Klimakteriet

Shaggy

Trådstartare
Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de uppehållen var fantastiskt och min kroniska depression försvann.
Sedan nyår har dock en ny fas inträtt. Ingen mens under dessa 2 månader, vilket ju följer mönstret, men jag har värmevallningar som gör det hopplöst att sova. Vissa nätter går bra med några uppvaknanden och snabb insomning men de flesta vaknar jag sjöblöta minst en gång, oftast 2. I natt har det blivit max 3-4 timmars sömn då jag kokat mer än haft normal temperatur.
Vad gör jag? Jag måste ju få sova. I nuläget känner jag att depression knackar på dörren pga ren utmattning.
Jag försökte googla men fick så många resultat som jag inte orkade läsa. Gjorde något test där ungefär 30% av frågorna var irrelevanta och gav då upp och kände att "Buke har nog råd". Jag borde antagligen ringa VC men deras bemötande är vanligen så dåligt (troligen på grund av kraftig resursbrist) så jag orkar inte.

Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de uppehållen var fantastiskt och min kroniska depression försvann.
Sedan nyår har dock en ny fas inträtt. Ingen mens under dessa 2 månader, vilket ju följer mönstret, men jag har värmevallningar som gör det hopplöst att sova. Vissa nätter går bra med några uppvaknanden och snabb insomning men de flesta vaknar jag sjöblöta minst en gång, oftast 2. I natt har det blivit max 3-4 timmars sömn då jag kokat mer än haft normal temperatur.
Vad gör jag? Jag måste ju få sova. I nuläget känner jag att depression knackar på dörren pga ren utmattning.
Jag försökte googla men fick så många resultat som jag inte orkade läsa. Gjorde något test där ungefär 30% av frågorna var irrelevanta och gav då upp och kände att "Buke har nog råd". Jag borde antagligen ringa VC men deras bemötande är vanligen så dåligt (troligen på grund av kraftig resursbrist) så jag orkar inte.
Jag gick till en privat klinik ansluten till landstinget. Fick hormoner utskrivet och det var en total lättnad. Jag har aldrig haft problem med ångest eller oro men under klimakteriet fick jag uppleva hur det är. Fy, aldrig mer. Det finns också många andra positiva effekter av att använda hormoner tex stor minskning av hjärt-och kärlsjukdom.

Hos mig började det lite soft med att jag blev "varm" på nätterna. Det räckte med att slänga av mig täcket en stund. Sen gick det där över. För att komma tillbaka några månader senare och hålla i sig någon månad för att sedan vara lugn och fin igen. Sen kom vallningar from hell :cry: Rödvin, choklad och Kaffe slutade jag med. Det blev bättre men vallningar kom dagligen och på nätterna kunde jag vakna genomsvettig. En massa andra tråkiga klimakteriebesvär ochså. Ont lite överallt som kom och gick, muskelsvaghet, lite nedstämd (uppgift från min sambo) , kände inget vid sex. Jag kapitulerade och fick hormoner utskrivna. :D Voila prinsessan är tillbaka. Jag kan bli varm men det går över snabbt. Dricker vin -dock bara vitt vin nu för jag får hjärtklappning av rött. Kaffe och choklad.
Jag hade också en rätt oförstående läkare som var motvillig i början och ville jag skulle testa naturpreparat. Det blev lite ordväxling där jag menade på att jag är 53 år och behöver få sova om nätterna för att orka jobba.

Om du inte vill använda hormoner så kan du kolla gruppen Klimakteriet - UTAN hormon på Facebook
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om hur det sker bara att det sker. Jag vill kunna leva några år av mitt liv utan att varje dag önska att jag slapp existera. Att jag är tveksam till att prata med vården är för att jag varje gång jag kontaktar dem känner att de önskat att jag inte var besvärlig och störde.

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om hur det sker bara att det sker. Jag vill kunna leva några år av mitt liv utan att varje dag önska att jag slapp existera. Att jag är tveksam till att prata med vården är för att jag varje gång jag kontaktar dem känner att de önskat att jag inte var besvärlig och störde.

Kolla om det finns någon klimakteriemottagning i din närhet (de har faktiskt öppnat en sådan nyligen här i Falun). Med det sagt, när jag var till min VC så sa läkaren (kvinna) direkt att så där ska du inte behöva ha det och skrev ut Activelle. Det kan ta tid innan de kickar in men för mig tog det bara ca två veckor. Inga vallningar, ingen hjärndimma (att hjärnan inte funkar beror på stress) och ingen deppighet.

Har skrivit om de i lite andra trådar, så ursäkta att jag upprepar mej.

Har precis börjat med ppiller som klimakteriemotmedel. Jag hade provat nåt på apoteket men de hjälpte inte och iom att när jag provade spiral för några år sen googlade självmord, ville jag inte "laborera" utan vårdhjälp. Så kontaktade vårdcentralen, som tog mina besvär med vallningar, ledvärk, you name it på allvar, så remitterad till gynekolog, man ska gå via VC googlade jag mej fram till, och då jag bytt län mm sen 2 år så har jag ingen "läkarkontakt" så det blev från grunden här och nu.
En mkt bra kontakt hos gyn och de ville helst sätta spiral men iom "proceduren" måste sättas in, inte "bara" att ta ut. Så landade det på ppiller. NACKDELEN är att hon gav mej den sorten som ger mens igen :( Men förstår tanken för det är ju lite så att - så länge jag har mens har jag inte kommit i klimakteriet. När mensen då slutar "trots" ppiller så vet man om att klimakteriet "är där" ... Har bara ätit i 2,5 månader men OM jag mår bättre !!! Ingen ledvärk, inga sömnstörningar - sover sååååå bra nu, osv. Så gör dej själv en tjänst och ta vårdkontakt !

Har skrivit om de i lite andra trådar, så ursäkta att jag upprepar mej.

Har precis börjat med ppiller som klimakteriemotmedel. Jag hade provat nåt på apoteket men de hjälpte inte och iom att när jag provade spiral för några år sen googlade självmord, ville jag inte "laborera" utan vårdhjälp. Så kontaktade vårdcentralen, som tog mina besvär med vallningar, ledvärk, you name it på allvar, så remitterad till gynekolog, man ska gå via VC googlade jag mej fram till, och då jag bytt län mm sen 2 år så har jag ingen "läkarkontakt" så det blev från grunden här och nu.
En mkt bra kontakt hos gyn och de ville helst sätta spiral men iom "proceduren" måste sättas in, inte "bara" att ta ut. Så landade det på ppiller. NACKDELEN är att hon gav mej den sorten som ger mens igen :( Men förstår tanken för det är ju lite så att - så länge jag har mens har jag inte kommit i klimakteriet. När mensen då slutar "trots" ppiller så vet man om att klimakteriet "är där" ... Har bara ätit i 2,5 månader men OM jag mår bättre !!! Ingen ledvärk, inga sömnstörningar - sover sååååå bra nu, osv. Så gör dej själv en tjänst och ta vårdkontakt !

Just ja, även sömnen blev bättre för mig också.

Finns en annan grupp också där det finns en lista över rekommenderade gynekologer bland annat. Stark genom klimakteriet - Community, heter den.

Liknande trådar

Kropp & Själ Sedan ungefär ett halvår tillbaka har min mens blivit mer besvärlig med mer smärta och att det är mer utdraget. Under många år har jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 839
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 581
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka