Kliar svansen - inte eksem

Corax

Trådstartare
Jag har sökt efter liknande trådar men de jag hittade handlade mest om eksem.

Min märr började hur som helst klia sin svans på vintern för nått år sedan. Det har hon fortsatt med till och från oberoende av träckprov/avmaskning.
Hon är fin i huden på svansroten och det blir endast "fågelbo" högst upp, men svansen nöts ju.

Jag har provat att tvätta med klorhexedinschampo regelbundet med resultat Noll.
Hörde att mjällschampo kunde vara nått men vilken sort ska man i så fall köpa? Men kan hon ha svamp även fast det inte är ett dugg mjälligt?

Någon annan som har något annat bra tips?
Jag har ingen lust att ha en häst med skatbo längre. :grin:

Sv: Kliar svansen - inte eksem

Min pålle har problem med svansroten nu på sommaren (pga solen?). Jag brukar tvätta regelbundet (ca varannan - var 3:e dag) med klorhexidin och smörja in med helosan sol och emellanåt med microsyl som finns receptfritt på apoteket (mot bakterier och svamp). Funkar bra.

Har också blivit rekommenderad aloevera-gele, som dock inte funkar så bra för min (trol för att det beror på solen) - men det kanske kunde funka på din?

Jag har sökt efter liknande trådar men de jag hittade handlade mest om eksem.

Min märr började hur som helst klia sin svans på vintern för nått år sedan. Det har hon fortsatt med till och från oberoende av träckprov/avmaskning.
Hon är fin i huden på svansroten och det blir endast "fågelbo" högst upp, men svansen nöts ju.

Jag har provat att tvätta med klorhexedinschampo regelbundet med resultat Noll.
Hörde att mjällschampo kunde vara nått men vilken sort ska man i så fall köpa? Men kan hon ha svamp även fast det inte är ett dugg mjälligt?

Någon annan som har något annat bra tips?
Jag har ingen lust att ha en häst med skatbo längre. :grin:

Hej!
Är i precis samma sits som du! Jag försöker hålla svansen ren.
Har köpt apotekets intensivspray, den ska vara riktigt återfuktande men tyvärr så räcker den inte långt...dyrt och liten flaska. Ska börja ge honom linfröolja i maten också, det ska vara riktigt bra!
Ofta kan klåda bero på något invärtes, har hon alltid kliat eller började det nyss? Ändrat foder?

Min gamla häst kliar sin svans med jämna mellanrum värst nu på sommaren men även lite i vintras. Finns ett medel som heter avs 14 som jag tycker funkar. Finns på bla granngården

Hon har kliat till och från i över ett år. Ett å ett ½ till och med.
Hon får linfrökaka varje dag och har fått det i tre år.
Självklart har jag bytt foder till henne under de här åren men jag ser ingen röd tråd i kliandet. Det blir inte mer eller mindre för att jag har bytt.

MorvanMorr;
Vart får man tag på aloe-vera gelen?
Jag har också provat att smeta in med helosan (vanlig)men jag tycker det är förjäkla kladdigt och blir ofräscht på ett kick. Dessutom kliar hon i alla fall.
Microsyl lät också intressant.

Snowball;
Vad gör Avs14? Vad är det för?

Liknande trådar

Hästvård Jag har märkt att hästen jag rider kliar sig en del i svansen. Inte så att det blir några sår eller liknande, utan svansroten ser mer ut...
Svar
6
· Visningar
1 190
Senast: Prickig
·
I
Islandshäst Alltså en till exem tråd, sökte i gamla men hittade inte det jag sökte. Har två unghästar 2 och 3 som nu i år har börjat klia man och...
Svar
15
· Visningar
1 387
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama