Klippa utan att lägga på täcke...

K

Korsning

Tycker ni det är ok att klippa en häst nu och sedan inte lägga på täcke? Jag tycker inte det......Maggan?

Sv: Klippa utan att lägga på täcke...

Om hästen inte fryser, vad är problemet? :cool:

Men fryser den ska ju täcket absolut på.

Men det är inte orimligt att de klarar sig utan täcke nu, vi har -2, vindstilla och gråmulet.

För att det var -18 grader förra veckan och snöade och blåste. Tycker det är självklart att ersätta pälsen man klippt bort med ett täcke.

Beror bl a på hur man klipper! :idea:

Man måste ju inte raka hela hästen.

LIA

Men du lägger väl inte på ett täcke "nu" för att det var -18 och blåste förra veckan? Vid så'nt väder är det väl snarare dax att fundera på om det ev kan behövas täcke på oklippt häst som ska ut.

Som din fråga är formulerar verkar du tycka att om man klipper en häst nu ska den absolut ha täcke direkt (även inne i stallet?) och inte bara om den ska ut när det är kallt, blött eller blåsigt.

Jag tycker inte det är så enkelt. En klippt (och en oklippt!) häst kan behöva täcke men den kan också klara sig utan.

Beror helt på vilken sorts klippning. Har man klippt bort över länd och kors bör man sätta på ett täckte vid detta väder tycker jag.

Jag menar ju nu vid denna årstiden. Det är klart att hästen klarar sig, den dör ju inte. Men hur bra och schysst är det mot hästen. Har du sommarklänning nu?

Jag klippte mitt avelssto som stod och svettades i stallet, hon får en JÄTTETJOCK päls. Då klippte jag bara halsen och halva bogen. Hon blev en helt annan häst , superlycklig, efter det och behöver inte ha något täcke. Men jag klippte henne när det var typ 0 gradigt och sen blev det ju kallare varteftersom och det har gått jättebra. En treåring som bara gör lite arbete är klippt på samma sätt, då det är endast där hon blir lite svettig vid arbete. Men den hade jag ju inte klippt samma dag det var minus 20 grader kanske, men nu går den också utan täcke. Funkar utmärkt.

Min ponny går utan täcke, är klippt hela "undersidan" av kroppen (filtklippning kallas det kanske?). Han klipptes i höstas någongång, har bara haft täcke när han blivit svettig efter ridning. Inte några som helst tendenser till att frysa!

Det beror ju mycket på hurdan klippning och hur kinkig hästen är.

Beror på vad några andra oxå sagt vilken klippning man har gjort. Det har du ju inte skrivit så med ditt påstående så kan jag ha gjort en spårklippning men även helklippning så beror på klippningen och hästen om man ska lägga på ett täcke eller flera

Sorry vad konstigt det blev....jag heter Maggan.

Jag var på ett seminarium med en veterinär och forskare förra veckan, och enligt honom är även klippta hästar väldigt köldtåliga. Kanske inte dagarna precis efter klippning, men sen så. Han täckar inte ens sina tävlande galopphästar som är klippta och går på lösdrift, men jag glömde fråga om han menar helklippta eller halvklippta hästar (någon som vet hur man brukar klippa galopphästar?).

"En häst som har mat fryser inte".
Vi har efter avvänjning unghästar på lösdrift, de tas aldrig in annat än för hantering oavsett väder och vind. Jag har aldrig haft en sjuk unghäst, de har fri tillgång på grovfoder.
Hästens tarmsystem är oerhört stort med stora jäsningskammare för att bryta ner foder. Tänk er att de bär om kring på en liten brinnande gödselstack så förstår ni varför en häst som har mat inte fryser.:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Just nu drar orkanen Milton fram över Florida på andra sidan Atlanten. Människor har tvingats lämnat sina hus och hästägare får nu hjälp...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag badar sällan mina hästar, men lortgrisarna jag har nu behöver verkligen ett rejält bad innan de ska täckas och klippas. Vilket är...
Svar
8
· Visningar
774
Senast: AW
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 933
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar