Klippa, men inte magen?

Emma-pemma

Trådstartare
Jag har en ponny vars huvuduppgift är att vara sällskap till min ridhäst. Han rids även av min dotter några dagar per vecka, och emellanåt kör jag honom. Han har även på sin lott att harva ridbanan.

Nu är det så att han har, som vanligt, satt en rejäl vinterpäls. Vi har ca +10 grader här nu, så han svettas konstant. Och då menar jag alltid: I hagen, i stallet, när jag går på promenad med honom. Jag har därför klippt honom lite i ljumskarna och på bringan, men det var inte tillräckligt, han svettas fortfarande. Magen är alldeles blöt på honom.

Hur blir det om man klipper magen? Jag har inte velat göra det, för jag är rädd att han ska frysa i vinter. Även om man skulle lägga täcke på, så täcker ju inte täcket magen. Och själv tycker jag att det är fruktansvärt när det läcker in kall luft till magen! Eftersom jag nu bara har klippt några små lufthål i pälsen ser han ju helt kajko ut redan :D. Blir det helt galet om man klipper en rand på varje sida av magen? Då kan det skyddas med täcke i vinter, och han har samtidigt kvar sitt skydd under magen.

Jag har ingen riktig klippapparat utan använder sax och kam, kan säga att det är lite jobb! :crazy:

Sv: Klippa, men inte magen?

Vi var tvingade att klippa shettisen. Tyvärr är det lätt för angrepp av ohyra när de har sådan päls att de konstant är varma.

Vi helklippte honom (lämnade benen, vilket gjorde att han såg ut som han hade stora luddiga benvärmare), och täckade honom rejält. Han var tyvärr en fryslort, så det krävdes militärfilt under vintertäcke för att han skulle vara ute så länge som vi hade dem i hage.

Även om man skulle lägga täcke på, så täcker ju inte täcket magen.
Jag har för mig att det ska finnas magvärmare man kan sätta fast på
täcket.
Annars kanske du kan sy en....?

Fast få hästar fryser nog om magen, så länge resten är varmt. Det finns undantag som bekräftar det antagandet, men jag hade inte varit orolig i TS fall.

Jag har ju en som fryser om magen. Eller rättare sagt, han får kolik när det är kallt och han inte har på sig magvärmare! Det gör han om han är oklippt också, men hans päls håller väldigt dåligt på värmen. Han är nästan lika frusen oklippt som klippt.

Så länge han får på sig magvärmare när det är minusgrader så har han inga problem.

Mina andra hästar har inte haft problem med det men de är överlag inte lika frusna. Dessutom är de mindre så täcket hänger längre ner och skyddar magen bättre.

TS Jag hade nog helklippt ponnyn nu, för då har förmodligen pälsen växt ut en del tills det blir riktigt kallt. Skulle inte tro att en shettis är så känslig heller, men om han skulle vara det så finns det lösa magplattor att köpa. :)

Jag skulle låta bli att klippa, med tanke på det lilla arbete han utför. Det kommer inte vara 10 plusgrader länge till!

Min shettis sätter samma sorts päls, svettas nu och torkar aldrig när det regnar. Men hon frös när vi klippte henne och det hjälpte inte att täcka henne, och inte kan hon få fri tillgång på hö heller.

klart du kan klippa en rand på varje sida. Det blir nästan som en spårklippning. Här kan du se olika sorters klippningar.

Jag har min shettis klippt så att hela halsen är klippt såhär

Kanske inte världens bästa bild men allt framför däckeln och under magen är klippt. Men all päls på rygg o rumpa är kvar. Klippte första gången i slutet på augusti och andra gången i slutet på september. När jag klippte andra gången hade han regntäcke vid ruskväder i början, men nu har pälsen växt ut såpass igen att han verkar ganska obrydd.... Kommer nog att klippa en gång till nu i november men då bara hals och bog. Förra vintern klippte jag bara ett lågt spår på halsen men då fick han svamp på halsen under manen, pälsen trillade av i tussar....:crazy: De går på lösdrift och vid fuktigt väder torkade han aldrig på ytan på pälsen.
Han motioneras 3-4 ggr/v, blandat körning, handhäst och ridning av min 5-åring. Visst svettas han ändå speciellt när han körs men då får han på sig fleecefodrat regntäcke tills han är torr, torkar ganska snabbt ändå när han är klippt.

Och så här brukar kallblodet vara klippt, behöver inte var täckt förutom vid ruskväder. Tycker det är väldigt praktiskt att ha sadelgjordsläget klippt, lätt att hålla rent och inga långa hår som trasslar in sig i spännena...
Brukar klippa 1 gång i november och sen får det växa ut. Brukar hålla helt ok lagom tills de börjar fälla.
Har aldrig upplevt att någon av mina frusit om magen faktiskt men det är säkert individuellt. :)

Har den danska långtidsprognosen rätt (som den brukar ha här nere) så blir det snart kallt.
Mitten av november blir det kallare för att sen bli en riktigt kall december (kallare än normalt).
Jag har faktiskt gissat innan att vi kan vänta oss en kall vinter bara av att titta på hästarna, tom de som normalt inte sätter mkt vinterpäls börjar få gott om den varan och det brukar aldrig slå fel utan det påvisar att det kommer bli kallt, hur sjutton de vet det i förväg hade varit intressant att veta men djur verkar ha ett sjätte sinne för det där, har varit samma sak andra vintrar det blivit riktigt kallt.

Jag brukade klippa mina fjordhästar på liknande sätt som Lunas kallblod. Min linje på magen slutade dock längre fram, precis bakom sadelgjorden för att lämna större del av magen oklippt samt att halsarnas översida var oklippta. Där gjorde jag linjen svängd så att den följde manens linje (en fjordhästman klipps ju i en båge, inte rakt) vilket fick den trevliga bieffekten att de plötsligt fick väldigt snygga, välvda halsar:D.

Med dessa klippningar kunde de ridas ordentligt hela vintern men behövde inte täcke i hagen.

Eftersom jag hade en svängd linje på halsarna gjorde jag även det på kroppen så att det såg harmoniskt ut. Jag brukade rita med tavelkrita på hästarna innan jag klippte så att det blev bra. Men det är ju rent estetiskt.

Jag läste tvärtom, att det skulle vara ovanligt milt resten av året! Hoppas "min" prognos är rätt....

Jag läste tvärtom, att det skulle vara ovanligt milt resten av året! Hoppas "min" prognos är rätt....

Nu bor ju du i en helt annan del av Sverige, vi har ju sällan samma väder i alla ändar av detta avlånga land.
Danskarna brukar ha rätt vad gäller Skåne vädret (vilket även TS har som bostadsort). Dock får jag nog säga att jag faktiskt hoppas att danskarna har rätt för detta pisseregnandet vi har nu är något jag hemskt gärna slipper kämpar på att ta oss ut genom sörjan och stora vattensamlingar till sommarhagarna fortfarande, för enligt danska prognosen så är det för att det kommer in ett mkt starkt högtryck i mitten av november = slut på regnandet, som sen växer sig starkare och starkare och kommer hålla greppet långt in i december med hög klar kall luft (vilket ju även innebär mkt sol) och japp det vädret har jag mer än gärna väldigt mkt hellre kallt och fint väder (och tooooooooort) än +10, 599% luftfuktighet och pisseregn som strilar ner i stort sett från morgon till kväll.
Svenska väderprognoser brukar väl stämma bäst i mellansverige det märks att de görs i den delen av landet.

Själv hoppas jag att de som kör snösvängen har fel. De har investerat enorma pengar i en vargavinter till, massor av snö som ligger länge nästa år. Jag dör en smula så fort det kommer på tal, jag orkar verkligen inte med det skottande som krävdes förra året (och den delen som låg i år).

Förra året ??? Börjar damen bli gammal och få problem med minnet, ifjor hade vi ju i stort sett ingen vinter alls mer än en mkt sent ankommen släng med snö som iofs blev kvar sent på våren för att det kom så sent, en enda gång behövde vi får vår infartsväg plogad. Ifjor var skottningsbiten ytterst lättskött de gånger man behövde skotta går ju nästan att räkna på en hand.
Var väl nästan likadant i förrfjor men innan dess var det väl de två långa vintrarna var med snö från höst till vår.

Får vi bara som det var ett av de åren lagom kyla och nästan ingen vind som gör att det är fin snö som ligger där den ligger så kan tom jag stå ut med sån lång vinter. Det andra året var ju inte lika rolig med drivsnö och skottning till förbannelse.

Jag tror jag beställer en fin solig vinter med konstant tjäle och sisådär några dm snö på marken som ligger STILL hela vintern. För oj vad fina hagarna var det året när det kom redan i november dessutom på helt torr mark, och rena hästar får man också automatiskt med lagom snötäcke i hagen och ingen lera i sikte.

Svenska väderprognoser brukar väl stämma bäst i mellansverige det märks att de görs i den delen av landet.

Inte stämmer dom hos mig iaf... Jag hoppas på kyla NU, så pållan kan läka ihop i hoven igen.

Angående klippning, jag brukar klippa så lite som möjligt, dvs ungefär halva halsen (på höjden), mellan frambenen och nån typ av ränna under magen. Jag vill helst slippa täcka så långt det går, emn ändå kunna rida utan att pållan blir svettig (när hon nu är frisk, denna vinter blir det ingen klippning, hon blev sämre dagen innan jag skulle klippa).

/Lavinia, snö och kallt NU!!!

Så här har jag klippt min shettis, en trekant framtill sen ett spår upp på varje sida vid gjorden och mellan frambenen. Mycket funtionellt och funkar perfa! :D svettas knappt och fryser inte alls ;)

bild21.jpg
[/URL][/IMG]

Jag hade en häst som var kolikkänslig och fick kolik om magen blev kall. Trots hans långa vinterpäls klippte jag aldrig magen på honom :)

Jag tror att om du klipper honom med en riktig rakapparat så borde det räcka med att du klipper hals, bog och lår/ljumskar :) . Eventuellt som någon annan också föreslagit, ränder utmed magen :)

Till alla,
Tack för tips och fina bilder. Jag klippte idag. Jag har ingen riktig häst-klippmaskin, utan tog istället den som maken använder när han klipper sitt hår. :o Jag klippte en sådan trekant på bringan, och ett spår på halsens undersida, som visas på shettis-fuxen här i tråden. Sedan klippte jag ett spår på vardera sidan av magen, inte under. Det är väl inte den snyggaste klippningen jag sett, hans hängmage har verkligen accentuerats! Men jag hoppas att han ska ha det lite behagligare nu. Det funkade bra med den lilla hårklippningsmaskinen, för jag kunde ställa in höjden på ganska lång. Det är otroligt vad mycket päls han har satt redan! Det syns när man klipper på ett helt annat sätt än när han är oklippt. Och då vet jag att han inte är klar med sin pälssättning än!

Angående vädret så blev det lite svalare idag på eftermiddagen, bara +8, men långtidsprognosen säger runt 8-11 grader i två veckor till. Jag kan bara inte låta ponnyn stå och svettas så länge. Jag lägger regntäcke på när det väntas ihållande regn, samt på vintern när det är nederbörd. Han är en frisk ponny, men har lite problem med patella-upphakning, och jag har märkt att den gärna kommer om han blir blöt (och därmed kall ganska länge eftersom han har så mycket päls). Håller han sig bara torr så håller han värmen alldeles utmärkt.

Som ni förstår så klipper jag inte min ridhäst, hon har betydligt tunnare päls och brukar bara besväras av den vid något enstaka tillfälle. Just nu är hon också varm, men så länge det är så här varmt har jag inget emot att duscha av henne när hon är svettig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 888
Senast: Pilot
·
Hästvård Jag har haft funderingar om att klippa min ponnys päls, dels är den super lång och tjock och för att det verkar vara för varmt för honom...
Svar
2
· Visningar
1 087
Senast: Wera
·
Hästvård (Vet att ämnet har tagits upp i diverse andra klipptrådar, men tycker det är värt sin egen då jag vill ha åsikter från alla olika håll...
Svar
16
· Visningar
3 959
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 415
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama