Aleel
Trådstartare
Har äntligen fått ut min häst på lösdrift vilket både han och jag trivs jättebra med Vid ridning svettas han mycket på hals, bringa och bog så han klipptes i samband med utflytten. Kanske inte världens smartaste tillfälle att göra det men har inte haft tid att ta tag i det tidigare. Klippningen blev så som jag tänkt men insåg när han var klippt hur "naken" han egentligen blev. Just nu går han med regntäcke för att skydda lite men min tanke är nog att han ska gå otäckad senare när pälsen växt ut lite. Fast jag måste nog göra ytterligare en klippning senare i vinter för att hålla svettningen under kontroll och är temperaturen lägre då så vet jag inte riktigt hur jag gör med täcken.
Så till min fråga, hur gör ni andra med hästar på lösdrift? Är det nån som använder täcke dygnet runt? Hur mycket tycker ni att man kan klippa utan att täcka?
Slänger in en bild på hästen så ni får se hur mycket päls som försvann. Han har ju dessutom en del fett som värmer, dock så är det på väg bort
Hur hade ni täckat? Här är väl temperaturen runt nollan, som lägst -2 på natten kanske och ca 5-6 grader dagtid.
Så till min fråga, hur gör ni andra med hästar på lösdrift? Är det nån som använder täcke dygnet runt? Hur mycket tycker ni att man kan klippa utan att täcka?
Slänger in en bild på hästen så ni får se hur mycket päls som försvann. Han har ju dessutom en del fett som värmer, dock så är det på väg bort
Hur hade ni täckat? Här är väl temperaturen runt nollan, som lägst -2 på natten kanske och ca 5-6 grader dagtid.