Kliar svansen

Sv: Kliar svansen

hmm.. Löss? :p

En del hästar utvecklar ett sånt beteende om sommren om de har kliat sig mkr pga alla mygg osv. Har även varit med om att det går i släkten. Något shampoo som kliar...?

löss eller kvalster i svansen, mask i magen, klåda i analen... kan vara mycket

Jag tänker också först på mask, men vilken mask är det då? Dags att avmaska?
Min häst har den senaste veckan börjat kli svansen, det är vinter (nähä?) och jag kan iaf inte se något som mjäll eller liknande.
Han kliar inte så frenetiskt, jag har inte sett annat än svintoresultatet i hans svans... :p

Hm, jag har aldrig varit med om att de kliar svansroten när de har haft löss. Tror snarare på någon slags klåda eller möjligen mask.

Vad det är för mask är omöjligt att svara på här, det beror på hur du avmaskat tidigare och med vad. Om du är osäker kanske det är läge att ta ett träckprov.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·
Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
1 184
Senast: IngelaH
·
Hästvård Nån som vet nån bra salva att smörja en hästs spenar och området runt då hon kliar sig mycket där? Hon har svullet juver alltid haft och...
Svar
9
· Visningar
997
Senast: jemeni
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka