Klinik besök!

M

Morpan

Var till kliniken idag med min 13 åriga nordis dam. Hon har haltat under en längre tid och idag fick jag svaret varför.
Så här led diagnosen: Artros kronled, pålagringar i hovbensspetsen och hovbroskförkalkning.

Hon behandlades med kortison i kronleden (insprutat) sen ska jag smörja in nån kortisonlösning i runt kronleden under en tid samt hon ska gå på butta i 10 dagar till att börja med.

Detta är min första häst så jag är superdåligt insatt i sjukdomar/skador. Så nu undrar jag vad ni har för erfarenhet av detta. Brukar dom tillfriskna efter dessa skador? Och hur allvarligt är detta egentligen? Kommer hon bara att hålla för Mulleridning i fortsättningen?

Sv: Klinik besök!

Morpan skrev:
Var till kliniken idag med min 13 åriga nordis dam. Hon har haltat under en längre tid och idag fick jag svaret varför.
Så här led diagnosen: Artros kronled, pålagringar i hovbensspetsen och hovbroskförkalkning.

Hon behandlades med kortison i kronleden (insprutat) sen ska jag smörja in nån kortisonlösning i runt kronleden under en tid samt hon ska gå på butta i 10 dagar till att börja med.

Detta är min första häst så jag är superdåligt insatt i sjukdomar/skador. Så nu undrar jag vad ni har för erfarenhet av detta. Brukar dom tillfriskna efter dessa skador? Och hur allvarligt är detta egentligen? Kommer hon bara att hålla för Mulleridning i fortsättningen?

Tyvärr så är ingen av diagnoserna egentligen skador som de tillfrisknar från. Det du beskriver är helt enkelt förslitningsskador. Så de kommer tyvärr aldrig gå bort, däremot kan man ibland (och ibland inte tyvärr) få bort symptomen. Men pålagringarna (atrosen) kommer alltid att finnas kvar.

Det finns dock hästar med pålagringar/artroser som inte har minsta problem av det, och andra med stora problem redan av små pålagringar. beror till viss del på var de sitter osv. Har de en gång fått hälta av dem är prognosen lite sämre.

MEN, den enda som kan svara på prognos för din häst är din veterinär! Och förutom som du gjort prova att behandla för att läka ut ev ledinflammation skapad av atrosen/pålagringen, så finns det en hel del annat att göra. T ex se över träningen, hur man rider, lägga om träningsprogrammet, stärska svaga delar av hästens kropp etc. Vill man kan man även prova någon form av ledtillskott, liniment, värmande bandage etc. (Dvs det jag kallar för 'allmänt pyssel'). Hästar med leder som av en eller annan anledning är ansträngda bör inte få vara feta heller btw.

Men, jag skulle först ge behandlingen en chans och ta upp det med prognos med behandlande veterinär. men under konvalescensen skärskåda träningsupplägget, vad jag kunde förbättra, ta en uppriktig genomgång över hur jag rider osv, om det finns något där att förbättra. Om t ex hästen går på bogarna så tar ju t ex frambenens leder mer stryk än om hästen inte gör det. Och om jag själv inte kan få hästen att inte gå på bogarna så vad finns det för tränare i närheten jag kan rida för för att bli bättre. Sådana saker.

Jag håller tummarna att din häst blir återställd, men rekommenderar dig att ändå se över ridning osv, för att förhindra att pålagringarna ger problem igen!

OBSERVERA att jag inte menar att du rider dåligt eller har ridit sönder din häst. Absolut inte. Men det finns ju alltid områden att se över, där man kan förbättra både rutinerna ( tex mer/längre uppvärmning etc) och sin egen ridning.

Sv: Klinik besök!

Tack för ditt raka svar. Har pratat lite med instruktören som jag ridit för och enligt henne går min dam inte "på bogarna" när jag rider. Har hela tiden dessutom försökt variera underlag och övningar. Men som sagt, sin egen ridning går alltid att förbättra och just det som du sa om längre uppvärmning tror jag är värt att tänka på.

Men jag har har förstått att prognosen inte är så god och hon kommer inte att hålla för att exempelvis hoppning. Tur att det inte är min favorit sysselsättning :)

Nu är hon ju iallafall under behandling så får vi se hur det går när jag börjar sätta igång henne lite lungt om sisådär en vecka 10 dar.

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 625
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 048
Hästvård Min medryttarhäst, ett 15-årigt islandssto, är halt sedan i våras. Hon började halta på höger fram och efter ett par dagar åkte vi till...
Svar
19
· Visningar
1 300
Senast: Lona
·
Hästvård Efter att ha läst den mycket intressanta tråden här om Atros så måste jag bara få ifrågasätta litegrann, min 15-åriga Nordsvenska...
Svar
1
· Visningar
1 037
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka