Kloklippningstips tack!

D

Dark_Dream

Min kisse är helt underbar förutom vid ett tillfälle. Kliklippning. jag tar på mig stora stallvantar tjocka eftersom klorna ofta blir långa på honom innan vi tar det. Har haft honom i tre månader nu och klippa klorna är ingen favorit syssla här hemma.

Finns det ngn som har ngt bra tips på hur man kan göra det enklare, allt från tips hur man håller till bra "övningar" är välkomna!

Klorna är inte sköna på morgonen när dom är långa :( Dessutom blir kissen hur stressad som hellst när vi inte kommer överrens vid klippningen! :cry:

Sv: Kloklippningstips tack!

Kan inte ge något proffisionellt tips men jag hade nog pillar mycket med hans tassar, trampdynor så han "vänjer" sej, likadant ha han i "klippkloställning" och bara mysa med honom, så han kopplar det till nåt posetivt. Lycka till

Varför klippa kattklor?

Jag klipper mina katters för jag är trött på sönderrivna saker/kläder mest. sen är dom ju innekatter och då slits dom ju inte ner på samma sätt. Min ena katt gillar dessutom att sätta klorna i arslet på mej på morgonen :P:crazy:

Kan inte ge något proffisionellt tips men jag hade nog pillar mycket med hans tassar, trampdynor så han "vänjer" sej, likadant ha han i "klippkloställning" och bara mysa med honom, så han kopplar det till nåt posetivt. Lycka till

Vilken ställning kan det finnas då? :S

Jag har dom bara "sittandes" upp med deras rygg mot min mage som ryggstöd, låter dom sjunka (fick hjärnsläpp stavas det så?) ner lite grann bara. mina ena kille somnar alltid när han sitter sådär och man pillar på hans trampdynor :) Fick du svaret du ville ha eller missuppfattade jag?

Det är en inne katt.. och han klöser inte klorna tillräkligt på trädet han har.. där finns det massor med rör att klösa på... :/

Ju mer han klöser, desto vassare blir klorna. Men de blir inte kortare.

Pröva att sätta katten på rumpan i ditt knä med din arm runt midjan - som du skulle hålla ett litet barn. Så tar du tassen i ett fast grepp i handen - då håller du fast hela katten samtidigt som du håller tassen stilla.

Var dock mycket försiktig, du får inte klippa så långt ner så att pulpan skadas och klon börjar blöda.

Jag brukar ha min katt sittandes i mitt knä, eller på golvet mellan mina ben. Då får han sitta som han sitter normal för han gillar inte att ligga på rygg... Fast baktassarna så får han göra det ändå... :P
Han är ganska bråkig när det gäller kloklippning, men ibland gör jag så att jag klipper en tass, släpper honom och ger honom godis, sen väntar jag en stund, klipper nästa tass osv..
Det brukar funka rätt bra.

Men han är så knasig så även om han är jättesur och man håller fast honom och klipper alla fyra tassarna på en gång så förlåter han en 2 sekunder efter att man släppt honom iallafall... :love:

(jag menar naturligtvis klorna på tassarna... inte själva tassarna)

Är det en vuxen katt du har eller en kattunge? Har man fått en vuxen som aldrig varit med om denna manikyr :smirk: så är det lite svårare en om man har en kattunge som man vänjer från början.

Men för det första ska man göra så lite väsen av det som möjligt. Ta det lugnt, vänta till katten är lite trött och klipp då bara någon klo åt gången. Jag fick en vuxen katt en gång som jag satt och kelade med, höll i tassarna och pillade lite lagom mysigt och innan han viste ordet av hade jag klippt någon klo. Och sedan fortsatte jag gosa med honom och sedan många månader senare när vi upprepat denna procedur lite då och nu så kunde jag hålla i knät och klippa alla klorna vid ett tillfälle.
Kattungarna har jag passat på medan de är leksugna. Busa, upp med kattungen i knät klippa några klor och busa igen. Sedan har det inte efter ett kort tag varit några problem att klippa all klor på en gång.

Träna på att lägga honom på rygg i knät och pilla med tassarna (utan att klippa) och när han ligger lugnt och stilla så låter du honom gå, då lär han sig att om man bara ligger still så får man gå snart :)

Jo allihoppa det är en kattunge jag har. Och problemet är det att jag pillar och håller på med tassarna så mkt det går när han sitter hos oss och det är inga problem. Så fort jag dock tar fram klosaxen blir han som galen och drar in alla ben under kroppen och visar TYDLIGT :rofl: att han inte tänker bli klippt.. :banana: or :(

eftersom han inte tycker om det gör han allt för att slippa... bits rivs men bakbenen och lixom trycker bort armen... drar tillbaka den tassen jag håller i för allt klippa.. Detta kanske låtter hur illa som hellst men är det ngt fel om man kanske skulle kunna ge honom ngt sorts lugnande bara medans man klipper klorna.. Har hört att det är det enda som hjälper på vissa hundar och katter..

Det är inte så att du råkat komma åt pulpan nån gång? så att han är rädd att du ska göra det igen?

Vi hade en katt som var riktigt besvärlig vid kloklippning. Hon skrek, bet, och rev. Det krävdes två personer för att klara av det, innan jag kom på knepet. Lite svårt att förklara men jag satte mig i soffan, och ställde liksom henne mellan mig och armstödet, så att hon "satt fast" där. Sedan tog jag bara upp tassen som skulle klippas, medan hon stod upp. För henne var nog problemet att hon inte tyckte om att ligga på rygg, och det är ju på det viset det blir lättast att komma åt tyvärr.

Annars, försök vara lugn, ta en klo i taget om det behövs och släpp honom sedan. Bråka inte i onödan.

Ända sedan jag fick hem min katter har jag "lekt" med deras trampdynor, smekt dem, pillat på dem, tryck fram klona osv och det har jag gjort på alla våra kelstunder. När det är dags för kloklippning brukar jag bara gå fram till en av katterna å börja kela med honom, trycka fram en klo, klippa å så kela lite till å så fortsätter jag tills alla klorna är klippta. Fungerar hur bra som helst.

Vilken ställning kan det finnas då? :S

Den ena av mina katter brukar ligga som sphinxen med frambena rakt fram framför honom så det är inga problem alls att klippa hans klor när det behövs (perfekt kloklippar-ställning :D ). Behöver inte hålla i honom över huvudtaget utan det är bara att trycka fram klona.

Den andra katten brukar jag ta upp och lägga över knät för att klippa klorna och det fungerar jättebra det med.

Jag hade en innekatt som var svår och klippa...
...jag rullade in honom i en handuk eller en matta.
Detta låter ganska så hemskt men det var för att slippa
få sönderklösta händer och armar.
Mvh

Vad händer om du klipper oftare då. Gör ett försök, så kanske misse kan tänka sig att gå med på det. Ofta och LITE så du inte råkar ta för mycket på en gång.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
3 876
Senast: snorp
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 187
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka