för konsekvenser i framtiden... Det känns så onödigt att riskera att allting blir fel igen, vi har redan sabbat tillräckligt för oss själva med växthuseffekten och ozonhål och jag vet inte allt!

Liknande trådar

H
Avel Nu har ju rätt många topphästar sin kloner, Quidam de Revel, E.T, Calvaro 5, Gem Twist, Chellano Z, Grande Dame. Om klonerna blir...
2
Svar
20
· Visningar
3 038
Senast: Indiv
·
Avel Läste på förstasidan om att en klon till Hugo Simons E.T. nu ska börja verka i avel... Jag kan inte säga att jag är jätteinsatt i det...
2
Svar
23
· Visningar
1 808
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens