Klippa eller ej?

smulan87

Trådstartare
Jag har en fundering gällande mitt 3 åriga sto, hon ser nämligen ut som en lurvig nallebjörn. Just nu håller vi endast på med lättare "ridning" i ca. 30 min 3 ggr per vecka men trots dessa korta pass så blir hon genomsvettig. Det är lugna pass och hon är inte stressad, hon har helt enkelt alldeles för mycket päls!
Personligen tycker jag egentligen att man inte bör klippa så unga hästar utan att de gott kan behöva lite extra päls då de mest går ute och inte tränas i samma bemärkelse som en äldre häst. Men jag upplever att min lilla tjej faktiskt har ont av sin jätte päls. :( Jag har dragit mig lite för att klippa henne, dels för att jag hade velat komma lite längre i utbildningen på henne först..(risken är ju att hon bli SUPER laddad när pälsen åker av!) Men nu har jag precis börjat galoppera lite smått och bortsett från lite bus så har hon varit lugn. Dessutom känner jag att jag bör klippa henne nu om jag överhuvudtaget ska klippa henne alls, för annars kommer hon ju få världens chock när blir kallare. Hur tycker ni att jag bör göra? Är det idiotiskt att klippa en sådan ung häst? Nu går hon ute utan täcke men om hon klipps kommer hon givetvis få ett täcke passande för utetemperaturen. Om jag ska klippa vill jag nog helst klippa hela henne (sparar huvud, ben och en ruta på rygg) då hon för tillfället blir genomsvettig på precis hela kroppen..(låter verkligen som om jag rider som en tok, men så är INTE fallet! Min andra 3-åring är med på samma turer och han är inte ens varm! Hans päls är dock hälften av hennes.) Vad tror ni, hur skulle ni ha gjort? Tilläggas skall kanske att jag planerar att hon ska få vila någon månad i vinter och att hon är en Oldenburgare.

Tacksam för era tankar och funderingar!
 
Sv: Klippa eller ej?

Hinner du vänta med att släppa ut hästen och så tills den är torr så ser inte jag någon anledning att klippa hästen.

Varför måste du klippa hela hästen för? Klipper man bara bogen/liten hals så behöver ju kanske inte hästen något täcke heller och det är skönt att slippa de så gott det går. Dessutom vad jag har för erfarenheter av lurviga hästar så räcker det med att klippa boge och hals, då brukar det bli betydligt mindre svettigt för hästen.
 
Sv: Klippa eller ej?

Jag tror, att om jag vore du, skulle jag klippa hästen.
Vad är det för vits att du ska gå omkring och vara orolig för henne? Det finns bra täcken och det är ju ännu inte så super kallt och hon hinner lägga ett tunt lager päls innan det, eftersom hon inte rids så mycket.

Klipp bara. :laugh:
 
Sv: Klippa eller ej?

Tack för dina tankar..
Dessvärre tar det verkligen jätte lång tid för henne att torka.. Nu har jag lagt på henne svettäcke efter ridturerna men jag upplever att hon snarare blir ännu mer svettig då. :confused: Oftast rider jag på eftermiddagarna och då får hon ju stå inne under natten så jag släpper inte ut henne svettig men det måste ändå gå åt en massa onödig energi bara för att bli torr. Det är ju samma problem när hon har varit ute och det har regnat på henne, det tar ju timmar innan stackarn är helt torr igen! :( Nu har jag tom. inte velat ha tunt regntäcke på henne för att risken är så stor att hon kommer bli för varm med det på om vädret plötsligt ändrar sig..

Att inte helklippa är ju kanske ett bra alternativ, men trots att jag inte riktigt vill erkänna det så tycker jag att det är så hiskeligt fult! :o Förmodligen kommer hon inte svettas lika mycket på övriga kroppen då, men ska jag ändå klippa så känns det som om det är lika bra att ta bort alltihop. Kanske ett knepigt resonemang men med tidigare äldre hästar har jag alltid gjort så och tycker att det har fungerat bra.
 
Tack för ditt svar!
Ja jag tror nog att jag gör som du säger, lika bra att klippa henne så fort som möjligt då för nu hörde jag att minusgraderna var på väg! :grin:
Då kanske jag tom. kan börja använda det jättefina nya innetäcket...och det sprillans nya vintertäcket som jag inhandlade innan hon kom hem och jag såg vilken JÄTTE päls hon var utrustad med! :laugh:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Ise
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Sorgsen
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp