Klippt häst på lösdrift, täckad?

Aleel

Trådstartare
Har äntligen fått ut min häst på lösdrift vilket både han och jag trivs jättebra med :) Vid ridning svettas han mycket på hals, bringa och bog så han klipptes i samband med utflytten. Kanske inte världens smartaste tillfälle att göra det men har inte haft tid att ta tag i det tidigare. Klippningen blev så som jag tänkt men insåg när han var klippt hur "naken" han egentligen blev. Just nu går han med regntäcke för att skydda lite men min tanke är nog att han ska gå otäckad senare när pälsen växt ut lite. Fast jag måste nog göra ytterligare en klippning senare i vinter för att hålla svettningen under kontroll och är temperaturen lägre då så vet jag inte riktigt hur jag gör med täcken.

Så till min fråga, hur gör ni andra med hästar på lösdrift? Är det nån som använder täcke dygnet runt? Hur mycket tycker ni att man kan klippa utan att täcka?

Slänger in en bild på hästen så ni får se hur mycket päls som försvann. Han har ju dessutom en del fett som värmer, dock så är det på väg bort ;)

043.jpg


Hur hade ni täckat? Här är väl temperaturen runt nollan, som lägst -2 på natten kanske och ca 5-6 grader dagtid.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Jag hade inte klippt så mycket som du, utan endast under halsen. Jag vill inte ha täcke, eftersom hästarna då går med täcke så stor del av dygnet jämfört med en installad häst som förhoppningsvis får lufta sig under natten. Hur lång tid tar det för pälsen att växa ut? Börjar du täcka nu rubbar du ju pälsens naturliga mekanism att kunna resa sig, så då skulle jag tveka att senare ta av täcket.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

skulle inte ha täcke alls på den där..
täcket täcker ju större delen av hästren och där har den ju päls kvar. Det lilla som är borta fram på bogen är inget jag skulle täcka.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Jag vill inte heller täcka, dels av samma anledning som dig, dels för att han lätt får skav på bogarna. Och så klart för att det bara blir mer jobb. Hade jag bara klippt under halsen hade jag lika gärna kunnat låta bli för det hade ändå inte hjälpt tillräckligt.

Vet inte riktigt hur lång tid det kan ta för den att växa ut, tycker inte att det växt ut speciellt mycket på de två veckor han varit klippt. Kanske en månad till för att jag tycker att han borde klara den temperatur som är nu, men då är vi ju i mitten på december och det är förmodligen ännu kallare. Men nu skrev du nåt intressant som jag glömt bort, pälsens naturliga mekanism att kunna resa sig, det fungerar väl som vanligt när han går otäckad? Eller försämras den på något sätt efter att ha gått täckad en tid?
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Intressant. Meningen var ju från början att han skulle klippas tillräckligt mycket för att slippa svettas så mycket och torka fortare men ändå tillräckligt lite för att kunna gå otäckad. Som det är nu blev det mer klippt än jag trodde det skulle bli och jag tror att han skulle klara att gå otäckad så länge det inte regnar eller blåser. Men så klart småregnar det lite hela tiden här uppe nu. Halsen är ju iofs otäckad och blir kall ändå, frågan är väl hur mycket mer han fryser av att även bogen är oskyddad.

Ursäkta om jag svamlar förresten, tänker så himla mycket fram och tillbaka hur jag ska göra...
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Jag skulle inte ha täckat. Han har ju rejält med päls och är inte av den slankaste modellen.
Han mår nog bra av att vara otäckad. Min som har blivit helklippt tidigare i höst går nu otäckad dygnet om.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

den klippningen kan du ekvivalera med inte klippt alls. Hästen släpper ut i princip noll värme via halsen så inte ens om den hade hela halsen klippt hade den behövts täckas.

vill du helst ha den otäckad och den inte är extremt frusen utan har gått otäckad vintertid förr så hade jag aldrig ens funderat på täcke. De har väl ligghall förutsätter jag, så att de kommer undan väder och vind om de vill?
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Har min klippt nästan exakt sådär, klippte i mitten på oktober, täcker inte. Har haft honom klippt så senaste 4 vintrarna, aldrig behövt täcka. Klipper om i januari om det behövs. Endast om han är svettig efter ridning får han ett fleecefodrat regntäcke på före han släpps ut igen.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

varför helklipps hon? Hon är väl dräktig och promenadrids bara? Särskilt om hon nu ska gå otäckad dessutom? Pälsen blir aldrig sig själv efter en klippning på bara ett par månader, hårstråna har huggits av och det tar tid innan de blir så täta att de håller mot väder och vind igen. Jag förstår inte syftet att helklippa ö.h.t under såna förhållanden :confused:
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Hon klipptes för att hon toksvettades och flåsade som om hon intervalltränats av att stå still i hagen när vädret slog om
från kallt till 20+ över ett par dagar. Hon får ju monsterpäls och har redan lång päls igen och är varm av att stå med ett
ofodrat regntäcke inne. Klippte först bara buk och hals, men hon svettades och flåsade i alla fall så jag blev tvungen att dra av allt.
Så hon helklipps inte, hon blev helklipp en gång tidigare i höst. Till skillnad från halvblod så måste hon klippas varannan vecka
för att pälsen inte ska vara alá myskoxe, så päls har hon. Även om den inte är så funktionell som den hade varit om den inte
blivit klippt. Fryser hon så får hon täcke på sig. Nu biter hon bara sönder täcket och drar av sig det.

Hon går naken nu och var idag ute i regnet utan att frysa alls, utan hon var varm både i öron, under magen och mellan bakbenen/framben.
Henns hagkompis med vanlig vinterpäls stog dock och skakade i regnet.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

det var den mest originella historia jag ngnsin hört.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Jag hade inte täckat häst med den klippningen en normal dag. Är det hällregn o skitväder runt 0:an så hade jag nog lagt på ett 100gr fodrat täcke med halvhals just det dygnet om hästen ser ut att bli blöt. Troligtvis bara för mitt eget samvete -hästen kvittar det nog.


Jag själv har klippt lite olika genom åren, men hästarna har alltid gått i lösdrift. Det jag tycker funkar bra är att under tidig höst klippa hästen så som den ser ut när det regnat en dag. Dvs då ser man hur regnet faller/rinner på hästen och de delar av hästen som är torra kan man lika gärna klippa. Det blir en spårklippning om man tänker så. Men på vintern måste man anpassa efter kylan, då klipper jag inte magen på hästen om den skall gå otäckad. Skall jag klippa mer typ en filtklippning -så blir det fodrade täcken efter väder 100gr-300gr alltid med minst halvhals!

Såhär klipper jag max på vintern utan täcke
klippt.jpg

Dvs bar hud/nyklippt(höstens filtklippning syns mot magen)

Däremot klipper jag tidigare på höstarna o då hinner det växa ut så de kan gå otäckade på vintern.
Jag klipper alltid så att de har päls över rygg/länd, antingen filtklippning eller spårklippning.
piskvek6.jpg

Denna hästen gick otäckad på vintern men under hösten då hon var nyklippt hade hon 100gr fodrat halvhalstäcke.

Iår testade jag en ny modell, halvklippning. Klippta i september och ej haft täcke nån av dom.
wpid-imag2366.jpg

wpid-dsc_0506.jpg

Denna häst går med föl, därav tjockleken o extra sadelgjorden... Jag måste säga att denna modell är jag nöjd med, blir inte blött vid regn men släpper ut överskottsvärmen. Hästen har skydd runt juver oxå vilket jag tycker känns bra(Vilket föl vill ha kall mjölk :D ) Jag klipper oxå gärna upp under manen, fast det syns inte på några bilder.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Mina helklipptes mellan slutet på september och början på oktober, de går alla 3 nu nakna på lösdrift. Pälsen växer som ogräs :p Så tror inte din skulle lida utav gå naken :)
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Svarar både dig och IronWill.

Jag helklipper flera av mina hästar och kan för mitt liv inte förstå hur man tänker om man har en helklippt häst ute utan täcke! :confused:
På lösdrift dessutom??! (inte IronWill's ponny)

Även om pälsen vuxit ut så har den ju absolut inte samma kvalitet som en oklippt päls, den släpper ut mkt mer värme och står inte emot väta på långa vägar på samma sätt som en oklippt.

Enda chansen att pälsen skulle bli normal igen är ju att ni klippt så tidigt att ni klippt sommarpälsen i höstas och att det nu vuxit ut helt ny vinterpäls.

Att som IronWill behöva klippa varannan vecka för att pälsen växer så kraftigt är ju verkligen inte normalt och jag kan knappt tro det. Om det var min ponny skulle jag kolla om hästen verkligen var frisk, cushings är en sjukdom som sätter fart på monsterpäls...

Jag har även ponnyer som är riktiga pälsmonster så det är inte bara halvblod och fullblod som jag har som referens för pälstillväxten, tycker att det låter helt osannolikt att behöva klippa varannan vecka.

Till TS får jag säga att den lilla klippningen klarar hästen utan täcke, kanske att den behöver hjälp om det blir riktigt kallt men inte vid normaltemperaturer.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Nej hon har inte cushings, hon får massor av päls bara, riktigt täthårig blir hon.

Min klipptes två gånger i månaden när hon tränades, för att hållas kortklippt. Direkt när det växt ut lite så klippte jag igen,
innan det hann bli lika långhårigt som innan då hennes päls är mycket tät samt tjock och hon svettades om det gick mer än
två veckor mellan klippningarna. Men då var hon självklart täckad för att hon behövde det. Hon stod också i kallstall och
hade mycket svårt att torka när pälsen var längre än nyklippt.

Pälsen är nu två-tre cm lång igen och hon fryser inte utan är varm. Varför ska jag ha täcke på henne?
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Nä, jag tror inte heller att hon har cushings men en sådan vansinnig tillväxt låter inte normalt.

Varför du ska ha täcke på henne? Rent krasst för att jag inte tror att hon håller värmen om det blåser, regnar/snöar eller blir riktigt kallt för hon har inte den kvaliteten på pälsen som krävs för det. Du har förstört pälsen genom den första klippningen så att den inte fungerar som den ska längre. Som vädret är nu, runt nollan, går det säkert fint om det inte kommer nederbörd.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Jag har mina tävlingshästar ute på lösdrift och de är helklippta eftersom de blir alldeles för svettiga vid träning och tävling samt torkar inte ordentligt. Täckar dem ordentligt och min plan är att klippa regelbundet så att pälsen håller sig tunn (för att slippa "chocken" vid nyklippning) och kompensera med täcken därefter.

Kanske inte svar på din fråga men ett inlägg i diskussionen :)
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Jag har också några av mina helklippta hästar på lösrift och ser inget fel i det, men man måste ju klä dem efter omständigheterna. Har man tagit pälsen så får man täcka ordentligt. Har pälsen vuxit ut såpass som IronWill's ponnys päls så måste man ändå täcka eftersom pälsen är förstörd och inte är som den ska, men då kanske det räcker med ett tunnare täcke som skyddar mot vind och nederbörd.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift, täckad?

Hon har fri tillgång till mat i hagen och idag regnade det och hon frös inte.
Självklart får hon täcke på sig om hon behöver det, men nu är hon inte kall och då slipper hon ha täcke.

Hon har två garderober med egna täcken, så det finns ingen brist på kläder att klä på henne vid behov.
 

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 507
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 858
Senast: Seabaz
·
Utrustning Vi har blivit med en liten Welsh Mountain ponny, som nu bor i en lösdrift. Vi har ingen tidigare erfarenhet av detta och undrar hur 17...
2
Svar
26
· Visningar
5 156
Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 117
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp