Klippning?

K

Klaralove

Klipper du din häst?
Varför/Varför inte? Skulle vara kul att veta era åsikter om detta! :D

/Klaralove :)

Sv: Klippning?

Det finns nog oändligt många trådar om detta redan, om du letar lite.

Men jag kan svara ändå, ja min häst är klippt halva halsen, bogen, mellan frambenen och sadelgjordsläget.
Detta för att inte bli svettig lika fort när vi är ute och rider. Hästen går på lösdrift och jag vill helst inte ha täcke på alls

Jag klipper inte min häst, har aldrig gjort. Vill inte klippa bort det naturliga täcket.
Hästen går på lösdrift och rides så gott som dagligen.

Jag klipper mitt halvblod som jag tränar/tävlar dressyr med, han har lätt för att svettas, och svettas enormt mycket, hela han är i princip plaskblöt efter ett träningspass, och det är ohållbart att inte hålla honom klippt, tar en hel evighet för honom att torka, och det är givetvis inte mysigt för honom att stå och vara svettig, det kliar i pälsen.
Sedan ser ju hästarna faktiskt lite snyggare ut också när dem är klippta än när dem har ett par cm med päls.
Min ponny som är 25 år och pensionär är oklippt och ser ut som en rund pälsboll med 4 ben ;)

Hej!

Jag klipper inte om jag inte måste..

När jag klipper så är det för att häst blir svettig även i skritt, kortare turer. Då klipper jag inte mer än nödvändigt. Just nu är pållan klippt halva halsen (ungefär) och bogen, mellan frambenen och halva magen ungefär. Hon slipper bli svettig och spendera massor av tid på att torka, vilket är superbra när hon bor på lösdrift..

/Lavinia

Ja, jag klipper min häst. Dels för att han svettas dels för att det är snyggt (dvs. halvklippning skulle säkert räcka men jag helklipper för att det är snyggare.)

Klipper den ena men inte den andra. De rids lika mycket men svettas helt olika. Efter klippningen blev han väldigt mycket piggare:eek: Är det fler som upplevt något sånt eller är det bara en tillfällighet?
Han är inte helklippt utan endast hals och bog.

Jag klipper min för att han för grizzly-päls. Om han är oklippt blir han svettig av att bara skritta... och tar timmar på sig att torka. Han orkar heller inte så mycket när han är oklippt.

När jag tränade dressyr mer aktivt brukade jag helklippa honom men när han blev äldre och började få ryggproblem gjorde jag en variant av täckesklippning. Nu har jag gått tillbaka till helklippning och täcke eftersom jag dels börjat träna honom mer igen och dels för att den där pälsen blir för mycket för honom när han står i box under nätterna. Blir också enklare för mig att täcka honom när han är helklippt och han torkar mycket snabbare om han mot all förmodan skulle bli svettig eller blöt.

@Qosack
Min blir också mycket piggare efter klippning. Brukar säga att han får ungefär 50% mer energi efter att jag klippt honom jämfört med innan :D. Man får alltså vara beredd på att sitta på ett krutpaket den första tiden efter klippning.

Förra hösten/vintern när min häst tränades för fullt så spårklippte jag min häst där han svettades som mest. Numera tränas han aldrig så hårt pga skada så då får han vara oklippt.

Jag klipper inte (förutom med en sax runt öron, man morrhår) för att hästen har så kort päls. Jag vill att hon ska stå utan täcke inne vilket hon inte kan om hon e rakad.. :D för att inte tala om att hästar ser ut som hårlösa råttor när de e rakade :angel:

min häst får riktig björnpäls och svettas som en gris, så jag brukar alltid klippa honom för att han inte ska svettas så mycket och torka snabbare om han ändå skulle svettas.

i år däremot fick han för sig att inte han inte ska svettas mera, så i år förblev han oklippt. (är det vanligt att hästar "slutar svettas"? eller har han kanske bara bättre kondition :p )

Krutpaket är rätta ordet:eek: Innan klippning släpade han sig fram efter timmes skritt, svettig. Nu orkar han massor, lite för mycket ibland för dotterns smak:devil:
I hagen leker han rodeomästare om dagarna till gammelponnyns förtvivlan:mad:
Men han är lycklig och det är ju positivt:love:

Jag klipper om det behövs. Nyinridna unghästar och sådana som promenadrids brukar jag inte klippa. Helst klipper jag bara spårklippning eller något sådant, halvklippte min gammeltant i höstas dock för att hon får sådan extrem björnpäls att hon svettades som en gris i hagen :( Har även en som i år fick utslag, enligt veterinären värmeeksem, fick klippa av allt på henne och hoppas innerligt att jag slipper det nästa år. Lurviga pållar är ju så gulligt, skönt att slippa greja med alla täcken också ;)

Jag klipper inte min häst, och har väldigt sällan behövt klippa någon av mina hästar.

Nuvarande står på lösdrift och rids relativt hårt 5-6 dagar i veckan. Han blir sällan så pass svettig att det blir ett problem.

Tack för alla svar! Någon mer som vill dela med sig? ^^

I år har jag ingen häst klippt då ingen av dom är i sådan träning att det behövs för att orka med jobbet.

Kram

Jag klipper om det behövs. Nuvarande hästen är oklippt då hon är såpass ung att hon inte rids hårt (dvs blir svettig), men hon lär antagligen behöva klippas nästa säsong då hon har enormt tjock och lång vinterpäls och jag misstänker att hon aldrig kommer torka om hon rids svettig utan att vara klippt :p

Klipper min gammelman (f-81) på våren för att underlätta hans fällning av vinterpälsen. Är pensionär nu.
Fick klippa honom lite lätt nu för 1 mån ca, en rand på strupen + magen pga han fick så mkt skorv pga all päls. Ska nog klippa igen snart.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur