klippning av häst!!!!

zazza girl

Trådstartare
när ni klipper era hästar hur kort ha ni det då???
e det redigt kort så man e nästan inne på skinnet eller???

Sv: klippning av häst!!!!

nja ....inte på skinnet är det ju inte direkt...det är ju iaf mellan 1-3 mm långt skulle jag tro...
Tror bara att det finn en längd på klippning, men är faktiskt inte riktigt säker...

Finns bara en längd på min maskin i alla fall, tror det blir kanske 3 mm kvar, men vågar inte säga säkert.

Klipper mina nordisar i september, då hinner de få vinterpäls så de slipper täcken över vintern, men de får inte björnpälsen så de svettas och är omöjliga att hålla rena!

zazza girl skrev:
när ni klipper era hästar hur kort ha ni det då???
e det redigt kort så man e nästan inne på skinnet eller???

Har aldrig sett att det skulle finnas olika längder på klippmaskiner till hästar (som till människor).

På min specialananpassade häst klippmaskin är det bara en längd... ca 3-4mm skulle jag också gissa på.

Det finns olika klipplängder till oster A5. Jag har klippt min islänning (som går på lösdrift) under halsen med ett skär som ger 9 mm päls kvar.
Alltså har han fått nästan normal päls under halsen och resten är kvar på 5-6 cm lurv :-) Lite bättre för honom vid ridning i alla fall.

*lånar*

Ni som rider era hästar ca 6 dagar i veckan och tränar, när klipper ni era hästar under vintern och hur ofta?
När anser ni att det är dax att börja klippa?

Jag klipper min häst ganska tidigt, då han börjar sätta sin vinterpäls i juni:S Han får sedan en sån 10cm-päls så att benen blir helt lurviga. Han klipptes nog 7 ggr förra året:S Hans päls växer värre än ogräs.

vi har typ 4-5mm lång päls kvar när det är rakat.
jag klippte min häst första gången för typ tre veckor sedan, och lär nog få klippa honom en gång i månaden.

Aliche skrev:
*lånar*

Ni som rider era hästar ca 6 dagar i veckan och tränar, när klipper ni era hästar under vintern och hur ofta?
När anser ni att det är dax att börja klippa?

Tycker det är dags att klippa då hästen har så pass mycket ålsa att den blir väldigt evettig vid ridning och tar mer än 1h på sig att torka helt, alltså väldigt individuellt... klipper man före hästen har satt all vinterpäls så växer det klippte håret ut fortare, förra året klippte jag min häst helt och hållet efter hon hade satt vinterpäls och hon behövde bara klippas en gång. I år klippte jag i slutet av sep och det börjar redan bli dags för en ny klippning...

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 794
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka